Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Javaan op 28 juni 2020, 11:02:49

Titel: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Javaan op 28 juni 2020, 11:02:49
Goedemorgen,


nadat mijn DS2415+ gisteravond foutmeldingen gaf (defect op schijf 5 met een temperatuur van bijna 60 graden, geen foute sectoren), heb ik het apparaat via de webinterface uitgezet, in de hoop dat afkoeling soelaas zou bieden. Na het apparaat vanochtend weer opgestart te hebben, blijft het powerlampje knipperen en kom ik niet meer op het apparaat ("connection refused").

In de hoop dat het niet is wat Synology zegt dat het kan zijn (moederbord defect), wilde ik vragen naar jullie ideeen over alternatieven. ik las over een mogelijke reset met paperclip, maar zijn er misschien nog andere opties? Bij voorbaart hartelijk dank voor jullie inzichten.
Titel: Re: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Birdy op 28 juni 2020, 11:37:30
Kijk eens of je met Synology Assistant de NAS is te vinden (mogelijk een aantal keren laten zoeken).
Gevonden? Wat is dan de Status?

En geef aan wat de status van ALLE ledjes zijn.
Titel: Re: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Birdy op 28 juni 2020, 11:40:34
[attach=1]
Titel: Re: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Briolet op 28 juni 2020, 11:49:58
Of het betreft dit (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/is-het-kapotgaan-van-synology-hardware-met-een-intel-c2000-cpu-hardware-falen/msg235525/?topicseen#msg235525) intelprobleem waar de oudere modellen 2415+ van voor febr. 2017  ook gevoelig voor zijn.
Titel: Re: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Javaan op 28 juni 2020, 16:29:38
Hartelijk dank voor jullie reacties. Inmiddels, na een paar uur, is de status iets veranderd: de powerled knippert inmiddels niet meer, maar daarvoor knippert het oranje statuslampje, wat er inderdaad op zou kunnen duiden dat het volume beschadigd is. De SynoAssistant vindt het apparaat. Inloggen is inmiddels gelukt, na een kwartier is de desktop zichtbaar, maar het systeem reageert verder niet. Resource Monitor en Storage Manager geven niks weer. De log is duidelijk bad sectors op disk 5, dus deze gaat er uit. Ik RMA het ding en zet het ding uit voor de tussentijd. Af en toe zijn de gedeelde schijven zichtbaar. Niet tof, maar gelukkig geen totaal defect, lijkt me

[attachimg=1]



Edit: (18:18) heb het apparaat geherstart, om toch nog een extra backup te doen, maar ook na anderhalf uurreageert het helemaal niet (Syno Assistant vindt niks, webinterface connection refused). Ik heb wel vaker diskdefecten gehad, maar dit is ongebruikelijk en hopelijk geen voorbode voor groter onheil
Titel: Re: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Javaan op 28 juni 2020, 21:09:45
Als ik een laatste vraag mag stellen: ik heb 16:30 mijn apparaat herstart, en nog steeds geeft Synology Assist de volgende melding:

[attachimg=1]

Wat is het apparaat nu aan het doen? Lopen de andere schijven nu groter risico op uitval? Kan ik het zonder problemen uitzetten (via powerbutton)?
Titel: Re: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Birdy op 28 juni 2020, 21:31:23
Ben niet goed in Duits, maar Google vertaalt het naar "Citaat wordt gecontroleerd"
Geen idee, kan SA even in het Engels draaien?
Titel: Re: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Javaan op 28 juni 2020, 21:37:15
Ja, natuurlijk, sorry, het was me niet eens opgevallen (overigens, SynoAssist kijkt niet naar de keuze vd installatietaal, maar neemt de Windowstaal automatisch over. Alleen in de instellingen kan deze aangepast worden)

[attachimg=1]
Titel: Re: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Birdy op 28 juni 2020, 21:49:35
Ik denk dat de oplossing in dit Topic (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/ds411-down-blauwe-led-knippert-'bezig-met-de-controle-van-het-quota'/?PHPSESSID=ukmsrolednhmnklndobj744j26) staat.
Je moet dan wel een HD hebben liggen.
Titel: Re: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Javaan op 28 juni 2020, 22:15:55
Dank voor je antwoord.

Ik heb helaas geen extra schijf liggen, en omdat het gaat om 14/16 TB schijven, gaat het meteen om een behoorlijke investering (ivm de fijne Coronacrisis ligt m'n hele winkel nog steeds plat). Maar als ik de analogie van de oplossing uit je link zou volgen (schijf 5 is defect):

- RMA schijf 5
- alle disks uit het DiskStation halen
- nieuwe Disk 5 erin
- DSM opnieuw installeren
- Disk 1-4 en 6-12 erin
- Volume zou herkend en opnieuw opgebouwd moeten worden (? als ik de oplossing goed begrijp - de eerste link in de oplossing werkt niet meer)

Misschien een stomme vraag, maar als DSM corrupt is en het sowieso opnieuw ingesteld moet worden, zou het dan niet beter zijn het apparaat met een paperclip terug naar de fabrieksinstellingen te brengen, DSM te installeren (het volume zou onaangetast moeten blijven) en dan met een nieuwe disc 5 het volume opnieuw op te bouwen? Of disk 5 te RMA'en en te proberen het volume opnieuw op te bouwen en daarna DSM opnieuw op te zetten (als DSM het heropbouwen nog trekt)
Titel: Re: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Birdy op 29 juni 2020, 10:08:17
Citaat
met een paperclip terug naar de fabrieksinstellingen te brengen, DSM te installeren (het volume zou onaangetast moeten blijven)
Dat is niet terug naar fabrieksinstellingen, maar dat wil je ook niet, je wilt alleen DSM herinstalleren (Modus 2).
Volgens mij werkt Modus 2 alleen als het Systeem gereed is voor gebruikt (Synology Assistant, maar proberen kan altijd.
Denk wel dat je eerst HD 5 moet verwijderen.

Citaat
Of disk 5 te RMA'en en te proberen het volume opnieuw op te bouwen en daarna DSM opnieuw op te zetten (als DSM het heropbouwen nog trekt)
Zou de HD idd RMA'en en de nieuwe HD erin doen, dan kijken of DSM gewoon wil opstarten, het volume is dan natuurlijk gedegradeerd, maar die kan je weer repareren.
Titel: Re: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Javaan op 30 juni 2020, 08:44:32
Nou, we gaan het zien, de schijf is onderweg naar Venlo. Als ie terug is houd ik je op de hoogte van de voortgang!
Titel: Re: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Javaan op 03 juli 2020, 20:31:03
De nieuwe schijf zit er in, het systeem is hard bezig met de reparatie (20% in 8u). Het reageert ook weer, dus het lijkt er op, dat het "alleen" dit was. Het is wel vreemd, omdat dit alles andere als de 1e keer is dat dit gebeurt, en de reactie dit keer echt een andere was. Misschien toch een goed moment het systeem weer eens opnoieuw op te zetten?

Titel: Re: "Connection refused" - moederbord defect?
Bericht door: Hofstede op 04 juli 2020, 08:48:18
Het komt soms voor dat van een schijf het op de schijf aanwezige controllerboard defect is en de SATA bus compleet in de war stuurt. Dit was volgens mij bij jou het probleem.
Als de NAS zich na herstel weer normaal gedraagt heeft het geen enkele zin om een “herinstallatie” te doen.