Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Rivak op 16 oktober 2014, 10:34:30
-
Beste allen, graag jullie advies
Sinds een paar dagen wordt ik gespammed door mijn nas ivm I/O fouten:
"Beste gebruiker,
De harde schijf 4 (WD30EFRX) op DiskStation heeft een I/O-fout, maar werkt na verschillende pogingen weer normaal. Dit is mogelijk veroorzaakt door slechte sectoren. Als deze fout opnieuw optreedt, moet u een back-up maken van uw gegevens en de S.M.A.R.T.-test uitvoeren op uw harde schijf om de status van de harde schijf te controleren."
Tevens diverse meldingen van slechte sectoren in DSM.
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fhome.kabelfoon.nl%2F%7Erivak%2Fnas%2FBad-sectors.jpg&hash=3b7e3b7a53bdb75c672dae49e35cbbb2e42dd2e4)
De snelle test geeft in de eerste instantie gezond aan, maar bij de uitgebreide blijft hij hangen op 90%.
Gisteren de harddisk in de pc geplaatst en getest met DLGDIAG van Western Digital en wederom kwam hij in de eerste instantie door de snelle test. Bij de uitgebreide gaf hij na een kleine acht uur failed aan. Daarna kwam hij ook niet meer door de snelle test.
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fhome.kabelfoon.nl%2F%7Erivak%2Fnas%2FDLGDIAG-Failed-Extended-Test.jpg&hash=c0df50ebcb88fac8968c251e4a3a0eddda517b8e)
Vanmorgen de harddisk weer terug in de nas geplaatst en nu gaf DSM aan dat de schijf vervangen moest worden met 1 slechte sector.
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fhome.kabelfoon.nl%2F%7Erivak%2Fnas%2FFouten-Gevonden.jpg&hash=a7ee45a3a0fa20f8767090882df4ad161ea0a18f)
Maar na een snelle smarttest is de schijf weer gezond verklaard.
Smartinfo:
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fhome.kabelfoon.nl%2F%7Erivak%2Fnas%2FIntegriteitsinfo-schijf%25204.jpg&hash=95a336841851d373997bf2e70e508d86f62c5e4e)
Mijn vraag: moet/kan de schijf vervangen worden onder garantie met maar 1 defecte sector (warrantycheck: 3/2016) of moet ik nog maar even door modderen en de meldingen voor lief nemen tot er meer stuk gaan.
Gr. Henk
-
Je kan deze meldingen ook uitzetten als je dit voor spam aanziet.
En er staat 1 sector maar het nummer in het eerste plaatje is toch steeds anders.
Ik zou deze schijf gewoon als defect melden bij je leverancier.
-
Ik heb al contact gehad met de leverancier. Ze rekenen 35 euro onderzoekskosten mocht de schijf niet defect (genoeg) zijn.
Hij geeft op het moment immers gezond aan in DSM. Dus tsja
Spam was trouwens een grapje ;)
-
Dan zou ik meteen via WD dit proberen te regelen.
Onderzoekskosten? De leverancier is een HD verkoper, geen HD expert.
Edit: doe vooral de afbeeldingen met fail erbij.
-
Western Digital heeft een uitstekende after sale. De fail op de extended test betekent dat WD deze schijf zonder gezeur omruilt. Dus direct via WD regelen.
http://support.wdc.com/warranty/index.asp?lang=en
-
Dan zou ik meteen via WD dit proberen te regelen.
Onderzoekskosten? De leverancier is een HD verkoper, geen HD expert.
:D
Dat ga ik maar eens proberen, thanks
-
Western Digital heeft een uitstekende after sale. De fail op de extended test betekent dat WD deze schijf zonder gezeur omruilt. Dus direct via WD regelen.
http://support.wdc.com/warranty/index.asp?lang=en
OK, bedankt
-
Uiteindelijk toch met de leverancier geregeld en zojuist de harddisk omgewisseld voor een andere.
Ik kreeg wel een gereviseerde (refurbished) mee, was schijnbaar normaal volgens de verkoper.
Ook als ik het met Western Digital alleen geregeld zou hebben volgens de man.
Was ik in de eerste instantie nou niet echt happy mee, maar ja, de defecte harddisk was inmiddels ook al weer zo`n anderhalf jaar oud.
Iig iedereen bedankt voor het meedenken
-
Van WD krijg je een recertifed schijf terug.
Ook geen "nieuwe" al staan bij deze recertified wel alle SMART waardes op nul.
-
Hangt ook een beetje van hun voorraad af. Heb ook wel eens een splinternieuwe schijf met grotere capaciteit teruggekregen. Maar dat is dan een kwestie van mazzel hebben :D
-
Klopt Hofstede, heb 1x een 1.5TB HD issue gehad en kreeg een nieuwe 2TB terug van WD.
-
Ik twee keer een 3TB, er was nog niet groter 8)
-
Hier een keer een WD red 2TB retour gestuurd, kreeg er een splinter nieuwe red 2TB voor terug.
-
Ik kreeg wel een gereviseerde (refurbished) mee, was schijnbaar normaal volgens de verkoper.
Zou S.M.A.R.T wel even bekijken ook gezien wat Robert heeft aangegeven: recertifed of niet.
-
Bij de smartwaardes staat alles inderdaad bijna op nul.
Er zat ook een andere witte label op, ipv een rode.
-
En op dat label staat recertifed ?
Voorbeeld:
[attachimg=1]
Zo ja, dan is het helemaal ok.
Volgens mij kun je dit ook checken op de WDC site met het serienummer.
-
Klopt, bij mij ook een wit label.
Geen groene zoals bij de overige Green schijven.
Ik vond het eerst wat vreemd maar bekeek de smart gegevens en alles stond op nul.
WD heeft mijn defecte schijf vervangen door een 100% goede "nieuwe", dat was voor mij voldoende.