Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: mirp op 18 februari 2020, 11:07:56

Titel: Beschadigd volume herstellen
Bericht door: mirp op 18 februari 2020, 11:07:56
Hallo kenners!

Ik heb het internet af zitten zoeken voor het juiste antwoord op mijn vragen maar ik kom er niet uit en hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen.

ik heb een DS215j met 2 x een 2TB HDD erin. Ik was er altijd van overtuigd dat schijf 2 een kopie was van schijf 1.
Nu is schijf 1 "kapot" en begin ik te twijfelen of ik deze wel klakkeloos kan vervangen. Want is schijf 2 wel een kopie??
Ik kan nergens het in beslag genomen geheugen zien van deze schijf namelijk.

Ik stuur een aantal foto's mee voor meer info, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Titel: Re: Beschadigd volume herstellen
Bericht door: Birdy op 18 februari 2020, 11:13:58
Citaat
Ik was er altijd van overtuigd dat schijf 2 een kopie was van schijf 1.
Klopt, je hebt SHR/RAID1/Mirror dus, 1 HD mag uitvallen, dat is dan ook gebeurd en je NAS draait nu met 1 HD.

[attach=1]

Dus, je kunt HD2 gewoon gaan vervangen, de instructies staan in het 2e plaatje.
Titel: Re: Beschadigd volume herstellen
Bericht door: mirp op 18 februari 2020, 11:24:41
Thanks voor je snelle reactie!

Wat ik niet helemaal snap is waarom de tweede schijf als ongebruikt word weer gegeven, enig idee?
Titel: Re: Beschadigd volume herstellen
Bericht door: Birdy op 18 februari 2020, 11:32:48
Kennelijk heeft DSM die HD eruit gegooid, waarschijnlijk omdat deze niet meer goed is.
Check: Opslagbeheer > HDD/SSD > Kies Drive 2 > klik op Integriteitsinfo > klik op S.M.A.R.T en onder S.M.A.R.T.-attribuut klik op Details.
Maak dan een printscreen van alle ID's (dus ook even scrollen naar beneden).
Titel: Re: Beschadigd volume herstellen
Bericht door: mirp op 18 februari 2020, 11:39:32
Daar zie ik het volgende
|
Titel: Re: Beschadigd volume herstellen
Bericht door: Birdy op 18 februari 2020, 11:49:50
Het enige wat ik zie is dat ID1 op 3 staat, en dat is niet schokkend, de rest van de ID's zijn goed.
Dus, waarom DSM deze HD eruit heeft gegooid is mij een raadsel, tenzij je zelf iets gedaan hebt.
Zou Pool1 gewoon repareren met dezelfde HD, zoals aangegeven in plaatje 2: Actie > Repareren. 
Titel: Re: Beschadigd volume herstellen
Bericht door: Birdy op 18 februari 2020, 11:51:43
Overigens, je maakt toch ook wel backups van je belangrijkste data ? Want het kan ook fout gaan, zo'n reparatie.
Want SHR/RAID1/Mirror is n.l. geen backup !
Titel: Re: Beschadigd volume herstellen
Bericht door: mirp op 18 februari 2020, 12:22:00
Thanks voor je reacties. Ik ga er vanavond mee aan de slag!

Ja gelukkig heb ik op meerdere locaties backups. Alleen had nooit verwacht dat het probleem bij me NAS zou komen te liggen ipv op kantoor haha!