Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: RemcoV op 26 augustus 2014, 16:57:48
-
Goedemiddag,
Vanmiddag kreeg ik ineens alerts van mijn Synology DS214+ NAS met de mededeling dat Schijf 2 beschadigd is. Ik zal mijn situatie even uitleggen.
In mijn NAS zitten 2 HDD's (allebei 3 TB) als Synology Dynamic RAID geconfigureerd. Als ik in Opslagbeheer het volume wil herstellen kies ik voor Schijf 2 (de enige optie beschikbaar overigens). Echter wanneer ik op Volgende klik vraagt de NAS of ik door wil gaan omdat alle gegevens gewist worden (zie screenshot). Kan ik dit gewoon veilig uitvoeren zonder dat de data op Schijf 1 verloren gaat? Wordt de data na de herstelopdracht weer over het RAID volume gerepliceerd?
Alvast hartelijk dank voor de hulp.
Remco
-
Zou eerst het plaatje daar achter willen zien: Opslag > Volume.
Je kunt zeggen: "Synology Dynamic RAID geconfigureerd." maar zou wel eerst willen zien of het een apart volume is of 1 volume in mirror.
-
Bedankt voor de snelle reactie. Bijgaand de screenshot van het volume. 1 HDD wordt niet herkend/weergegeven in dit overzicht zie ik.
Het is geconfigureerd als RAID1 (mirroring).
-
Ok, dan kun je gewoon doorgaan met herstellen. De waarschuwing betekent alleen dat de data op schijf2 overschreven zal worden tijdens het herstellen.
-
De data van schijf 2 zal gewist worden en daarna wordt deze schijf opgenomen in de bestaande SHR configuratie.
Maar schijf 2 is nog de "defecte" schijf?
-
Schijf 2 is inderdaad de "defecte".
-
Het is gelukt, bedankt voor de hulp!
-
Vanmiddag heb ik precies hetzelfde probleem ervaren....bijna dan.
Na het updaten naar DSM 5.0-4493 Update 4 start mijn DS213+ opnieuw op, waarna wordt aangegeven dat Schijf 1 (van de 2) beschadigd is en de SMART status 'abnormaal' is.
Herstellen van de schijf helpt niet en opnieuw opstarten ook niet.
Zijn er trucjes voor of is het beter om de schijf te vervangen?
-
@Ricksta
Stelt dit je een beetje gerust :
http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/op-schijf1-zit-bad-sector-en-krijg-er-meldingen-van/msg119142/#msg119142
-
Euhmm...ja en nee :)
Ik kan dus eigenlijk niet 100% afgaan op de melding van de Synology.
Het kan betekenen dat de schijf niet goed is, of misschien toch wel?!
-
Als je een melding van DSM krijgt betekent het dat DSM heeft geconstateerd dat bij het lezen van data de ene schijf iets anders leest dan de andere schijf. Hij kan ook zien aan de hand van de crc welke schijf fout zit.
Smart kan alleen fouten detecteren bij het schrijven van sectoren, nooit bij het lezen zoals raid dat kan.
Als je die schijf laat repareren zal DSM die schijf leeg maken en de raidset opnieuw opbouwen.
Als er dan defecte sectoren boven water komen zal smart dit wel detecteren en die sectoren als bad aanmerken en een relocatie doen.
Alle data wordt immers opnieuw naar die disk geschreven.
Je kunt daarna weer een prima disk hebben, maar foute sectoren hebben wel vaak de neiging zich uit te breiden.
-
Wat zie je bij Integriteitsinfo van de betreffende HD ? (printscreen maken en hier plaatsen).
Je kunt ook een test uitvoeren.
[attachimg=1]
-
Straks heb ik even 1 schijf uit de nas gehaalde weer ingezet nu krijg ik de melding.
nas werd abnormaal afgesloten, volume shr op nas is overgegaan in de beschadigde modus 1/2.
heeft iemand enig idee hoe ik dat kan herstellen zonder verlies van data. ::)
-
Als het goed wordt dat aangegeven in Opslagbeheer > volume.
Je moet dus of repair of herstellen.
-
Maak anders even een printscreen van Opslagbeheer > volume zien.
Trouwens, waarom haal je nou zomaar een HD eruit.
Er van uitgaande dat je NAS in SHR/RAID draait (HD's zijn elkaars kopie) verbreek je dus die SHR/RAID conf. en krijg je dit soort meldingen.
-
Sorry voor de late reactie heb het met herstellen weer helemaal goed gekregen.
nog bedankt voor de info allemaal. :)
-
Allemaal? ;)
:thumbup:
-
Hi,
Ik krijg de melding dat mijn schijf (1) beschadigd is en vervangen moet worden echter wanneer ik de SMART test uitvoer is alles normaal. De schijf heb ik al proberen te herstellen maar dit heeft niet uitgehaald. Iemand een idee wat ik zou moeten doen?
Ik heb wat printscreens gemaakt.
Alvast dank.
Gr,Jorrit
-
Laat eens een compleet plaatje zien van volume.
-
En ook van integriteitsinfo, kan niet zie van welke HD.
-
Here you go.
-
Je hebt een volume 2 gemaakt ?
Dat is niet goed.
Verwijder volume 2 en voeg die hd toe aan volume 1
-
Ik krijg de melding dat mijn schijf (1) beschadigd is
Het gaat dus niet over schijf (1) maar over volume 1 die is beschadigd om de bekende reden.
-
En is het zo simpel zoals je aangeeft: volume 2 verwijderen en HD 2 aan volume 1 toevoegen?
Thanks overigens :thumbup: :clap:
-
Yep 8)
-
hier ook problemen, oranje status lampje knippert op mijn Ds216. volume 1 beschadigd.
hierin zitten 2 wd-red 3 Tb schijven in hybrid raid.
mijn vraag is kan ik op volume herstellen drukken of beter eerst disk 2 vervangen?
-
bijlage;
-
bijlage;
-
laatste
-
Herstellen kan je altijd proberen.
Maar deze schijf geeft wel i/o errors dus vervangen is misschien een betere optie.
-
Persoonlijk zou ik Schijf 2 vervangen:
[attach=1]
EN eerst controleren of je nog garantie hebt, kun je controleren hier (https://support.wdc.com/warranty/warrantystatus.aspx?lang=en).
Er zit n.l. standaard 3 jaar garantie op WD RED (ERFX) schijven.
-
schijf 2 vervagen en systeem herstelt.
ik dacht dat de schijf al ouder was maar deze bleek van januari 2016, dus het defect gemeld bij WD.
bedankt voor de reacties!
-
Mooi zo :thumbup:
-
Ik heb ook gisteren een error melding gekregen vanuit mij NAS
Opslag pool 1 SHR,btrfs vastgelopen, de NAS geeft aan dat ik alle data te backupen
het lijkt erop dat ik alle data kan benaderen , maar 13 programmas zijn gecrashed . ik kan deze ook niet meer repareren .
de SMART test geeft aan een slechte sector die een waarde overschreven heeft , de HDD kan mogelijk nog naar behoren werken en gezond zijn. Maar meld wel dat er 1x beschadigde sectoren is gedetecteerd . Op deze RED HDD zit nog garantie