Auteur Topic: Bizarre bestandsverminking *.jpg bij DS106e  (gelezen 28117 keer)

Offline Rob Vermeulen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 47
HELAAS HELAAS HELAAS TE VROEG GEJUICHT!
« Reactie #60 Gepost op: 21 november 2007, 14:22:31 »
Ik heb te vroeg gejuicht. Het wordt steeds gekker! En ik zo langzamerhand ook.

 :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:

Bij de reset verdwenen alle Userprivileges. Dit had eigenlijk niet moeten gebeuren. Waren ook niet met de configuration-backup terug te halen. Ik vermoed vanwege de systeemformat. Commentaar van Synology hierop (vanwege tijdsverschil) nog niet binnen.

Heb één map even als "local users" gemachtigd, daarna naar de share op de SD een onbschadigde map gekopieerd. Die kwam ongeschonden aan. Vervolgens in vrolijke stemming het vorige bericht op het forum geplaatst.

Daarna een minuut of 20 alle privileges aan het herstellen gegaan. Als resultaat: weer verminkingen! Hele proces inclusief reset herhaald: zonder privileges gaat het goed, zo gauw ik die aanbreng krijg ik weer gedonder.

Opeens herinner ik me nu ook, dat toen ik het vinkje Photo Station aanzette (ten bate van het forum hier), dat de toegangsinstellingen ook niet reageerden op de instellingen van de standaardmap "photo". Dus maak ik Truus aan als gebruiker, dan moet ik dat vanuit Photo Station opnieuw doen. Volgens het internationale Forum kan dat niet verschillen en moeten die rechten één-op-één gelijk zijn.

Ik zal berichten morgen als die jongens daar aan de andere kant van de werledbol weer op de zaak zijn, maar ik begin het eerlijk gezegd goed beu te worden, nu. Er ligt ook nog gewoon werk.

Offline Rob Vermeulen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 47
vervolg Synology
« Reactie #61 Gepost op: 26 november 2007, 11:11:54 »
Stand van zaken.

Synology krijgt het niet gereproduceerd. Het is grappig je eigen mappen (we hebben de config gecopieerd) te zien in het chinees/taiwanees/japans, en nu testmappen gevuld met vrolijk lachende oosterse typen.

Voorlopig blijkt toch dat de SD vreemd doet. Nu wordt de kernel onderzocht, waarbij een tweede probleem ontstaat: normaal moet ik die kunnen openen in html. Dat lukt daar wel; ik kom er hier niet in (zij ook niet, trouwens). Zij zijn nu naar huis (tijdsverschil) ik ga weer rustig aan mijn normale werk.

Ik houd jullie op de hoogte. De inzet van Synology blijft indrukwekkend. Ik loop al lang mee; maar zo'n service-inzet (voor zo'n eenzaam probleem; ik voel me haast schuldig), heb ik nooit eerder meegemaakt. Los van of ze het nu vinden of niet (ik ga, als het niet gevonden wordt, in elk geval een complete HD-wissel uitvoeren), ik vind wel, dat ze ergens op een zichtbare plek in de nederlandse IT-community een pluim mogen krijgen.

Offline Rob Vermeulen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 47
Tussentijds bericht: stand van zaken
« Reactie #62 Gepost op: 29 november 2007, 09:50:11 »
Er is tussen het vorige bericht en nu voortdurend getest, via een patch een telnet-sessie opgezet, enorme logs bestudeerd, etc. Nog steeds niets gevonden. Vannacht gebeurde er iets vreemds: het begint er nu toch erg op te lijken dat er iets grondig mis is met de LAN-poort van de DS. Zie mijn berichtje aan Synology:

Good morning Adair,
 
 
I didn't experiment with the Canon transport yet, because something relevant happened:
 
The entire network went suddenly down overnight. After searching I restarted the main 3Com Gigabit switch. It blocked all ports. Changed the switch for another (identical) one. Same result. Removed all other switches and connections. Switch started without problem. Next reconnected one by one the PC's, servers and switches. As soon as I connect the SD106e, the switch blocks (identical 3com switch blocks too on the SD) Next, I changed the STPCat5e - patchcable between SD and switch: no difference.
 
I got it working by giving the SD a place on a seperate switch, but it only works if I use a 100 Mb-switch. A lot slower, of course.
 
I think this is very important!
 
By the way, I checked on the distortion, now via the 100 Mb switch: unfortunately: it is still there!
 
Because I checked all possible connections, PC-PC, direct to SD many times before, it looks like the LAN-port (or the firmware) of the DS is faulty.
 
 
Regards Rob

Offline Franckey

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 67
(Geen onderwerp)
« Reactie #63 Gepost op: 29 november 2007, 13:30:57 »
De spanning blijft erin, ik blijf dit topic in de gaten houden. Ik begrijp dat je nog geen test heb gedaan met een andere harddisk in de DiskStation?
DS207+ met 2x WD5000AAKS (RAID1)

Offline Rob Vermeulen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 47
(Geen onderwerp)
« Reactie #64 Gepost op: 29 november 2007, 14:02:01 »
Citaat van: "Franckey"
De spanning blijft erin, ik blijf dit topic in de gaten houden. Ik begrijp dat je nog geen test heb gedaan met een andere harddisk in de DiskStation?


Nee, doordat Synology me constant aan de gang hield met patches, tests, en interne SD-commando's (wel een hoop bijgeleerd) en de SD wel door moest draaien (hij staat op een klein bijkantoor en ik moet zo af en toe ook nog een schoorsteen laten roken), kwam het er niet van; ik heb er toevallig net geen een maagdelijk en in onaangebroken verpakking liggen.

Inmiddels was hun laatste reactie: stuur maar naar de verkoper onder garantie, als die nog van toepassing is. Ik gok dat die (12 maanden) dus verstreken is. Zij vertrouwen nu ook de LAN-poort niet.

Ik ga evenwel dit weekend de HD-wissel doen.

Offline Björn

(Geen onderwerp)
« Reactie #65 Gepost op: 29 november 2007, 16:19:52 »
Heb je hem bij ons gekocht? Wij geven 24 maanden garantie..

Offline Rob Vermeulen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 47
(Geen onderwerp)
« Reactie #66 Gepost op: 29 november 2007, 16:32:52 »
Citaat van: "bjorn"
Heb je hem bij ons gekocht? Wij geven 24 maanden garantie..


Beste Björn, ik vrees van niet. Ik wist (toen nog) niet van je bestaan, anders had ik dat zeker gedaan. Mocht de DS buzuk zijn, met een mooi nederlands woord, dan bestel ik, als ik nog durf tenminste, daarna wel een 107+ /128 bij je.

We hebben nog een DS106e draaien, die vertoont dit probleem niet (maar zit andere HD in). Ik kan ze niet tegelijk uit het netwerk halen (om de HD te wisselen tussen die twee, dan weet ik het probleem voor 100,0% zeker), want dan zou ik eerst weer twee Windows 2003-servers moeten opstarten en handmatig alles overzetten van de huidige DS (ik wil uitsluiten dat er meer verminkt zou kunnen raken en ik moet de bestanden en dbases ergens laten; de DS-USB backups bevatten dezelfde bestandsschade), etc etc etc.

Offline Franckey

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 67
(Geen onderwerp)
« Reactie #67 Gepost op: 29 november 2007, 19:59:45 »
Citaat van: "bjorn"
Heb je hem bij ons gekocht? Wij geven 24 maanden garantie..

Consumentenelektronica heeft in Nederland toch tegenwoordig (wettelijk) altijd 24 maanden garantie?
DS207+ met 2x WD5000AAKS (RAID1)

Offline Rob Vermeulen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 47
(Geen onderwerp)
« Reactie #68 Gepost op: 29 november 2007, 23:32:23 »
Citaat van: "Franckey"
Citaat van: "bjorn"
Heb je hem bij ons gekocht? Wij geven 24 maanden garantie..
Consumentenelektronica heeft in Nederland toch tegenwoordig (wettelijk) altijd 24 maanden garantie?


Ik denk dat het zo is: als een consument electronica koopt heeft ie recht op, blabla etc. Ik heb de DS als bedrijf gekocht en dan geldt zakelijk recht, geen consumentenrecht. Ik ga er meestal zo mee om: ik bel één keer of één mailtje en leg het probleem voor. Slechte reactie: schrappen van de supplierslijst. Maken ze het te bont dan komen ze op het ondernemersplatform. En een paar bedrijven, zoals Exact, hebben al mogen meemaken, wat dat betekent.

Bijkomend probleem is, dat je in de praktijk ook helemaal niets hebt aan insturen ter reparatie. Het is zo verrekte lastig al die bitjes in je handen te houden tussendoor. Dus ik ga ook niet per sé voor de laagste prijs; het moet wel een beetje kloppen, maar ik ga voor prijs x servicelevel.

Zo mag iemand bij ons systemen leveren, omdat we een keer een paar monitoren hadden uit een serie die een beetje vaag werden na verloop van tijd. Meestal blijkt dan de fabrieksgarantie dat uit te sluiten. Doe je moeilijk, dan sturen ze ze uiteindelijk op naar Taiwan en krijg je na 6 maanden je spullen terug. Onze leverancier zei niets en kwam een uur later drie andere schermen neerzettten; twee gebruikt + één nieuw en loste het verder intern op met de fabrikant. En dan mag je blijven komen.

Offline Björn

(Geen onderwerp)
« Reactie #69 Gepost op: 30 november 2007, 09:55:47 »
Citaat van: "Franckey"
Citaat van: "bjorn"
Heb je hem bij ons gekocht? Wij geven 24 maanden garantie..
Consumentenelektronica heeft in Nederland toch tegenwoordig (wettelijk) altijd 24 maanden garantie?


Dat is niet helemaal waar. Dit is een europese richtlijn, maar door Nederland is deze richtlijn niet overgenomen in een wet. Nederland is feitelijk gunstiger voor consumenten:
Wettelijke minimumgarantie is in nederland slechts 6 maanden, maar een consument mag van een product een bepaalde levensduur verwachten. Als een product binnen de verwachte levernsduur defect raakt heeft de consument altijd recht op vergoeding van een deel van de reparatie. Als een product een verwachte levensduur van 3 jaar heeft en het gaat na 1.5 jaar defect, dan is de winkelier dus in principe verplicht de helft van de reparatie voor zijn rekening te nemen.

Wij kiezen ervoor om op alle producten behalve de echte budgetproducten 24 maanden garantie te geven, maar dit is dus niet verplicht. Wij doen dit gewoon omdat we vertrouwen hebben in de producten die we verkopen en omdat wij service erg belangrijk vinden.

Zie o.a. http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=4578

(verder heb ik over dit onderwerp toevallig een paar weken behoorlijk lopen google-en ;))

Offline Rob Vermeulen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 47
Voortgang
« Reactie #70 Gepost op: 04 december 2007, 11:39:58 »
Op dit moment draait de DS op een nieuwe SATA-schijf. Eerst is een USB-backup gemaakt. Na de laatste reset van de DS (via Synology) "zag" de DS de backups niet meer. Een volledige nieuwe maken kostte 7 uur. Het terugzetten (had ik nooit eerder gedaan) bleek niet te kunnen met Restore, die mogelijkheid heeft de DS niet. En dat is knap balen. Alles moet dus met de hand. Gezien de vele mappen is een fout dan snel gemaakt (map in map in map etc in de kleine uurtjes; het is niet mogelijk alle mappen in één copy over te zetten). Er is vannacht aan gewerkt; schatting is nog een uur of 4/5 werk. Dan eerst alles controleren.

Ik werd hier toch al niet echt vrolijk van, ik dacht het mogelijk via de eSATA sneller of slimmer te kunnen doen. Helaas, helaas, de connector op de DS is niet standaard, dus geen kabel die erop past. Zowel de lengte van de pennen als de plastic randen zijn niet compatibel. Op het internationale forum is dit probleem ook gesignaleerd. Als de penlengte klopt, kan je met vijlen nog wat doen. Er schijnen ergens in de VS wel kabels voor te koop te zijn. Maar daar heb ik allemaal niets aan.

Ik heb redelijk de pest in, zo langzamerhand, het overzetten van de HD is een veel groter operatie dan verwacht (door de 2 echt wel als stommiteiten te betitelen onhebbelijkheden van Synology: incompatibele kabelaansluiting en afwezigheid restore) en de kwestie zit hier het normale werk behoorlijk in de weg. Voor de belangrijkste bestanden de Windows2003 server maar weer opgestart. Maakt de overzichtelijkheid niet bepaald groter. Straks allerlei dubbele versies. Een DS met RAID had hier ook niet geholpen.

Ben wel beniewd wat het oplevert.

Offline Björn

(Geen onderwerp)
« Reactie #71 Gepost op: 04 december 2007, 15:21:05 »
Kabels verkopen wij ook..

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met alles moet met de hand. Hoe is de disk aangesloten? Op zich kun je als hij via USB/eSATA is aangesloten werken met de filestation, en anders gewoon via telnet/ssh.. Dan kan het met 1 commando gewoon in 1 keer..[/code]

Offline Rob Vermeulen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 47
(Geen onderwerp)
« Reactie #72 Gepost op: 04 december 2007, 16:00:44 »
Citaat van: "bjorn"
Kabels verkopen wij ook..

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met alles moet met de hand. Hoe is de disk aangesloten? Op zich kun je als hij via USB/eSATA is aangesloten werken met de filestation, en anders gewoon via telnet/ssh.. Dan kan het met 1 commando gewoon in 1 keer..[/code]


Het is heel simpel: op een DS106e passen geen normale SATA-kabels. Dat weet Synology ook. Latere uitvoeringen hebben dat probleem niet meer, aldus Synology. USB2 is erg traag, met name bij hele grote *avi-bestanden, merk ik. Dat is erg lastig. Vandaar mijn (dus onuitvoerbare) voorkeur voor eSATA.

Ik vertouw de DS niet geheel met bestandversplaatsingen. Via telnet meldde de DS twee niet-bestaande mappen op de HD. Met een lange lijst mappen, vergis je ook nog eens snel. Het simpele commando: " Restore Local Backup", was behoorlijk welkom geweest; had ik het unattended kunnen doen.

Zie verder:

http://www.synology.com/enu/forum/viewtopic.php?t=644

Offline Rob Vermeulen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 47
Laatste en slechte nieuws
« Reactie #73 Gepost op: 04 december 2007, 21:51:48 »
Heren (zijn er ook dames?),

Na 13 uur (!!) liep het terugzetten van de backup vast. Wegens leesfouten (vanaf de ge-backupte USB-disk, waarop de DS bestanden stonden). Behoorlijk de ziekte in.

Toch maar een test gedaan of het jpg-rpobleem over was met een nieuwe HD.

Nee, dus, net zo hard aanwezig.

Ik kan ook nog melden (misschien al eerder gedaan), dat als ik de DS aan een zware 3COM-switch hang, die onmiddelijk de DS-poort afsluit. Als ik de switch forceer naar 100Mbits, dan accepteert hij hem wel (en, ja ik was zo slim de kabel even te vervangen, om die uit te sluiten). Ik heb dit Synology gemeld, maar die lieten me vrolijk nog 100 testjes doen.

Ik denk dus, dat heel gewoon, de DS kapot is! Als ik de HD, zoals Franckey zei eerder gewisseld had, was ik er ook sneller achter gekomen. Alleen, ik had het vermoeden al, dat dit lang zou gaan duren (zie mijn vorige opmerking over de tijden om een paar honderd Gig over USB2 te pompen en de op dit type onbruikbare eSATA-aansluiting), zo lang kan een server(tje) bij ons niet uit de lucht.

Jongens, jongens, wat baal ik hier van. Dagen werk achterop, onnutte SATA aangeschaft, nog steeds een jaar foto's naar de Filistijnen, etc. Temeer daar de DS niet een of andere SMART, of andere feature heeft, die meldt, dat er iets mis is.

NB. Nogmaals de "oude" Maxtor getest met Maxtor-tools, en die zijn heel gevoelig op kleine lees/schrijf/geheugen/transport-foutjes, uitkomst 10 met een griffel.

Offline Björn

(Geen onderwerp)
« Reactie #74 Gepost op: 05 december 2007, 09:29:37 »
Rob, kun je even via mail contact met ons opnemen? Wellicht dat we je op een andere manier kunnen helpen.


 

Bizarre melding......

Gestart door grafcomBoard Externe harddisks en Printers

Reacties: 8
Gelezen: 5141
Laatste bericht 01 april 2011, 19:06:42
door grafcom