Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Lekoes op 16 maart 2014, 07:30:58

Titel: De ruimte is beschadigd (Volume 1)
Bericht door: Lekoes op 16 maart 2014, 07:30:58
Er bestaat een forum met hetzelfde probleem:
http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/de-ruimte-is-beschadigd-het-wordt-aanbevolen-de-defecte-harde-schijven-te

Alleen bij mij lijkt de SMART-Test normaal te zijn (zie bijlage). Ik ben erg benieuwd of iemand met de onderstaande screenshots mij iets meer kan vertellen wat ik moet en kan doen.

Ook kan ik in dit geval niet exact achterhalen of bij uitval, de andere schijf de gegevens overneemt  :?:

Het gaat om:
- DS214+
- 2 TB Hitachi HDD 3,5"




Titel: Re: De ruimte is beschadigd (Volume 1)
Bericht door: Robert Koopman op 16 maart 2014, 07:37:03
SHR met 1 schijf fouttolerantie: beide schijven zijn altijd elkaars exacte kopie.
Heb je de NAS al eens herstart? Dan gaat hij het volume controleer en wie weet werkt het daarna weer.
Vorige week had ik dit ook op een NAS, na een herstart geen problemen.
Titel: Re: De ruimte is beschadigd (Volume 1)
Bericht door: Lekoes op 16 maart 2014, 09:06:54
Al gedaan, maar helaas blijft hij hetzelfde probleem weergeven. Is in dit geval 'Herstellen' van die schijf een optie (uiteraard zonder data verlies)?
Titel: Re: De ruimte is beschadigd (Volume 1)
Bericht door: Robert Koopman op 16 maart 2014, 09:14:12
Herstellen, heb je die optie in beeld?
In principe mag dit geen kwaad kunnen. Data is nog intact op de andere schijf.
Misschien toch eerst de "defecte" schijf verwijderen en geheel leegmaken?
Kan je deze misschien ook testen met behulp van een PC?

De NAS moet gewoon opstarten en blijven werken met de tweede schijf erin.
OK, piept meteen bij het opstarten dat het volume niet meer in orde is maar blijft wel gewoon beschikbaar.
Titel: Re: De ruimte is beschadigd (Volume 1)
Bericht door: Lekoes op 16 maart 2014, 09:17:24
Dit is mijn optie (zie bijlage)

Ik zou dit kunnen leegmaken op mijn PC... Maar testen?
Titel: Re: De ruimte is beschadigd (Volume 1)
Bericht door: Robert Koopman op 16 maart 2014, 09:35:07
Ik zou eerst voor herstellen kiezen.
Kijken wat de NAS er van maakt, wie weet werkt het daarna weer goed.
Zou wel de schijven eens door de smart test gooien, dat doe je ook ergens in Opslagbeheer.

Elke schijffabrikant heeft wel test programma's op hun website staan.
Is misschien een optie als de herstel operatie niet werkt.
Titel: Re: De ruimte is beschadigd (Volume 1)
Bericht door: Lekoes op 16 maart 2014, 09:48:46
Dank je wel! (snelle) SMART-test had ik als bijlage al geplaatst. Ik zag hier zelf geen rare dingen.
Titel: Re: De ruimte is beschadigd (Volume 1)
Bericht door: Robert Koopman op 16 maart 2014, 09:57:54
De smart test is een vreemde  8)
Ik test mijn schijven elke nacht even met een snelle smart test, een schijf gaf problemen.
Niets bijzonders te zien dus de uitgebreide test erover heen. Bleef op 90% hangen.
Schijf werd door WD (en mobile-harddisk) keurig onder garantie vervangen.
Titel: Re: De ruimte is beschadigd (Volume 1)
Bericht door: Lekoes op 16 maart 2014, 10:37:25
Herstellen van de schijf lijkt te helpen  :D

Herstellen (Pariteitsconsistentie controleren 9,42%) & Systeem is gezond!
Heel erg bedankt!
Titel: Re: De ruimte is beschadigd (Volume 1)
Bericht door: Robert Koopman op 16 maart 2014, 10:44:26
Dat percentage loopt snel op!
Had voor mijn 3TB schijf zeker 24 uur nodig.

Maar goed, afwachten of hij er helemaal doorheen komt.
Titel: Re: De ruimte is beschadigd (Volume 1)
Bericht door: Lekoes op 16 maart 2014, 17:10:47
Uiteindelijk 6,5 uur over gedaan en alles is goed gegaan.