Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: amsterdamguy op 02 mei 2015, 02:39:44
-
Hallo allemaal, :)
ik heb de 4 bay 412+ NAS.
Eerst met twee 3TB schijven, die in de NAS goed werkten maar wel helemaal vol raakten.
Ik heb er daarom twee nieuwe (WD-Red) schijven van 3TB bijgezet, en via DSM de opdracht gegeven om de twee nieuwe schijven in het systeem op te nemen. De schijven werden herkend, en het spreiden van m'n data (al m'n films en muziek) over 4 schijven begon. Dat klusje duurde 2 weken. Daarna heb ik op de aan/uit-knop gedrukt om alles uit te zetten en een frisse start te maken. Sindsdien knippert het blauwe licht.. bij aanzetten.. bij uitzetten.. al twee maanden, en de NAS kan alleen uit door de stekker eruit te trekken. Ook een reset (gaatje achterop) bracht geen uitkomst. Ook is de NAS niet te benaderen via m'n netwerk.
Nu zet ik zo'n nieuwe harde schijf in een dock, aangesloten op m'n laptop, maar de verkenner laat 'm niet zien.
Wat kan ik doen, en wat is er fout gegaan?
Thanks all!
Ed
-
Wat zegt het programma Synology Assistant?
Twee weken bezig om 2 schijven toe te voegen klinkt al niet goed.
-
Ik ben geen windows kenner, maar ik geloof dat windows standaard het formaat van de nas (EXT4) ook niet herkent. Dus dat hij in een dock niet herkend wordt zegt niet direct iets.
-
Je kunt zulke schijven wel zien onder apparaatbeheer. Maar meer kun je dan idd niet.
Je kunt niet zien wat erop staat.
Wel kun je dan kiezen om het te formatteren.
-
Soortgelijke probleem ook eens ondervonden. Met een Ubuntu cd de Windows PC gestart en toe de HD via het dock aangesloten. Vervolgens de schijf Raw gelaten en toen in de DS weer gedaan. Daarmee was voor mij het probleem verholpen.
-
Als je schijven heel vol zitten kan het best wel eens heel lang duren voor het shr volume is uitgebreid.
Echter als je schijven toe wilt voegen aan een shr volume moet dat volgens mij een voor een gebeuren en niet met twee schijven gelijktijdig.
Heb je tijdens die twee weken gekeken wat de status van die disken was?
Wat is de status van die disken als je opstart met alleen de twee originele schijven erin?
Als dan al je data nog beschikbaar is zou ik eerst een backup maken zodat die is veilig gesteld.
Daarna kun je zo'n nieuwe schijf aan je pc hangen en met diskmanagement de partities van die disk weggooien.
Dan die schijf weer in je NAs stoppen en kijken of je hem aan je SHR set kunt toevoegen.
Gaat dat, dan dit herhalen met de tweede nieuwe schijf als het toevoegen van die eerste gereed is.
-
Mensen, alvast bedankt voor de reacties. 8)
nog wat info:
ik heb de schijven eruit gehaald. Wanneer ik een schijf in bay 1 zet en de NAS start, dan gaat het lichtje Status (oranje) knipperen, en ik hoor een piep om de seconde. Met al m'n 4 schijven geprobeerd, maar het blijft knipperen zodra de NAS opgestart is.
Ik heb de nieuwe schijven even in een doc geplaatst, aangesloten op m'n laptop. Ze geven aan dat ze een volume hebben van 746GB.. (het forum heeft daar al heel wat aandacht aan besteed, zie ik..)
Ik las ook dat de NAS z'n eigen "format" heeft, en dat het (voor)formatteren via Windows geen zin heeft, zodat ik die 746GB maar laat zoals 't is.. als m'n NAS tóch zelf gaat formatteren (als het meezit).. Of maak ik een denkfout?
Ik heb destijds de twee nieuwe harddisk tegelijkertijd toegevoegd, terwijl m'n twee oudere disks echt goed vol zaten.
Ik ga e.e.a. uitproberen.. als het lukt, laat ik weten wat&hoe, en als het níet lukt, dan kom ik met een update.
Fijn weekend!
-
Sindsdien knippert het blauwe licht.. bij aanzetten.. bij uitzetten.. al twee maanden
[attachimg=1]
Als je 2 schijven erin had in SHR [RAID1] en je hebt er 2 nieuwe tegelijkertijd toegevoegd ? Hoe ? Welke stappen heb je gedaan ?
Je zou dus 4 x 3TB in SHR [RAID5] moeten hebben.
Maar goed, ik begrijp alleen maar dat de NAS daar 2 weken mee bezig geweest is maar, dat de blauwe ledje al 2 mnd. knippert.
Is het dan 2 mnd. geleden dat je die 2 schijven hebt toegevoegd ??
Nu ben je of ga je wat aan het experimenteren, begrijp ik ?
Wat is de status nu eigenlijk ? Krijg je de NAS nog wel opgestart ? Met de 2 schijven ? Met de 4 schijven ?
Zou eerst maar eens kijken of je een backup kunt maken van je data en daarna, misschien maar eens opnieuw beginnen.
-
Wat ik ook doe, het oranje lampje (status) bleef knipperen.
Ik dacht, ik begin vanaf het begin. Twee keer het reset-knopje ingedrukt (min 4 sec en binnen 10 sec) voor een totale reset. Daarna weer aangezet. Eén van de nieuwe schijven zat al in Bay1 (de rest leeg gelaten) , en met Assistant de NAS gevonden, DSM (nieuwste DSM_DS412+_5022.pat) erop gezet... maar meteen na de installatie van DSM begint het oranje statuslampje weer te knipperen.. dit keer zonder pieps. Het groene lampje van Bay1 brand continue.
Vergeet de oude data (films&muziek) op de disk(s).. alles is nog prima te downloaden, en er komt zoveel uit dat ik zelfs voor het nieuwste te weinig tijd heb om het nog in dit leven allemaal gezien en gehoord te hebben.
Nu weet ik het even niet meer. :o :S :?:
Situatie nu:
1 schijf in de NAS
DSM erop gezet
In Assistant: Geheugentest uitgevoerd (100% ok), Diskstatus: Gereed.
Maar meteen erna weer om 2 sec een piep en oranje staTuslampje flikkert weer.
In de browser krijg ik op https://192.168.0.32:5001/webman/index.cgi de melding ERR_CONNECTION_REFUSED
Enig idee wat ik nu nog kan proberen om het systeem goed draaiend te krijgen met m'n 4 schijven?
Of kan de NAS ook defect zijn? Wat geeft dat oranje knipperlichtje aan (met die piep) aan?
thnx!
-
Ok, het uitgangspunt is nu helder, je begint geheel overnieuw met 4 HD's, data is onbelangrijk.
Eerst even het oranje knipperende ledje:
[attachimg=1]
Maar goed, laat dat even links liggen.
Je kunt nog een moederbord test doen: https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/366
Als de test niet ok is, dan is het moederbord dus defect.
Als de test ok is (gaan we toch maar vanuit) dan:
1 - Download MiniTool Partition Wizard Free Edition 9 (http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html)
2 - Plaats de 1e HD de dock en aan je Laptop hangen.
3 - Start op MiniTool en je zal op de HD (in dock!) meerdere Partities zien.
4 - Verwijder deze allemaal, dus ga op de partitie staan en klik op Delete Partition.
5 - Als alle partities verdwenen zijn, sluit Minitool en neem de volgende HD en herhaal punt 3,4 en voor de andere HD's.
6 - Doe ze alle 4 in de NAS.
7 - Start NAS op.
8 - Start Assistant op en volg de installatie wizard........
-
Ik heb de moederbordtest gedaan.
**** moederbordtest ****
Schakel het Synology Product uit.
Verwijder alle extern verbonden apparaten.
Verwijder de interne schijf/schijven uit het Synology Product.
Schakel het Synology Product in.
Als u een luide pieptoon hoort gevolgd door een gestage blauwe Power-LED binnen een minuut dan is het moederbord functioneel. Herstel de momenteel gebruikte harde schijf en check om te kijken of er geen beschadigde sectoren zijn. Ander alternatief is om een andere harde schijf te plaatsen en deze te installeren via Synology Assistant.
****
Het blauwe lampje ging van flikkerend naar continue na zo'n 80 seconden. Moet goed zijn, dat bord.
M'n 4 schijven heb ik partitie-loos gemaakt. Minitool zag m'n disks niet, maar met Windows Diskmanager gaat die klus ook.. gedaan, dus. Diskmanager zag m'n schijven en hun 3TB, maar na het verwijderen van de partities zag Windows 8 ze met een capaciteit van 746GB. Wel stond er "niet-toegewezen" achter.
NAS uitgezet, die 4 lege partitie-loze schijven erin.. en alles weer opgestart.
Na 1,5 min stopt het blauwe lichtje met knipperen en blijft aan, vier groene lampjes branden continue, maar het oranje status-lampje knippert wel continue.. geen pieps.
Daarna heb ik met Assistant de NAS van de nieuwste DMS voorzien..
Opnieuw opgestart.. en.. voila Het systeem draait weer!
Jammer van m'n films en muziek, maar 'k ben blij dat er toch niets kapot is.
Bedankt voor de hulp, Birdy! En de anderen ook voor 't meedenken.
-
Mooi dat het uiteindelijk gelukt is 8) ......en vullen die NAS maar weer ;)