Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Tazmanian op 24 september 2015, 11:54:57
-
Heren,
deze morgen kreeg ik een bericht dat er een backup van de NAS van op mijn werk naar de NAS bij mij thuis niet was gelukt.
In de log van de NAS op het werk staat dat er geen connectie kon worden gemaakt met de NAS thuis.
Wanneer ik probeer in de loggen op de NAS thuis gaat dit amper of ontzettend traag. Als ik het inlogscherm al krijg en probeer in te loggen kreeg ik een paar keer de melding dat inloggen niet mogelijk was omdat de harde schijf vol zit. Is in principe niet mogelijk, gebruik maar een dikke 400Gb op een schijf van 2Tb.
Na een hele voormiddag proberen ben ik toch eens kunnen inloggen. Alles gaat ongelooflijk traag en moet verschillende keren proberen.
In de broncontrole staat dat de volume/iscsi 100% in gebruik is, de rest is normaal. (harde schijf helemaal niet vol)
De andere indicatoren staat alles ok (uw diskstation werkt correct).
Ben er al eens in geslaagd om de NAS te herstarten maar dit breng geen oplossing.
Afgelopen dagen niets speciaals op de NAS gedaan, geen updates of nieuwe packages geinstalleerd.
Wie kan mij helpen met dit probleem?
-
De harde schijf is niet vol?
Ondanks de melding dat deze wel vol is?
-
Ik kreeg deze melding soms wanneer ik probeerde in te loggen. Het inloggen lukt dan niet en dan kreeg ik de melding dat de harde schijf vol was. Maar dat is dus niet het geval.
Waarschijnlijk heeft dit te maken met het volume dat in de broncontrole op 100% staat.
Heb 2 HDD's, 1 volume waarvan slechts 16% in gebruik is.
-
Je kunt toch opgeven hoe groot het Volume moet worden ?
Blijkbaar is niet de gehele schijf ruimte genomen.....
-
Nee hoor, Volume is goed gemaakt en omvat de volledige ruimte van de harde schijf. (zie screenshot)
Er is iets dat volgens broncontrole de 100% in neemt in het tabblad Volume/iSCSI. Maar krijg het momenteel niet op het scherm omdat alles weer te traag gaat :'(
-
OOoooohhhhhhhhhhhhhhhhhh snap nu wat je bedoelt !
Het gaat helemaal niet over de 100% van je GEBRUIK van je Volume !
Het gaat gewoon over de utilization van je Volume.
Zie hier mijn gebruik van een paar minuten tijdens een grote wis-actie op mijn DS411j.
[attachimg=1]
Volgens mij probeert je NAS met veel moeite iets te doen op je harddisk.
Ik zou eens kijken of er iets bij Processen uit schiet (qua gebruik)
Bij mij zie je het al duidelijk :
Postgres = de database wordt bijgewerkt van mijn verwijderen muziek
file_delete.cgi = de feitelijke delete actie
[attachimg=2]
-
Idd, dat bedoel ik :D
Helaas krijg ik dat scherm niet. Krijg een schermpje met 'bezig met laden'. En na hele tijd melding: ' de verbinding is mislukt. Controleer uw netwerkinstellingen. Maar die foutmelding wordt volgens mij veroorzaakt door het feit dat alles zo traag gaat.
Grootste probleem is dat DSM nu zo traag is dat ik niets kan opvragen en ik geen verder onderzoek kan doen naar de oorzaak.
Deze morgen herstart gedaan maar gaf meteen zelfde probleem.
Heel heven ben ik tot het scherm geraakt waar je kan zien welke processen bezig zijn. Maar daar kwam niets boven de 1% uit.
Wie weet raad?
-
Je hebt geen onderschrift staan met info over je NAS.
Wellicht kun je dit aanpassen of het ons vertellen om welke NAS het gaat.
-
Aangepast, probleem stelt zich nu mijn nas DS412+.
-
Okay, niet zo'n oude NAS dus gelukkig !
Weet je nog wat voor packages daar op waren geinstalleerd ?
Ik ga ervan uit dat ééntje een erg intensieve actie wil doen momenteel.
Misschien iets met NZBget of Sickbeard of CouchPatato ?
-
Wat ik nog vanbuiten weet (want Package center krijg ik ook niet open)
- Antivirus Essential
- Cloudstation
- Crashplan
- Java SE 8
- Download Station
- Photo Station
- Mediaserver
- Video Station
- Surveillance Station
Dat moet het zijn volgens mij.
NZBget of Sickbeard of CouchPatato zeker niet.
-
Net toch eens in geslaagd om broncontrole te openen. Zie niks speciaals buiten dat dus Volumi/iSCSI steeds 100% in gebruik is.
-
Ondertussen ben ik thuis en stel ik vast dat het lampje van disk 2 niet groen is. Soms licht het even oranje op en heel soms heel even groen. Maar blijkt me dus een probleem te zijn met disk 2.
Heb synology Hybrid ingesteld. Hoe kan ik nu verder het probleem oplossen ? Ligt het probleem wel zeker bij disk 2 want in DSM wordt daar niets van gemeld.
En zou de synology hybrid het niet moeten opvangen bij het defect van een disk en dit netjes moeten melden ?
-
Je zou een smart scan moeten doen, maar ja als je volume al 100% is..
-
NAS afsluiten, disk eruit, aan de PC aansluiten middels een USB behuizing, docking station of direct aan het moederbord.
Met de tool van de fabrikant een lange SMART test doen.
Voordat je dat doet kun je misschien in DSM een screenshot maken van de SMART info en hier plaatsen.
Dat kan je de lange test eventueel besparen.
Als je erin kunt komen tenminste.....
Plaats dan ook een screenshot van de andere disk.
Nadat vastgesteld is dat de disk niet goed meer is kun je een nieuwe plaatsen.
-
Ok thanks. Helaas niets bij mij thuis waarmee ik de disk kan testen. Zal hiervoor even naar iemand moeten maar dat kan pas zaterdag. En lokaal inloggen ook zo goed als onmogelijk.
Kan ik de 'kapotte' disk eruit halen en tijdelijk verder werken met 1 HDD? Of is de Synology Hybrid dan 'om zeep'?
-
Dat kan maar met een risico, n.l. als de andere disk ook kuren gaat vertonen is de data weg.
-
Wil dat risico wel even nemen gedurende 48u. De data staat nog op externe NAS en ook nog een online.
Dus nog 2 keer backup :-)
-
Defecte disk 2 er uit gehaald en nieuwe in gestoken en alles werkt terug normaal :D
Nu is hij bezig het volume te herstellen, lang leve SHR :-)
-
Mooi zo :)
-
Overigens wel raar dat 1 defecte disk het hele systeem zo goed als onbruikbaar maakt. De andere schijf werkt nog perfect. Heb voordien ook nooit enige aanwijzingen gekregen dat de schijf kapot was of er problemen mee waren.
Vermoed dat DSM niet wist dat de schijf stuk was, of dit niet doorkreeg want lampje van de status brandde niet, en er steeds werd geprobeerd de disk te benaderen en hierdoor alle resources gebruikte.
-
Ja, dat is zo`n puntje dat je vaak leest.
Eigenlijk zou zo`n schijf eruit gegooid moeten worden, met alle toeters en bellen, zodat het systeem verder kan.
Maar zo simpel zal het wel niet zijn.....
-
Daar was kortgeleden al een hele discussie over. Bij de NAS zitten allen schijven op één SATA bus. En als die kapotte schijf die bus blokkeert dan krijgt je NAS het lastig.
-
Dat vraag ik mij af.
Hoe zou die de bus dan moeten blokkeren?
De controller/firmware op de schijf kan dat prima intern volgens mij.
In hoeverre DSM zich daarmee bemoeit.....
-
Gaan we weer ::)
Stel dat een de sata interface van een disk defect raakt en die maakt kortsluiting op de sata lijnen.
Dan gaat er echt helemaal niets meer over die sata bus heen en kan DSM echt geen enkele disk meer bereiken.
Een sata bus is serieel, dus alle disken zitten in serie op die bus, dus ook het tegenovergestelde van een kortsluiting (de disk stuurt niets meer door op de bus) verzekert je ervan dat er niets meer van en naar de disken gaat.
Zo zijn er nog ontzettend veel scenarios te bedenken waarbij defecte hardware de software helemaal buiten spel zet.
Een defecte disk is echt niet altijd alleen maar dat er bepaalde data of helemaal geen data meer te lezen/schrijven is.
-
En, voor de duidelijkheid. De NAS heeft geen hardware RAID controller. De RAID is een software oplossing. Dus als de bus wordt geblokkeerd, werkt de RAID niet.
-
MMD zou alleen gelijk hebben als elke disk op een eigen satabus zat en een eigen sata controller had.
Mij PC heeft twee sata controllers, de ene in de intel chipset en de tweede op een extra chipset.
Dit zijn dan echt twee verschillende sata bussen die elkaar niet beinvloeden.
-
In de duurdere server hardware maakt men gebruik van de SAS bus, waarbij de controller een aparte lijn naar iedere schijf heeft. Maar toepassing daarvan zou de NAS voor thuisgebruikers onacceptabel duur maken.
In mijn PC heb ik ook twee aparte SATA controllers. Maar je kunt dan weer geen RAID opbouwen met schijven die niet op dezelfde controller zitten.
-
Mooi uitgelegd.
Ik stelde overigens vragen en deed geen beweringen ;-) en schreef met falende sectoren in gedachte. Niet van een falende sata interface.
Dus dan zou de conclusie kunnen zijn dat DSM "vastloopt" omdat het aan het wachten is op de controller van de defecte schijf?
-
Dat laatste lijkt vaak wel het geval.
-
Klopt. Het kan zo zijn dat de controller van de harde schijf zelf helemaal de fout in gaat als de schijf plotseling een foute sector aantreft. Alhoewel dat eigenlijk niet zou mogen gebeuren. Ik heb wel eens de firmware van een Seagate schijf moeten updaten omdat er een fout in de fout-correctie van de schijf zat.