Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: bomboora op 19 juni 2015, 12:49:22
-
Het volume op mijn DS1812+ is niet meer zichtbaar, en niet meer te managen.
Ik heb een backup van de data.
Hoe kan ik het systeem compleet opnieuw installeren en een nieuw volume maken?
-
Volgens mij kan dat hier: https://help.synology.com/dsm/?section=DSM&version=5.2&link=AdminCenter%2Fsystem_restoredefaults.html (https://help.synology.com/dsm/?section=DSM&version=5.2&link=AdminCenter%2Fsystem_restoredefaults.html)
-
Aha thanks ! :)
-
Als je die functie hebt uitgevoerd en de NAS geeft een piep dan pas kan DSM opnieuw worden geïnstalleerd met assistant.
-
Als alleen je volume weg is en je kunt nog wel gewoon inloggen op DSM zie ik geen reden om DSM opnieuw te installeren.
DSM staat namelijk op zijn eigen partitie(op eleke schijf in een mirror) en staat niet op je volume(s).
De belangrijke vraag is echter, waarom is je volume weg?
Zou eerst eens je disken gaan controleren.
-
De reden waarom ik dat wil doen omdat ik al alles geprobeerd heb om het huidige volume terug in de manager zichtbaar te krijgen, maar dat lukt niet.
-
Ook via de helpdesk van Synology?
Zij kunnen vanuit Taiwan misschien het volume nog herstellen?
-
Je kunt het proberen, maar ik betwijfel of het iets uit gaat halen.
-
Heb je ook gekeken met PuTTY of WinSCP (http://www.synology-forum.nl/algemeen/nas-benaderen-met-ssh-winscp-putty/) ?
Als je met PuTTY werkt dan kun je het volgende commando geven b.v.:
mount
df
fstab
Laat die uitkomst eens zien.
-
@ birdy, ik zal dat vanavond eens proberen.
-
@ Birdy,
mount geeft:
NAS> mount
/dev/root on / type ext4 (defaults)
/sys on /sys type sysfs (0)
none on /dev/pts type devpts (gid=4,mode=620)
/tmp on /tmp type tmpfs (0)
/run on /run type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,mode=755)
/dev/shm on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime)
none on /sys/fs/cgroup type tmpfs (uid=0,gid=0,mode=0755,size=4k)
/dev/bus/usb on /proc/bus/usb type bind (bind)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (0)
/dev/md2 on /volume1 type ext4 (usrjquota=aquota.user,grpjquota=aquota.group,jqfmt=vfsv0,nomblk_io_submit,synoacl)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (0)
none on /proc/fs/nfsd type nfsd (0)
df geeft:
NAS> df
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/root 2385528 875608 1391136 39% /
/tmp 506264 692 505572 1% /tmp
/run 506264 2520 503744 1% /run
/dev/shm 506264 0 506264 0% /dev/shm
none 4 0 4 0% /sys/fs/cgroup
/dev/bus/usb 502368 4 502364 1% /proc/bus/usb
/dev/md2 14511755384 -2895045500 17406682100 - /volume1
fstab: not found
-
Als eerste "fstab" was niet voldoende, sorry, moest zijn:
cat /etc/fstab
Maar dit is niet meer nodig, ik zie al genoeg.....
Mount geeft aan dat /volume1 mounted is:
/dev/md2 on /volume1 type ext4 (usrjquota=aquota.user,grpjquota=aquota.group,jqfmt=vfsv0,nomblk_io_submit,synoacl)
Dat kun je ook terug zien in "df":
/dev/md2 14511755384 -2895045500 17406682100 - /volume1
Echter, ik zie wel twee problemen in "df"
1 - used is een negatief getal: -2895045500
2 - Use% geeft alleen een "-" teken als percentage
Dat is dus niet ok!
Ik denk dat het filesysteem /volume of corrupt is of over z'n limiet heen is gegaan, op de 1 of andere manier, wat niet zou moeten kunnen.
Weet immers niet wat hier aan vooraf is gebeurd.
Wat voor een resultaat zie je als je het volgende commando uitvoert?
tune2fs -l /dev/md2 | grep -i 'Reserved block count'
Misschien dat de oplossing zou kunnen zijn om volume1 te unmounten en dan een fsck (File System Check/Repair) uit te laten voeren.
-
Is daar een commando voor, want via de storage manager gaat dat niet.
-
Dat geeft dit resultaat:
/$ tune2fs -l /dev/md2 │grep -i 'reserved block count'
tune2fs: bad interval - reserved block count
Usage: tune2fs [-c max_mounts_count] [-e errors_behavior] [-g group]
[-i interval[d|m|w]] [-j] [-J journal_options] [-l]
[-m reserved_blocks_percent] [-o [^]mount_options[,...]] [-p mmp_update_interval]
[-r reserved_blocks_count] [-u user] [-C mount_count] [-L volume_label]
[-M last_mounted_dir] [-O [^]feature[,...]]
[-E extended-option[,...]] [-T last_check_time] [-U UUID]
[ -I new_inode_size ] device
tune2fs 1.42.6 (21-Sep-2012)
-
Als ik jouw commando copy
/$ tune2fs -l /dev/md2 │grep -i 'reserved block count'
en plak deze in notepad dan wordt het teken in het rood: ¦
En dat werkt niet vandaar de foutmelding: "tune2fs: bad interval - reserved block count"
Copy / past deze regel tune2fs -l /dev/md2 | grep -i 'Reserved block count'
in PuTTY.
-
Hallo,
Nu krijg ik dit:
NAS> tune2fs -l /dev/md2 | grep -i 'Reserved block count'
tune2fs: Permission denied while trying to open /dev/md2
Couldn't find valid filesystem superblock.
Bomboora
-
Dan ben je niet als root ingelogd.
Login als root met het password van admin.
-
ok,
Dan nu dit korte resultaat:
NAS> tune2fs -l /dev/md2 | grep -i 'Reserved block count'
Reserved block count: 25600
Bomboora
-
Ziet er goed uit dus, ik denk dat volume1 gewoon corrupt is.
Gezien de negatieve waardes in df van /volume1 zou ik toch vragen/melden aan Synology Support en kijken of ze je kunnen helpen dit goed te krijgen, misschien met wel met fsck.
Heb mij er wat in verdiept, maar wil niet testen om mijn 2 productie Nassen (SHR/RAID5) want, in RAID5 werkt het nu eenmaal anders dan niet in RAID zoals mijn Test DS111 (getest volume1 unmouten en fsck).
Of, zoals je zelf in deze Topic al begon, terug gaan naar fabrieksinstellingen.
Verder mag ik aannemen dat je ook je HD's getest hebt ? S.M.A.R.T. test ?
Dus, HD's zijn ok ?
Voor het geval dat je een ticket wilt inleggen:
Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://myds.synology.com/support/register.php?lang=nld
Of via DSM (alleen versie 5 en hoger): Hoofdmenu > Support Center > Contact Support.
Of als je wilt bellen:
https://www.synology.com/nl-nl/company/contact_us
-
Ik heb de fabrieksinstellingen terug gezet, en nu is alles in orde.
Ik heb een nieuw volume kunnen aanmaken. :D
bedankt.
Bomboora
-
Ik zou toch maar een uitgebreide smart test voor al je disken doen, want een volume kwijtraken is niet normaal.
Daar moet een oorzaak van zijn.
-
De reden waarom volume1 weg was is bekend echter, de oorzaak niet.
Het is ook niet bekend wat er aan vooraf ging.
Dus, inderdaad, op z'n minst de HD smart info checken en een smart test uitvoeren (alle HD's).
Tenzij je al weet wat de oorzaak was ;)
-
Ik ben nu een volledige test aan het doen.
Waarschijnlijk zal het wel een slechte HDD zijn (nog al eens voorgehad).
-
Alles is terug in orde. :D
Thanks voor alle goede raad.
Bomboora
-
Het volume op mijn DS1812+ is niet meer zichtbaar, en niet meer te managen.
Is het mogelijk dat je disk managementsetting om zeep zijn geholpen? je moet eerst kiezen voor wat voor soort volume management je gebruiken wilt (Raid, niet gespiegeld etc). De kans is groot dat als je voor je oude setting kiest, je de bestanden weer terugziet.
Daarna je partities opnieuw aanmaken en vanaf je backuplocatie gewoon terugkopieren - denk hierbij aan het juiste toegangs- en/of gebruikersnivo mbt schrijven en lezen.
mvrgr
Jmblr