Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: CYM op 13 juli 2017, 23:08:05
-
Beste forumleden,
ik kan niet meer inloggen en krijg de melding "Bezig met verwerken. Even geduld..."
Hieronder een opsomming wat er zich heeft afgespeeld / wat ik gedaan heb:
in mijn DS216play met 2 schijven (volume 1=2TB en volume 2=3TB) beide standaard in SHR (zonder gegevensbescherming) had de 3TB schijf steeds meer bad sectoren en besloot deze te vervangen voor een 4TB schijf.
Na het maken van een backup en configuratie backup, de NAS uitgezet en de 3TB vervangen voor de nieuwe 4TB.
Na het aanzetten van de NAS starte deze gewoon op maar kon ik niet inloggen.
Ik heb toen Synology Assistant gekeken deze gaf toen status gereed aan, maar inloggen ging nog steeds niet.
Nogmaals de NAS uitgezet en mijn modem gereset en de NAS weer aangezet.
Synology Assistant gaf "migratie" aan, en dat ik met behoud van de meeste instelling en gegevens DSM opnieuw moest installeren.
Dit heb ik dus ook gedaan.
Maar kan nog steeds niet inloggen en krijg wel het inlogsscherm dat "Bezig met verwerken. Even geduld..." aangeef.
Iemand enig idee wat ik kan doen?
-
Nas uitzetten en niet meer aankomen tot je in dit topic een gedegen advies krijgt. waarschijnlijk weet @Birdy mishien wel iets.
-
Zo dat klink heel serieus aliazzz.
Momenteel loopt er een geheugentest vanuit Synology Assistant.
Ik durf deze niet te onderbreken, maar als die klaar is zal ik de NAS uitzetten tot ik een goed advies krijg.
Jammer dat je niet aan heb gegeven waarom je vindt dat ik de NAS uit moet zetten. Toch bedankt.
-
Uitzetten was niet zo slim.
Het is wat onduidelijk wat je precies gedaan hebt, maar je NAS was aan het migreren geslagen.
Dat wil vermoeddelijk zeggen dat hij van die twee disken een enkel SHR volume aan het maken is dat jij steeds onderbreekt door hem uit te zettten.
-
Na een update krijg je ook een paar minuten lang deze melding. Ik zou in elk geval een flink tijdje geduld hebben voordat ik iets uit zet.
-
Als de NAS (nog) aan staat en je hebt nog steeds die melding, wat is de status van alle leds ?
[attachimg=1]
-
Bedank voor jullie reacties.
Gisteravond geheugentest vanuit Synology Assistant achtergelaten.
Vanmorgen kon ik niet zien wat hiervan de uitslag was aangezien de laptop in slaapstand was gegaan en de nas vanmorgen niet gevonden kon worden door Synology Assistant.
Vanmorgen was hij dus nog steeds niet benaderbaar en rond 8:00 besloten hem met de aan/uit knop uit te zetten. Nu bijna 12 uur verder is hij nog steeds aan het afsluiten.
Hierbij branden de volgende lampjes:
Status knippert
Lan knippert
Disk 1 brandt
Disk 2 brandt
Stroomled knippert.
Aanvullend zag ik gisterenavond een onbekend apparaat met fing-app, die het ip=adres van de NAS had gekregen.
Is dit niet vreemd?
Wat kan ik het beste doen?
-
gisterenavond een onbekend apparaat met fing-app, die het ip=adres van de NAS had gekregen.
Weet je zeker dat je NAS een ander ip adres gekregen heeft? Je notebook is in slaapstand gegaan, maar ik zie geen reden waarom je NAS een ander ip adres gekregen zou hebben.
Fing toont het MAC address van het apparaat dat het jou bekende ip adres heeft. Is dit wellicht toch het MAC address van je NAS?
-
De NAS heeft geen nieuw ip gekregen maar 2 onbekend apparaten hadden het zelfde ip-adres gekregen.
Onderstaand de plaatjes (MAC adres is niet van de NAS). Mac adres is ook nieuw voor mij.
[attachimg=1]
[attachimg=2]
-
Duidelijk.
Kan je achterhalen wat dat andere apparaat is (Generic zegt inderdaad niet veel). Wellicht een mobiele telefoon?
Edit: net had je er meer schermafdrukken bij.
-
Als je een apparaat een vast adres geeft, moet je ervoor zorgen dat de router dat adres niet aan een ander apparaat geeft.
Maar dit heeft niets met het probleem te maken. Je was duidelijk met de nas verbonden, maar de nas gaf aan dat hij nog druk bezig was met iets anders. Daar was dus geen teken van IP conflict.
-
Je heb gelijk Briolet, ik maak het te groot/moeilijk.
Ik denk dat ik de spanning er maar af ga halen en de nas ALLEEN met de nieuwe lege schijf ga proberen.
Kale nieuwe installatie hoop ik dan maar.
-
Of misschien toch?
Als de inlog pagina van DSM geladen is, draait die pagina vrij zelfstandig op JS code. Als daarna de nas toch weer niet vindbaar is, blijft die pagina misschien toch nog reactief.
Ik zou voor de zekerheid toch beginnen om dat IP conflict op te lossen. Het mac adres van dat onbekende apparaat heb je. Dus via dhcp reservering in de router een ander IP geven.
-
Ik heb inmidels DSM weer werkend en kan weer inloggen.
DSM is opnieuw geinstalleerd.
Mijn lege 4 TB schijf is toegevoegd en heeft ondertussen de status normaal
Alleen het volgende is nog aan de hand :evil:
ik kan de NAS niet meer afsluiten.
zodra ik vanuit DSM of via de aan/uit knop de NAS uitzet, kom dat 2e apparaat in fing zichtbaar op het ip- van de NAS.
Ik denk dat deze door de NAS zelf wordt gegenereerd tijdens het afsluiten .....
de status led gaat UIT (EDIT: BLIJFT GROEN AAN)
LAN is druk aan het knipperen
Disk1 brand continu
Disk2 brand continu
Power knippert
Ik krijg de NAS alleen nog maar uit door de voeding er vanaf te halen.
Iemand een idee?
-
Ik denk dat deze door de NAS zelf wordt gegenereerd tijdens het afsluiten .....
Dat lijkt mij sterk.
Controleer het MAC Adres van je DS, komt deze overeen met 00-00-12-D4-FC-D2 dan ?
[attachimg=1]
-
Toch is het een vreemd IP adres voor de Nas. Als ik het adres "00:00:12:D4:FC:D2" opzoek bij https://www.macvendorlookup.com dan zie ik dat dit adres geregistreerd is voor INFORMATION TECHNOLOGY LIMITED. Dat geeft jouw fing ook an. Maar dat is een firma in de UK.
Dat IP adres x.x.x.100 van je nas, is toch niet het eerste vrije adres in je dhcp range?
-
Je hebt gewoon een zooitje van je netwerk gemaakt, je hebt meerdere devices met hetzelfde ip adres.
Configureer eerst je router eens goed.
Of heb je soms twee routers (een van jezelf en een van je provider).
Zet als je devices eens uit, zet de wifi van je router uit, sluit enkel je NAS en een PC bedraad aan op je router en configureer de zaak eerst eens goed.
Zet in je router een dhcp range op, link in je router het mac adres van je NAS aan een vast ipadres en dan gaat alles ineens veel beter.
-
Hmmmm .......
Zojuist de NAS via DSM uit proberen te zetten.
De NAS blijft aan in de volgende status:
- de status led blijft groen continu
- LAN is druk aan het knipperen
- Disk1 brand continu
- Disk2 brand continu
- Power knippert
IP van NAS blijft aanwezig in het netwerk, komt geen 2e apparaat bij.
Zodra ik de netwerkkabel eruit trek is de NAS uiteraard niet meer zichtbaar in het netwerk en er komt geen 2 apparaat bij (op het ip van de NAS)
Zodra ik de netwerkkabel weer in de NAS steekt, komt deze weer met het juiste ip terug.
ALLEMAAL ZOALS HET HOORT DUS.
dus dat ip-conflict laat ik maar even voor wat het was.
voor de zekerheid heb ik toch de onbekende apparaten ieder afzonderlijk een ander ip gegeven
[attach=1]
@Ben(V)
Denk niet dat ik een zooitje heb gemaakt van mijn netwerk.
Ik heb maar 1 DHCP met een gebonden ip naar de nas (op baisis van MAC van de NAS)
Aangezien ik een lijstje heb van de voor mij bekende devices, weet ik zeker dat het een nieuw apparaat was op het moment van uitzetten van de NAS.
@Briolet IP adres x.x.x.100 is niet het eerste vrije adres in de dhcp.
@Birdy MAC Adres van de DS, komt NIET overeen met 00-00-12-D4-FC-D2.
ECHTER de NAS gaat nog steeds niet UIT ;D
En waarom blijft de LAN-led zo druk bezig?
-
En toch klopt er iets niet in je netwerk:
Eerst:
[attachimg=1]
Dan:
[attachimg=2]
Zoek uit wie een vast IP-Adres (dus niet DHCP) heeft en wie wel DHCP gebruikt.
En kijk naar je DHCP Range en welke vast staan in die range, op basis van het MAC adres.
Verder denk ik dat dit niets te maken heeft met het niet kunnen afsluiten van de NAS.
-
@Birdy Zoals ik hierboven aangeef, heb ik voor de zekerheid de 2 onbekende apparaten (die in het verleden = lichtgrijs in plaatjes) het ip van de NAS hadden gekregen een eigen ip-adres gegeven.
Ik ben ervan overtuigd dat er op dit moment geen ip-conflicten zijn terwijl de NAS toch niet wilt afsluiten.
Mijn gevoel is dat het "niet willen afsluiten" te maken heb met de nieuwe 4TB schijf die ik geplaatst heb.
-
Is het systeem volledig klaar met het toevoegen van de disk?
Misschien loopt er nog een proces; waardoor die (nog) niet wil afsluiten.
Kun je hem uitschakelen via de software? Overigens zou ik niet de stekker uit de NAS halen, dit kan de schijven beschadigen!
-
Ja volgens mij is de disk volledig klaar. (na ongeveer 12uur)
Ik begrijp dat het niet slim is de spanning met draaiende schijven eraf te halen. Maar dat is voorlopig het enige dat werkt. :(
-
Waarom wil je de spanning eraf halen?
De NAS heeft vast een reden waarom die niet kan afsluiten.
Zoals gezegd wat gebeurt er als je in DSM op afsluiten klikt?
-
Zoals gezegd : ;)
Hmmmm .......
Zojuist de NAS via DSM uit proberen te zetten.
De NAS blijft aan in de volgende status:
- de status led blijft groen continu
- LAN is druk aan het knipperen
- Disk1 brand continu
- Disk2 brand continu
- Power knippert
-
Als de powerlamp gaan knipperen betekent dit dat de NAS aan het afsluiten is. Dit kan best een tijdje duren.
-
@Erwin1 meer als 12 uur als de pariteitencontrole al afgerond was (op een nieuwe lege schijf van 4TB)?
-
Kun je eens een printscreen maken van het scherm in opslagbeheer en de tab volume en HDD
-
@Erwin1 ondertussen ben ik opnieuw begonnen met de 4TB (schijf verwijderd).
Deze is nu opnieuw aan het controleren. Maar bij het "niet opnieuw willen afsluiten" was tie klaar.
Ik laat hem nu ook deze actie afmaken (kan wel weer 12 uur duren denk ik)
[attach=1][attach=2]
-
Ook al loopt een pariteitencontrole, de NAS moet gewoon kunnen afsluiten.
Het wordt tijd dat je een Ticket gaat inleggen.
-
Ga ik doen @Birdy nadat ik mijn instellingen weer terug heb gezet.
Bedankt voor jullie reacties