Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: rpd op 14 augustus 2023, 10:33:50
-
Hi,
Ik kom er even niet uit met het vervangen van een disk in mijn DS218.
Config is als volgt:
2x 4TB
2x Basic volume
Nu vertoont disk 2 (volume 2) errors in smart tests en wil ik deze vervangen.
Ik heb al een 18TB disk gekocht en wil volume 2 restoren op die nieuwe disk, maar dat lijkt nu te eenvoudig gedacht.
Ik heb alle data van volume 2 in een hyperbackup op een andere synology NAS staan en de oude disk werkt nog dus ik heb volgens mij best wat flexibiliteit voor deze swap.
De eerste route die ik in gedachten had was kennelijk te simpel want dat werkt niet.
- Oude disk 2 verwijderen
- Nieuwe disk plaatsen
- Restore vanuit HyperBackup
Volume 2 in Storagepool 2 is namelijk weg als ik de oude disk verwijder.
Ik kan vanuit de backup dus niet volume 2 selecteren.
Restore route 2:
- Oude disk 2 verwijderen
- Storgae Pool 2 verwijderen
- Nieuwe disk plaatsen
- Nieuw volume 2 in nieuwe pool 2 maken
- Restore vanuit hyperbackup
Restore route 3:
- Oude disk 2 verwijderen
- Disk clonen naar nieuwe disk
- Nieuwe disk plaatsen
De uitdaging hier is echter dat ik nog geen geschikte hardware heb om de clone uit te voeren.
Ik heb alleen twee oude usb 2 bays, maar die lijken de capaciteit van 18TB niet echt te slikken ::)
Ik zou dus graag een restore van de backup doen, maar ik weet eigenlijk niet of dat echt mogelijk is en wat de juste route daarvoor zou kunnen zijn.
Daar komt mijn extra wens nog bij dat ik beide volumes wil gaan samenvoegen op de nieuwe disk, maar dat is stap twee.
Hebben jullie hierin nog suggesties?
-
Restore route 2 volgen.
-
Bedankt voor de tip, maar ik heb toch nog wat twijfels.
Misschien had ik dit beter gelijk in mijn start kunnen melden, maar ik maak mij bij optie 2 toch wat zorgen om het kunnen herstellen via HB. Ik lees namelijk vaak dat je geen ander doel kunt instellen voor de restore dan het originele volume.
Nu wil ik dat nieuwe volume wel de zelfde naam geven, maar kan me voorstellen dat er op de achtergrond met een bepaalde ID gewerkt wordt die dan dus niet overeen komt en ik de restore dus niet kan starten.
Weet je zeker dat dit geen probleem zal zijn?
-
Kan geen probleem opleveren, je kunt immers HB ook bij migreren van een NAS (Backup) naar een andere NAS (Restore).