Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: arakweker op 14 juli 2019, 13:40:55

Titel: de ruimte is beschadigd
Bericht door: arakweker op 14 juli 2019, 13:40:55
Mijn oude trouwe Synology DS411+II geeft bij volume 2 aan, dat 'de ruimte beschadigd is', met als advies om de defecte harde schijven te vervangen.

Als ik bij opslagbeheer - HDD SDD kijk, dan staan daar 4 schijven van ieder 1.8 TB, allemaal op status 'normaal'.

Bij opslagbeheer - volume staan 2 volumes: 1.79 TB op status normaal (schijf 1), en volume 2 op status 'beschadigd' van 3.57 TB (schijf 2, 3 en 4). Raid type is 10 met gegevensbescherming. Daaronder staat dat er 1 schijf beschadigd is.

Nergens staat welke schijf beschadigd is... alles staat op normaal.

Wat te doen?

- kan ik beter eerst een kopie maken van de bestanden op de NAS? (naar mijn DS418Play)
- welke schijf moet ik vervangen? Of zijn de schijven goed en moet ik een volume 'herstellen'?
- andere tips en trucs?


Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: Birdy op 14 juli 2019, 14:31:59
Citaat
- kan ik beter eerst een kopie maken van de bestanden op de NAS? (naar mijn DS418Play)
Je zou altijd backups moeten hebben ;)

Citaat
- welke schijf moet ik vervangen? Of zijn de schijven goed en moet ik een volume 'herstellen'?
Geen idee over welke HD het hier gaat.
Over een volume herstellen wordt niet gesproken in de melding, dus nee.

Citaat
- andere tips en trucs?
Het gaat over volume 2 dus, ik zou dan de S.M.A.R.T.-Attribuut controleren van de HD's 2,3 en 4:
Opslagbeheer > HDD/SSD > Integriteitsinfo > S.M.A.R.T > S.M.A.R.T.-Attribuut > Details.

Laat alle ID's zien per HD en plaats deze dan hier.
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: arakweker op 14 juli 2019, 14:49:17
Printscreens...
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: Birdy op 14 juli 2019, 15:08:02
Oh...je gebruikt een oudere DSM Versie, je moet S.M.A.R.T-informatie hebben.
Maar, HD4 ziet er al niet goed uit.
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: arakweker op 14 juli 2019, 15:12:30
Yep, een oudere DMS versie. Durf 'm in de huidige omstandigheden even niet te upgraden. Of maakt 't niet uit?
Schijf 4 dus vervangen door een nieuwe? En dan komt alles in orde?

Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: Birdy op 14 juli 2019, 15:57:43
Citaat
Schijf 4 dus vervangen door een nieuwe?
Denk van wel, gezien:
[attachimg=1]

Citaat
En dan komt alles in orde?
Zou zo moeten zijn echter, ik kan je niets garanderen.

Wat ik wel heel vreemd vind, is dat ID1 op 0 staat.
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: arakweker op 14 juli 2019, 16:21:16
Ik heb een schijf besteld. We zullen zien, ik laat het horen.
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: arakweker op 16 juli 2019, 14:58:39
Nieuwe schijf ontvangen en op plek 4 gezet, zie screens.
Welke actie moet ik nu uitvoeren? Volgens mij kan ik alleen kiezen voor 'herstellen'.

Hmmm... en ineens staat beschadigde schijven op '2'...
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: Birdy op 16 juli 2019, 15:01:19
Actie.png volgen.
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: arakweker op 16 juli 2019, 15:07:11
Aan 't herstellen... en zo te zien duurt dat wel even.
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: Robert Koopman op 16 juli 2019, 15:09:21
Aantal beschadigde schijven: 2

Schijf 4 is nieuw zie ik maar waar is schijf 1 gebleven?
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: arakweker op 16 juli 2019, 15:13:45
Die staat er netjes tussen... maar schijf 1 hangt aan volume 1. En schijven 2, 3 en 4 aan volume 2. Geen idee wat de logica daarvan is... lang geleden  :)

Moet ik ook maar eens aanpassen.
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: arakweker op 17 juli 2019, 00:56:24
Dat heeft helaas niet geholpen, nog steeds beschadigd.
En ik kan de reparatie / herstel optie niet kiezen, zie screen.
Titel: de ruimte is beschadigd
Bericht door: Hofstede op 17 juli 2019, 06:11:46
Je bent op het verkeerde been gezet ben ik bang. Er zit iets helemaal verkeerd. Voor een werkend RAID10 array heb je namelijk minimaal 4 schijven nodig. Er ontbreekt dus simpelweg nog een 4e schijf aan opslagpool 2.

De oorspronkelijk gemelde fout heeft dus niets met een defecte, maar met een ontbrekende schijf te maken. Vandaar dat je ook geen schijf met fout status zag.

Je hebt mazzel dat je van de 3 overblijvende schijven niet het maatje van de ontbrekende hebt gewisseld (schijf 3), anders was je nu je data kwijt geweest.

Ik ga er van uit dat schijf 1 oorspronkelijk ook deel uitmaakte van de opslagpool. Hoe de huidige scheve configuratie heeft kunnen ontstaan weet alleen jij, maar ik vermoed dat schijf 1 ooit is uitgewisseld en verkeerd is teruggeplaatst met een nieuw volume.

Als je dit wilt herstellen moet je Opslagpool 1/volume1 verwijderen van schijf 1 en dan Opslagpool 2 herstellen. Wel kijken of er data staat op opslagpool 1 natuurlijk.
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: Birdy op 17 juli 2019, 09:09:46
Good catch @Hofstede.

Los daarvan, HD4 was wel aan vervanging toe.
Bij 4 HD's in RAID10 kunnen/mogen 2 HD uitvallen, vandaar dat het herstellen van volume2 mogelijk was met nog een missende 4e HD. 8)

Citaat
Je hebt mazzel dat je van de 3 overblijvende schijven niet het maatje van de ontbrekende hebt gewisseld (schijf 3), anders was je nu je data kwijt geweest.
Dat is waar echter, Synology geeft aan: Toegelaten schijffouten -> Helft van het totaal aantal HDD (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_what_is_raid), vind ik nogal misleidend, het kan dus wel fout gaan omdat er geen sprake is van pariteit.
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: Hofstede op 17 juli 2019, 09:25:29
Schijf 4 was inderdaad aan vervanging toe, maar niet de veroorzaker van het oorspronkelijke probleem.

Bij RAID10 is het inderdaad afhankelijk van welke 2 schijven er stuk zijn. Met vier schijven heb je een RAID0 op schijf 1+2 en op schijf 3+4. Deze worden met elkaar gespiegeld. Als je dus schijf 1 en 3 of 2 en 4 tegelijk kwijt bent dan heb je dus een probleem.

Overigens vind ik RAID10 op een NAS onzin (de zogenaamde snelheidswinst haal je er toch niet uit), maar dat is weer een heel ander thema.
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: arakweker op 17 juli 2019, 10:18:51
Bedankt voor de analyse, klinkt logisch.

Voor de zekerheid maak ik nog even een extra kopie van de data op opslagpool 1. En dan ga ik het voorstel van Hofstede volgen. Ik laat de resultaten even horen.
Titel: Re: de ruimte is beschadigd
Bericht door: arakweker op 17 juli 2019, 21:35:39
Alles werkt weer zoals het moet. Bedankt voor de guidance, mannen.