Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: chollie op 24 oktober 2021, 11:04:46
-
Beste,
ik heb de melding ''opslagpool 1 ontbreekt''.
[attachimg=1]
Als ik bij de schijven kijk, staan deze (ineens) op gedetecteerd
[attachimg=2]
In de opslagpool staan de schijven ook op gedetecteerd
[attachimg=3]
als ik vervolgens op online assembly klik zie ik onderstaande, maar er veranderd niets. de schijven blijven op gedetecteerd staan,
[attachimg=4]
Kan iemand mij uitleggen wat ik fout doe, wat ik kan/moet doen om de data in ieder geval veilig te stellen?
Wat heb ik zelf geprobeerd:
ik heb getracht de schijven in de pc te hangen, met ubuntu usb te starten en de uitleg van synology te volgen
( https://kb.synology.com/en-global/DSM/tutorial/How_can_I_recover_data_from_my_DiskStation_using_a_PC)
maar dan loop ik vast dat de twee schijven dezelfde naam hebben. De naam wijzigen in MDADM.conf werkt niet omdat dit bestand read only is en ik niet de eigenaar ben.
wie kan mij helpen?
virtueel biertje voor jullie.
-
Dus, als je op Toepassen klikt, gebeurt er helemaal niets?
-
Klopt, er gebeurt dan niets.. ze blijven op gedetecteerd staan.
Of dit moet een lang proces zijn?
-
De knop Toepassen, is nog steeds blauw.
Ik zou verwacht, dat die knop grijs zou worden.
-
Dat is mijn fout, sorry snap de verwarring.
Ik heb de screen gemaakt nadat ik het scherm al een keer gesloten had na ‘toepassen’ te hebben geklikt.
Als ik het daarna weer open, staat het veld inderdaad weer blauw.
-
het rare is dat de logfile schrijft dat het gelukt is. wat feitelijk niet zo is dus.
[attachimg=1]
-
Ik zie dat het vandaag na 19:00 gelukt is.
Maar je zegt van niet, dus de printscreens in je eerste bericht zijn nu nog steeds zo, dus niet gewijzigd?
-
Ja klopt, de screens uit het eerste bericht gelden nog steeds. logfile geeft aan dat het gelukt is, maar opslagpool staat nog steeds op kritiek en de schijven nog op gedetecteerd.
Heb inmiddels een ticket aangemaakt bij Synology, zij gaan meekijken..
keep you posted.
of als iemand nog een tip heeft is die meer dan welkom.
(behalve de tip om nooit meer raid0 te gebruiken :-) )
-
behalve de tip om nooit meer raid0 te gebruiken
Zal ergens een bug zijn. Maar dat kan ook met Raid1 of SHR gebeuren.
-
Kleine update,
support van Synology heeft middels een ssh/putty verbinding een copy naar usb schijf opdracht uitgevoerd van de data zodat mn data gered is. Hierna maak ik een nieuwe opslagpool, hang de schijven eraan en zet de data weer over.
Blijft toch gek, de opslagpool en de schijven staan inmiddels weer op ''gezond'' maar de shares zijn (nog) niet zichtbaar.
[attachimg=1]
[attachimg=2]
[attachimg=3]
Wat voor raid opstelling kan ik het beste gebruiken/instellen? ik heb 2x4tb schijven en nog een 4tb schijf in een usb behuizing die ik als backup wil gaan gebruiken
-
Update:
Via SSH alle data naar een usb kunnen kopiëren. Hierna pool verwijderd en opnieuw aangemaakt en de data teruggezet.
up and running. (usb schijf blijft eraan hangen voor bu)
Mijn schijven blijken ook uit de compatibility lijst gehaald te zijn (EFAX)
-
Ik weet niet meer of alle EFAX schijven de SMR techniek gebruiken, maar jouw WD40EFAX in elk geval wel. Ik betwijfel echter of dat de bron van de problemen was.
SMR schijven kunnen problemen geven in een Raid1 of hoger. Maar volgens mij speelt dit niet bij Raid0.
Als losse volumes zijn ze zelfs iets sneller in gebruik door een grotere cache en daardoor beter. Alleen bij heel grote schijfacties, zoals een backup terug zetten, zullen ze trager zijn dan conventionele disks.
In elk geval goed te horen dat de data gered is.
Hierna pool verwijderd en opnieuw aangemaakt en de data teruggezet.
Eerder schreef je "nooit meer Raid0". Is het toch Raid0 geworden? Bij Raid0 hoort altijd een goed backup plan. (Anders ook, maar bij Raid0 nog meer)
-
Dank voor de oplettendheid, nee nu een raid1 opstelling, met een goede backup.
cheers.