Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Grey falcon op 25 februari 2017, 15:48:57
-
Beste leden.
Sinds nov 2015 ben ik in het bezit van een DS214Play met 2x een WD Red 3TB er in.
Dit verhaal lijkt heel veel op Erwin1 van de 23ste feb.
Vorig weekend is 2x de stroom uitgevallen en daarna is het begonnen.
De afgelopen week kreeg ik een melding " HDD 2heeft een I/O fout maar werkt na verschillende pogingen weer normaal, dit is waarschijnlijk veroorzaakt door slechte sectoren en moet u een back up maken." deze mededeling heb ik meerdere malen gekregen maar ik was niet thuis om hier wat aan te doen.
2 dagen later kreeg ik de melding "HHD 1 is overgegaan op de beschadigde modus onderzoek de oorzaak hiervan en voer een herstel actie uit. Start het systeem opnieuw op. Het systeem zal zich automatisch herstellen"
Daarna werd het een "swap" en hele Nas is in de beschadigde modus gegaan.
Heb ik 1x de stekker er uit getrokken om te kijken of hij normaal opstart maar dat gaf als resultaat dat het power lampje contineu blauw blijft knipperen en alleen de led van de lan-verbinding nog brand. Sindsdien kan ik niks meer met de Nas , synology assistent vind hem niet meer. Ik krijg hem ook niet meer uit met de power knop.
Het is toch heel vreemd dat alle twee de HDD's er binnen een week mee stoppen ondanks dat er een verschil van 6 maanden in aankoop data is.
Koor graag jullie.
MVG Eus
-
Daarna werd het een "swap" en hele Nas is in de beschadigde modus gegaan.
Je bedoelt dat je 1 HD hebt vervangen.
Welke van de 2 ?
Heb je wel de reparatie op kunnen starten ?
Het is toch heel vreemd dat alle twee de HDD's er binnen een week mee stoppen ondanks dat er een verschil van 6 maanden in aankoop data is.
Als er inderdaad 2 defect zijn gegaan binnen een week, dat kan, niemand kan dit voorspellen.
-
Nee heb nog niks vervangen. ik weet niet wat er met de data gebeurd als ik er 1, of alle 2 uittrek.
Het leek mij juist veilig om een Nas met 2 HDD te nemen ben je van aldoor een back-up maken af.
Hoop toch niet dat ik alles nu kwijt ben wat er opstaat.
-
Sorry was even te snel.
Heb niks meer kunnen doen met de Nas.
Staat nog steeds te knipperen. Ik weet niet of als ik hem reset of dat nog gevolgen heeft voor de data.
-
Nee heb nog niks vervangen.
Dan weet ik niet wat je bedoelt met "swap".
Het leek mij juist veilig om een Nas met 2 HDD te nemen ben je van aldoor een back-up maken af.
Back-ups maken MOET je altijd doen, Mirror is geen backup, is alleen Hardware beveiliging, behalve als er 2 HD's (in jou geval) in 1 week de 1 na de ander defect gaan (zonder verdere acties) of tegelijkertijd defect gaan.
Geef nu eerst even de huidige status van ALLE ledjes.
[attachimg=1]
-
Status- Uit
Lan- groen
Disk 1- Uit
Disk 2- Uit
Copy knop-Uit
Aan/uit- knipperen blauw.
-
Status- Uit
Dat kan niet tenzij je DS uit staat.
Disk 1- Uit
Disk 2- Uit
DS "ziet" kennelijk geen HD's, niet best dus.
-
Lees deze ook even (heel vers van de pers) (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/nast-start-niet-meer-op/msg216064/#msg216064), misschien is er nog hoop ?
-
Nou Birdy als de DS uit zou staan brand er niks lijkt mij.
Dat de DS de HDD's niet meer ziet baart mij ook zorgen.
Ik vrees dan ook het ergste.
Ik zag ook in het andere bericht dat hij ook het moederbord nog heeft getest. Misschien een optie?
Ik kan nog wel de 2de HDD er uit halen en aan een pc hangen maar kan die pc dan die schijf lezen of is het alleen maar het programma van WD (lifeguard)die de schijf gaat controleren, en wat doet dit met de data?
. Try to connect your computer and DiskStation directly with an ethernet cable (no router, hub or switch sits in between). Set the computer's IP to DHCP and try again. Waar stel ik dat in?
-
Mijn verhaal lijkt wel heel veel op dat van Bemmie (Erik).
Hij heeft alleen 5x zoveel schijven.
-
Als mijn NAS opstart dan duurt het ook even voordat de schijven actief worden. Het knipperen van de blauwe knop geeft aan dat de nas aan het opstarten is, dit kan even duren (minuut of 30)
Als dat geen uitkomst bied zou ik de schijven 1 voor 1 aan de pc hangen en een smart test laten draaien met de software van wd. Mogelijk dat 1 kapote schijf problemen veroorzaakt.
-
Heb net de stekker va de nas er uit getrokken en de 2de HD er uitgehaald.
Power er weer opgezet nu start hij weer "normaal" op, status led knippert oranje.
Lan led is groen en disk 1 led is ook groen.
Synology assistent ziet de nas ook weer en dam vraagt om een update.
Update gedaan krijg nu melding dat volume 1 is beschadigd.
Kreeg ook een mail met "Volume 1 () op Nas is overgegaan in de beschadigde modus. (Totaal aantal harde schrijven: 2; aantal actieve harde schijven: 1) Onderzoek de oorzaak van de beschadigde modus en voer een herstelactie uit.
Wat moet ik nu doen?
-
Heb een smart test opgestart.
-
Dat lijkt mij niet handig op dit moment :!:
Op deze manier krijgt die HD alleen maar meer te verduren en kan je HD alleen maar verslechteren.
Eerste prio is een Backup proberen te maken via je PC in een doc of hd-behuizing.
Probeer deze programma's (deze kunnen EXT4 lezen) als je een Windows PC hebt.
http://www.r-studio.com/
http://www.file-recovery.com/
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
http://sourceforge.net/projects/ext4explore/
-
Alles stop gezet en ben met een back-up bezig.
Thanx.
Ga zo de deur uit dus ben niet meer online.
In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.
-
Hallo Birdy.
Ik heb alle gegevens zonder problemen nog van de 1ste schijf gekregen.
Alles staat nu op een externe HD. Zal in de toekomst dus wel een back-up gaan bijhouden van de DS( in ieder geval van de belangrijke data).
De DS blijft alleen aangeven dat volume 1 is overgegaan in de beschadigde modus. Wat houd dat in?
Ik heb vandaag nog een smart test gedaan en daar lijkt volgens mij niks aan de hand(ben ook maar een groentje wat dat aangaat).
Ik zie wel op het forum dat er meerdere mensen met problemen zijn met DS en/of HD die niet meer willen opstarten.
Ik voeg de gegevens van de smart test er ook bij.
-
3 dezelfde printscreens ;)
Heb je laatst bericht maar verwijderd.
-
Handig 3x de zelfde.
Nu een andere
-
Hm....waar is HD2 ?
Volgens mij is die verdwenen en is die defect.
Vandaar: De DS blijft alleen aangeven dat volume 1 is overgegaan in de beschadigde modus.
-
Toelichting:
[attachimg=1]
[attachimg=2]
Dus, vandaar deze melding:
[attachimg=3]
-
De HD2 heb ik er gisteren uitgetrokken en daarna kon ik de DS weer opstarten en alles weer doen. Hij blijft alleen aangeven dat ie in de beschadigde modus is met volume 1. Zou dat misschien komen om dat ie geen 2de HD meer kan vinden. Ik ga morgen maar kijken of ik een nieuwe HD kan scoren. Kijken of de DS dan veranderd van status.
-
Zou dat misschien komen om dat ie geen 2de HD meer kan vinden
Dat probeerde ik je uit te leggen.
M.a.w., je hebt SHR/RAID1/MIRROR dus, met 2 HD's echter, 1 HD is weg dus, je volume, die uit 2 HD's moet bestaan, is gebroken (RAID-set is gebroken).
-
Sorry dat had ik niet begrepen.
De DS mist nu de helft aan opslag dus dat ziet hij als beschadiging.
Ik ga voor een nieuwe HD daarna hoop ik dat het probleem verholpen is.
Kan ik nog wat met die andere ( stukke) HD?
Vind het alleen bijzonder dat èèn HD slechte sectoren krijgt als er 2x een stroomstoring is geweest.
-
Check eerst hier (http://support.wdc.com/warranty/warrantystatus.aspx?lang=nl) eens of je nog garantie op die HD hebt.
Vind het alleen bijzonder dat èèn HD slechte sectoren krijgt als er 2x een stroomstoring is geweest.
Dat kan, niemand kan hierop een antwoord geven.
-
De DS mist nu de helft aan opslag dus dat ziet hij als beschadiging.
De beide schijven zijn altijd elkaars exacte kopie.
De NAS mist niet de helft van de opslagruimte maar mist zijn veiligheid.
De opslagruimte is immers niet veranderd.
-
Oke....dat ga ik zeker proberen de 2de HD is van vorig jaar februari.
Ik hoop dat het lukt.
Bij het plaatsen van een nieuwe HD is het de DS uitzetten, nieuwe HD er in en dan weer opstarten neem ik aan?
In ieder geval bedankt voor de ondersteuning en ik laat nog weten wat er van gekomen is met WD.
Mvg
Eus
-
De procedure staat in DSM Help (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair).