Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: diki op 18 augustus 2018, 15:12:40
-
hallo, op forum al even gezocht naar mogelijke oplossing, maar kom er niet echt uit.
Heb twee Nas systemen staan: DS214 en DS214play.
Beide in Windows-10-verkenner stationsletter kunnen geven.
De dS214 al een hele tijd, maar voor de ds214play lukte dit, na wat PC problemen, een tijd niet, maar heb nu dus wel weer een letter kunnen geven.
So far so good, echter: waar alles binnen verkenner met ds214 feilloos werkt en gewoon alle mappen en bestanden kunnen worden benaderd, is dit niet het geval met de ds214play.
Als ik in verkenner de stationsletter van de play aan klik, zie ik wel de hoofdmappen structuur, maar als ik op één van die mappen klik, geeft verkenner aan dat de map 'leeg' is, wat uiteraard niet het geval is.
Al van alles nagelopen wat betreft beveiligingen en toewijzingen per gebruiker, maar deze zijn allemaal gelijk aan die van de ds214.
Waarschijnlijk zie ik iets eenvoudigs over het hoofd, maar op een geven moment ben je uitgeprobeerd.
Verneem graag van iemand een mogelijke oplossing
groet
-
Je benadert die mappen met een gebruiker die geen rechten op die mappen heeft.
-
hallo Ben,
dank voor je reactie
zoiets zou ik ook denken, alleen vreemd dat ik geen enkele map kan benaderen, ook niet mijn persoonlijke map
ben gewoon ingelogd op de pc en kan dus wel de submappen op mijn ds214 benaderen, maar niet op de ds214play
wat doe ik verkeerd
-
misschien handig even te weten:
- ben zelf beheerder / administrator
- op de play heb ik een hoofmap aangemaakt voor mijzelf en één voor mijn echtgenoot / beide zie ik dus wel maar kan ik niet benaderen
- de nassen bevinden zich in een netwerk met twee pc's
- alle instellingen, inclusief rechten e.d., in configuratiescherm van beide nassen nagelopen en staan gelijk
-
Het gaat erom welk account je pc gebruikt om je Nas te benaderen en dat accout moet op je Nas bestaan en de juiste rechten hebben.
Als je zelf niks geregeld hebt zal je pc het proberen met z'n eigen windows accountnaam en password die vast niet bekent is op je Nas.
-
Als je in windows geen account opgeeft, zoals Ben(v) zegt, gebruikt windows default het 'guest' account.
Als die niet geautoriseerd is voor de mappen kom je er niet in.
-
dag Ben / mesa57, dank voor jullie meedenken, maar ben helaas nog niet verder.
Door nalopen van wat adviezen op de website van Synology en Windows, ben ik zo ver gekomen dat ik uiteindelijk de netwerk referenties van betreffende NAS zou moeten verwijderen en dan opnieuw aanmelden.
Dit maar gedaan, bij de NAS in verkenner staat nu een rood kruis. Als ik de NAS aanklik krijg ik de melding om de netwerkreferenties (gebruikersnaam en wachtwoord) in te voeren. Wat ik ook probeer aan mij bekende gebruikersnamen en wachtwoorden voor de PC waarop ik de NAS wil benaderen, er blijft dezelfde melding komen.
Weet even nu niet meer wat ik er nog aan kan doen.
Hebben jullie nog een goede suggestie/uitleg hoe dit aan te pakken ?
PS: heb inmiddels ook een ticket aangemaakt bij Synology in de hoop dat ze mij deze Maandag contacteren voor hulp.
-
Wat ik ook probeer aan mij bekende gebruikersnamen en wachtwoorden voor de PC
1 van die moet wel bekend zijn, als gebruiker met password, op je NAS!
En in dezelfde werkgroep/domein.
-
Beetje zinloos om een ticket bij Synology in te schieten.
Dit is een simpel Windows gebruikers issue.
Je snapt blijkbaar niet dat als je met de windows verkenner probeert een gedeelde map op je Nas te benaderen de verkenner een netwerk login op je Nas moet doen met een username/password combinatie die op de Nas is aangemaakt en die rechten heeft om die gedeelde map te mogen benaderen.
Als je nu eens in de windows verkenner gewoon het volgende intikt en return geeft.
\\<ipadres van je Nas>\<Naam van een gedeelde map>
Als het goed is dan zal hij met een vraag komen om de username/password van je Nas account op te geven.
Komt hij niet met die vraag dan heb je in de credential manager van windows voor die Nas al eens een username/password opgegeven die verkeerd is, die moet je dan eerst in windows verwijderen.