Auteur Topic: Dagelijkse melding: 'Schijf niet juist verwijderd'  (gelezen 1103 keer)

Offline heoudsho

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 9
Dagelijkse melding: 'Schijf niet juist verwijderd'
« Gepost op: 18 november 2022, 14:33:07 »
Beste Forumleden,
Het netwerk hier bestaat uit 2 x iMac 24" met macOS 13.0.1.
Met TimeMachine wordt elk uur automatisch een back up gemaakt en dat werkt goed.
Sinds enige tijd vinden wij als we 's morgens met onze iMac 24" starten, een melding op het bureaublad, 'Schijf niet juist verwijderd', zie bijgaande schermafbeelding hiervan.

Ik gebruik als NAS een Synology RS 816 met 4 x WD Red 8TB HD's.
Ik heb zelf al het volgende gedaan:
-RS816 opnieuw opgestart (aantal keren).
-RS816 totaal uitgeschakeld en de 4 HD's er ook even uitgehaald en er weer opnieuw ingeschoven.
Soms is de melding een dag weg, het komt ook voor dat er zelfs meerdere 3 of 4 meldingen onder elkaar staan.

Is iemand bekend met deze foutmelding en hoe ik deze melding kan voorkomen?
Groeten, Henk

  • Mijn Synology: RS816
  • HDD's: 4x WD RED PRO 8TB

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: Dagelijkse melding: 'Schijf niet juist verwijderd'
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2022, 20:12:57 »
Ik heb ook sinds enige tijd problemen met Time Machine, maar ik maak deze naar een USB schijf op de Synology. Ik weet niet of dat daarmee iets te maken heeft. Ik krijg regelmatig meldingen dat hij de schijf niet kan vinden. Voordien ging dat prima.
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Offline heoudsho

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 9
Re: Dagelijkse melding: 'Schijf niet juist verwijderd'
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2022, 21:59:47 »
Hi Sylvester, ik denk dat zoals je schrijft, het niet kunnen vinden van de schijf, een ander type probleem is.
Het hierbij gebruikmaken van een usb schijf, zou geen invloed mogen hebben op het maken van een back-up.
Mijn advies is om de schijf die nu in TM gebruikt wordt, te verwijderen en deze in TM opnieuw aan te melden. Henk
  • Mijn Synology: RS816
  • HDD's: 4x WD RED PRO 8TB

Online Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Dagelijkse melding: 'Schijf niet juist verwijderd'
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2022, 00:06:09 »
Dit lijkt me meer een bug in de OSX versie die je gebruikt.

Ik gok er op dat de schijf niet snel genoeg unmounted voordat de mac uit gaat. De mac behoort te wachten totdat de schijf verwijderd is. Of een time-out geven en het uitzetten onderbreken.  Op mijn mac met een oud OX krijg ik ook wel eens de melding dat het uitzetten onderbroken is omdat Apple mail niet snel genoeg afsluit. Zo behoort het te gaan.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline heoudsho

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 9
Re: Dagelijkse melding: 'Schijf niet juist verwijderd'
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2022, 11:16:56 »
Briolet,
-De harde schijven van de iMac's worden niet in de sluimerstand gezet.
-Werken met de nieuwste versie Ventura 13.0.1.
Ik heb inmiddels een 'ticket' aangemaakt en ben in afwachting van de reactie van Synology hierop. Henk
  • Mijn Synology: RS816
  • HDD's: 4x WD RED PRO 8TB

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: Dagelijkse melding: 'Schijf niet juist verwijderd'
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2022, 19:42:30 »
Ter info, ik heb deze melding ook weer plots uit het niets....
Een tijdje geleden was dat niet.
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Offline heoudsho

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 9
Re: Dagelijkse melding: 'Schijf niet juist verwijderd'
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2022, 11:12:12 »
Beste forumleden, voor degene die hier nog mee te maken krijgt, heb ik de oplossing voor deze steeds terugkerende melding.
Aan de hand van de historie van de start van deze meldingen, ben ik er achter gekomen, dat na de upgrade van mijn iMac's naar het nieuwe Mac OS Ventura 13.0.1, dit probleem is ontstaan. De oplossing is tamelijk simpel, In Finder de NAS / TM backup openen. De bestaande back up 'xxxxx.sparsebundle' volledig verwijderen of hernoemen. In Systeeminstellingen / Algemeen / TimeMachine een van de HD een volledige nieuwe back up laten maken. De forumleden die hebben gereageerd op mijn topic, bedankt hiervoor. Henk
  • Mijn Synology: RS816
  • HDD's: 4x WD RED PRO 8TB


 

dagelijkse meldingen

Gestart door frixelBoard DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding

Reacties: 4
Gelezen: 1437
Laatste bericht 29 oktober 2014, 15:14:39
door Wim Bosma
Dagelijkse backup mislukt na een paar dagen

Gestart door RiessenBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 5
Gelezen: 2007
Laatste bericht 14 oktober 2017, 15:32:22
door Riessen
Dagelijkse verzendingsquota inschakelen mailserver

Gestart door Martin478Board Mail Server

Reacties: 4
Gelezen: 1464
Laatste bericht 07 november 2014, 18:44:34
door Martin478
dagelijkse backup maken

Gestart door mourikBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 1
Gelezen: 704
Laatste bericht 30 augustus 2017, 14:28:21
door dvandonkelaar
VERPLAATST: Dagelijkse melding: 'Schijf niet juist verwijderd'

Gestart door BirdyBoard NAS hardware vragen

Reacties: 0
Gelezen: 217
Laatste bericht 18 november 2022, 14:39:51
door Birdy