Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: barnie op 22 april 2017, 17:24:34

Titel: DS 411j HDD 3 ernstige fout en nu?
Bericht door: barnie op 22 april 2017, 17:24:34
Dag.
Ik kreeg na een herstart de volgende melding:
----------------------------
Beste gebruiker
Er is een logboek met ernstigheid err op DS411J.
Controleer de gegevens op het systeem.
De inhoud van het logboekbestand is de volgende:
SYSTEM: Disk [3] on [DS411j] is failing.

----------------------------
Ik neem aan dat de HDD bijna overleden is?
Smart test had ik al gedaan enige weken terug.

Ik heb 4x WD20EURS 2TB geplaatst (RAID 5) echter daar is bijna niet meer aan te komen.
Moet eenzelfde terug geplaats worden of mag dat iedere 2TB HDD zijn (bij voorkeur WD)?

Na het wisselen wordt hij weer automatisch in de array opgenomen neem ik aan.
Is het "hot swap" aan te bevelen of is de voorkeur uit / aan?

Dank voor de hulp alvast.
Mvg, Dirk
Titel: Re: DS 411j HDD 3 ernstige fout en nu?
Bericht door: Birdy op 22 april 2017, 17:36:42
Citaat
Moet eenzelfde terug geplaats worden of mag dat iedere 2TB HDD zijn
Maakt niet uit welk merk je wilt kopen.

Citaat
Na het wisselen wordt hij weer automatisch in de array opgenomen neem ik aan.
Niet automatisch, je moet wel even opdracht geven om te repareren, lees DSM Help (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair).
Citaat
Is het "hot swap" aan te bevelen of is de voorkeur uit / aan?
Persoonlijk houd ik niet van Hot Swap, gewoon ff uit, hd's verwisselen en weer aan.

Titel: Re: DS 411j HDD 3 ernstige fout en nu?
Bericht door: Robert Koopman op 22 april 2017, 17:51:42
Kast van de 411j is ook niet echt geschikt voor een hotswap.
Alleen de modellen waarbij de schijf in een laatje zit zou ik daarvoor gebruiken.
Een hotswap, indien het model er voor geschikt is, kan echt geen kwaad.
Het is er immers voor ontworpen.
Titel: Re: DS 411j HDD 3 ernstige fout en nu?
Bericht door: barnie op 22 april 2017, 19:35:29
Dag.
Dank voor de antwoorden.
Zojuist de ds even opnieuw gestart en geen foutmelding ontvangen.
Maar ...... een gewaarschuwd mens telt voor ... dus ga ik hem preventief vervangen omdat ik ook al een slechte sector melding eerder heb gehad (wel reparatie uitgevoerd).
Link naar dsm help was ook zeer welkom.

Mvg, dirk