Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: wim op 20 november 2021, 20:28:18
-
Jullie vragen je af, hoe is dit mogelijk?
Ik maak ongeveer elke 2-3 maanden een backup van mijn schijven in de NAS ( DS414j) op de volgende manier:
Het zijn 2 schijven, elk 6Tb, geplaatst als SHR opstelling. Ik haal er dan eentje uit, bijv slot 1, het systeem begint te mekkeren over beschadiging, en ik druk er een ander in van 6 Tb.. Dan gaat het systeem eea herstellen, en ik heb een backup. 2-3 maanden later doe ik hetzelfde voor slot 2, maar heb die losse schijf eerst geformatteerd op mijn windows-PC, zodat de NAS weer keurig alles gaat herstellen..enz, enz. Is dit de goede manier, ????? , maar is dit makkelijk? JA.
Maar nu gaat Murphy aan de slag:
De plaats waar ik die schijf bewaar is op een plank (jawel, de bovenste) op zolder, en de plankdrager is van de muur gekomen een week terug, en de bende op de grond gevallen....schijf niet meer leesbaar... Ik ga op mijn gemak kijken naar een nieuwe schijf, zit een beetje te dubben of toch iets groter, kijk hier, en kijk daar.....enfin nog niet aangeschaft, en poef, rookwolkje uit de NAS, en deze is naar de eeuwige jachtvelden. De NAS is defect (net 5 jaar) maar schijven zijn benaderbaar via mijn windows-PC met DISKINTERNALS gelukkig. Het moederbord van de NAS is op een hoekje zwart en verkoold, bij de grote vierkante chip.
Nu wil ik een andere NAS kopen ( de DS1621+) en wil HDD migratie uitvoeren. Maar kijk ik op deze site ( https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_6_0_and_later#x_anchor_id7 ) staat er dat het kan alleen als er in de tabel een O staat.......maar er staat nergens een O....wel overal een X, en dan is HDD migratie niet aan te bevelen........maar wat dan?
Kan iemand mij helpen om eea goed te laten werken?
-
Met DISKINTERNALS je data overzetten naar je nieuwe NAS.
-
ja, kan, maar dat is een bende werk.
En dan heb ik niet alle pakketten, hun settings en paswoorden overgezet......
Op deze manier ben ik een hele dag bezig om eea weer netjes in te richten zoals vanouds.
ik hoopte eigenlijk gewoon de schijven in de nieuwe NAS zetten, hetzelfde ip adres instellen (dit voor bereikbaarheid via mijn VU+-ontvanger en SONY-tv.) en klaar ben ik.
Is deze werwijze wel uitvoerbaar, waarin ook gesproken wordt over een defecte bron-NAS?
https://www.coolblue.nl/advies/hoe-zet-ik-een-harde-schijf-uit-een-synology-nas-over.html
-
CB geeft in principe hetzelfde antwoord als Synology, maar goed, je mag het proberen, natuurlijk.
-
En nog even dit: Een harde schijf uit SHR halen, opslaan en verwisselen is geen backup. Er is geen enkele garantie dat je die verwijderde schijf inderdaad kunt lezen.
Als je een andere NAS koopt, koop er dan ook bijvoorbeeld een externe USB schijf bij voor het maken van backups.
-
Het nadeel van een backup is dat je er niet van kunt werken. Bijv, mijn 2 schijven in SHR (dus de ene is een exacte copie van de andere) werken goed.....en een backup is gauw gemaakt (mits je een extra schijf van 7 Tb hebt. Als er eentje kapot gaat, kun je niets met die backup, je kan er niet mee werken. Je moet een nadere schijf kopen, de backup terugzetten, en je kan verder, beetje mazzel na 2 werkdagen. Nu, als er eentje is gaan hemelen, druk ik die andere schijf erin, en je kan verder, het systeem gaat synchroniseren in de achtergrond, maar je kan direct weer verder werken. Vanaf een backup kan je niet direct werken, je moet die eerst terugzetten nadat je een nieuwe schijf aangekocht hebt en in bezit hebt.
Maar bij een backup schijf heb je ook geen garantie dat deze na 1 maand nog leesbaar is, net zoals die extra schijf die ik eruit getrokken heb uit de 2 schijfs-SHR.
-
Echte backups hebben is altijd belangrijk, zelfs als je SHR/RAID1 hebt.
Denk bv maar aan ransomware, die na een week of 2 je NAS gaat encrypten, dan krijg je pas spijt.
Genoeg voorbeelden te vinden op dit Forum.
En steeds maar wisselen van HD's is ook geen goed idee, denk aan de aanslag op beide HD's tijdens het repareren.
Maar goed, het jouw data en bv Hyper Backup bestaat niet voor niet voor niets.
-
Vanaf een backup kan je niet direct werken, je moet die eerst terugzetten nadat je een nieuwe schijf aangekocht hebt en in bezit hebt.
Dat is natuurlijk onzin, in SHR/RAID1 kan je gewoon doorwerken als 1 HD defect is, wel met enig risico.
Daarbij, je hoeft immers geen backup te restoren als je een nieuwe HD erin zet en laat repareren en dat wist je al.
-
Het nadeel van een backup is dat je er niet van kunt werken. Bijv, mijn 2 schijven in SHR (dus de ene is een exacte copie van de andere) werken goed.....en een backup is gauw gemaakt (mits je een extra schijf van 7 Tb hebt. Als er eentje kapot gaat, kun je niets met die backup, je kan er niet mee werken. Je moet een nadere schijf kopen, de backup terugzetten, en je kan verder, beetje mazzel na 2 werkdagen. Nu, als er eentje is gaan hemelen, druk ik die andere schijf erin, en je kan verder, het systeem gaat synchroniseren in de achtergrond, maar je kan direct weer verder werken. Vanaf een backup kan je niet direct werken, je moet die eerst terugzetten nadat je een nieuwe schijf aangekocht hebt en in bezit hebt.
Maar bij een backup schijf heb je ook geen garantie dat deze na 1 maand nog leesbaar is, net zoals die extra schijf die ik eruit getrokken heb uit de 2 schijfs-SHR.
Backups zijn er niet om direct van te werken, daar is dus SHR voor, maar SHR is geen backup. Je hebt nu SHR. Dat betekent dat je door kunt werken als er 1 schijf kapot gaat en er dus geen direct dataverlies optreedt.
Jij gaat er van uit dat een uit SHR getrokken schijf altijd weer werkt, maar ik heb vaak genoeg gezien dat dat niet werkt en juist helemaal fout gaat. Als de synchronisatie fout gaat ben je data op beide schijven in de NAS kwijt.
Stel je gooit per ongeluk data weg die je had willen behouden? Die data is dan direct weg op beide geplaatste schijven. Dan moet je dus beide actieve schijven verwijderen en de eerder verwijderde schijf terugplaatsen, DSM opnieuw installeren en hopen dat de data er nog staat.
Inderdaad kan een backup ook kapot zijn, maar daarom moet je ook minimaal twee backup schijven hebben die je roteert.
Los daarvan: De hardware van de NAS is beslist niet ontworpen voor het regelmatig verwijderen en herplaatsen van schijven.
-
Bij een echte backup wil je ook bij oude bestanden kunnen komen. b.v. als je flink in een bestand aan het editten bent en er een maand later achter komt dat je toch een aantal van de oude passages wilt herstellen.
Bij een echte backup met versies kun je dan zo'n oude file terughalen, die passages er uit kopiëren en daarmee het actuele bestand corrigeren. (Om maar één voorbeeld te noemen)
-
Beste mensen, allereerst hartelijk dank voor de welgemeende adviezen, mn over de backup.
Om toch gauw "up and running" te zijn, heb ik mezelf een DS1821+ kadoo gedaan, als vervanger van de 414j. Ik liep er al eentijdje tegenaan te hikken, maar ja.....de AOW is helaas geen verpot, en dan in de dec maand, met vier kleinkinderen jarig.....jullie begrijpen het, hopelijk, dat 2 nieuwe schijven, en eentje extra als backup er nog even niet inzit.......hopelijk valt het oudejaars lot gunstig :)
Maar goed, ik heb de twee oude schijven genomen uit de defecte 414j, en deze zo zonder meer in de 1821+ geplaatst. Via de assistant kwam deze met de mededeling dat deze schijven uit de 414j kwam, en overgezet kunnen worden, zie plaatje 1. Dat duurde iets van 10-13 minuten waarbij hij langzaam aftelde van 0% naar 100%, met plaatje 3 als resultaat.Daarna plaatje 2 en de systeemconfiguraties behouden, en dan plaatje 3, maar dat heb ik overgeslagen (moet me daar nog even in verdiepen, inlezen) en uiteindelijk klaar, zie plaatje 4. Ik heb alle datas nog, geen problemen, alleen ging de NAS even mekkeren dat ik diverse packages moest updaten.
Hier en daar nieuwe users aangemaakt, en klaar ben ik........ik ben weer in de lucht, en dat ging lekker soepel !!
Nog 1 vraag: Bij update van NZB komt er een foutmelding over ongeldige bestandindeling.......hoe dit op te lossen???
Bij downloadstation, videostation, mediaserver, etc geen probleem, kon zo updaten. Misschien kompleet nieuwe installatie?
-
Ik snap niet dat Synology nog migratie documenten maakt, want deze HD migratie zou helemaal niet kunnen, volgens die documentatie. ::)
En mocht later blijken dat er onderwater toch iets goed zit, dan had die migratie software matig tegengehouden moeten worden.
Sta er echt versteld van.
Maar goed, voorlopig werkt het. :thumbup:
-
Bij update van NZB komt er een foutmelding over ongeldige bestandindeling
NZBGet is nog niet beschikbaar voor DSM7, zie dit Topic (https://www.synology-forum.nl/3rd-party-packages/overzichtstatus-van-de-synocommunity-packages-voor-dsm-7/msg300617/#msg300617).
-
Aha......ik wist dat de 414j op DSM 6 draaide, en hij vertelde dat dit de laatste versie was. Een week of zo geleden wilde ik de laatste versie hebben, zag 7 beschikbaar, maar kon hem niet op de 414 zetten. Dat vond ik raar.
Toch ging de 1821+ wel direct updaten naar 7.
Nou ja, dan wacht ik nog even met NZB.
Wat ik overigens ook nog moet doen is alles in de diverse mappen (photo, video en music) alles indexeren.......dat wastie ook kwijt.
Voor de rest heb ik geen problemen ondervonden, deze omzetting valt me reuze mee zo soepeltjes dat het ging.
-
Nou, veel plezier met die dikke NAS 8)
-
Ja, dank je wel.
lijkt nu wel "overdone" met 2 schijven erin, maar er komen nog 2 bij (elk 3 Tb als volume 2 in SHR) die ook in de 414j zaten. Daar ben ik nu wel een verse backup aan het maken via diskinternals op een usb drive. Zodra dat klaar is, gaan deze er ook bij. Daar stond de hele boekhouding op van een vereniging (ben vrijwilliger boekhouder/penningmeester/secr van een kaartvereniging) dus wil ik dit niet kwijt.
Een aantal jaren geleden leek de 414j ook erg overdone, maar als gauw liep hij al richting het maximum kunnen.
Maar voorlopig kan ik weer vooruit. Hier kan nog zelfs een uitbreiding-unit bij om 5 schijven extra toe te voegen.
Wat ook is meegegaan is die irritante foutmelding :
"Er zijn bestandsysteemfouten opgetreden op volume 1, maak een backup van uw gegevens, en voer een controle bestandsysteem uit.
Als het systeem zich blijft voordoen, moet u een backup van uw gegevens maken voordat u het volume verwijdert, en een nieuw volume aanmaakt"
Dat had ik ook al tijden op de 414j, maar na een controle bestandsysteem, kwam deze foutmelding na 5-10 minuten weer terug. Ook een goed backup gemaakt, en formatteren, opbouwen, backup terugzetten, na 10 minuten kwan de fout weer. Hier heb ik verder 3-4 maanden prima mee gewerkt, maar de fout is nu dus meegegaan. Ook nu heb ik een controle uitgevoerd, maar wederom na een kleine 10 minuten kwam de fout weer terug....nou ja, ik moet er maar mee leren leven.