Dank voor je reactie Matr1x.
Ik heb op de DS ingesteld dat de disc's in hibernate mode moeten gaan na 10 minuten inactiviteit.
Verder heb ik een power-schedule aangemaakt waarbij beide DS'en om 9:00 aan gaan en om 23:30 uitgeschakeld worden.
Ik heb een reboot gedaan van de DS en hij blijft hetzelfde bericht geven.
De statusled van HDD1 (en HDD2 ook overigens) branden continue groen (identiek aan de situatie op de DS die geen foutmeldingen geeft). Alleen de STATUS led knippert orange op de fout genererende DS.
Ik heb ingesteld dat het apparaat moet beepen bij een "fan malfunction" maar er is geen beep hoorbaar (en de fan doet het ook)
Als ik inlog op de DS die een foutmelding geeft kan ik in Storage Management | HDD Management beide disc's benaderen en "DISC info" en "SMART info" uitlezen. Ook een quick "SMART test" werkt op beide disc's en de temperatuur voor beide disc's is met 30 graden niet hoog.
In de LOG staat te lezen (met time stamp vandaag: de eerste keer dat ik de DS'en weer aanzet) ""system booted up from an inproper shutdown"". Ik heb wellicht niet lang genoeg op de aan/uit knop gedrukt toen ik de DS'en uit wilde zetten voor ik op vakantie ging.
Het is erg lastig om vast te stellen of de harddisc spint of niet. Ik zal zo de harddisc verwijderen en opnieuw plaatsen en kijken wat er dan na een power-up gebeurt.
Edwin
In tegenstelling tot een harddisk in een computer, worden harddisks in een server (bijvoorbeeld DiskStation) vaak 24/7 gebruikt. Een computer staat ook wel vaak aan, maar niet continu. Het is dus belangrijk dat een harddisk in hibernate mode gaat als hij niet gebruikt wordt. Ook is een goede koeling enorm belangrijk. In een data center waar harddisks ook continu gebruikt worden staan ze vaak een een gekoelde en stofvrije ruimte. Alleen onder zulke omstandigheden kan een harddisk vele jaren mee gaan. Maar dan nog kun je pech hebben dat een harddisk al binnen een jaar problemen geeft.
Het kan overigens ook de voeding of de controller zijn die voor problemen zorgt. Kijk even of alle stekkers nog goed zitten en of de melding na een reboot blijft. Voel even of de harddisk wel spint. Als je hem niet in je DiskStation aan de praat krijgt, moet je hem aan een computer hangen om te testen. Je hebt sowieso garantie op de harddisk, maar je moet wel zeker zijn dat het hier aan ligt.