Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: kevinmalij op 03 februari 2018, 11:26:34

Titel: DS gaat na 10 min uit
Bericht door: kevinmalij op 03 februari 2018, 11:26:34
Hallo ik heb een vraagje.

Ik heb vorig jaar februari een DS216play gekocht. daarin zitten 2 WD30EFRX schijven.
Nu begon in december mijn DS te piepen. hij gaf aan, zonder dat ik die week iets gedaan had, er slechte sectoren op schijf 1 zaten.

Ik heb een check gedaan maar die kon na 10 uur niet voltooid worden. hij bleef op 99% staan.
na nogmaals 10 uur gewacht te hebben heb ik uiteindelijk de stekker er uit getrokken.
daarna krijg ik een aantal keer slecht tot geen verbinding met de DS
Nu start de DS op. Het blauwe lampje blijft knipperen, het lampje van de status blijft uit en na ongeveer 10 min schakelt de DS uit.

De harde schijven er uitgehaald. DS aangezet. Blauwe lampje blijft continu branden het status lampje knippert oranje en hij word netjes gevonden in het netwerk..
Ik heb diverse combinaties geprobeerd om de hardeschijven in slot 1 of 2 te zetten maar continu het zelfde probleem.

Via coolblue (top service btw) een geheel nieuwe DS216play opgestuurd gekregen.
Nog steeds het zelfde probleem.

Weet iemand dat er aan de hand is. Hoe ik nog dingen kan testen. de schijven stonden in een Raid opstelling.



Titel: Re: DS gaat na 10 min uit
Bericht door: Birdy op 03 februari 2018, 11:40:27
Je zou de HD's kunnen testen met WD Lifeguard (http://download.wdc.com/windlg/WinDlg_124.zip) aan je PC, met een USB Dock of behuizing.
Titel: Re: DS gaat na 10 min uit
Bericht door: kevinmalij op 03 februari 2018, 12:30:53
heb er nu een oude HD uit mijn PC in gezet. daar doet hij het gewoon goed op. Als ik er dan een andere schijf bij plaats zegt de DS dat schijf 2 beschadigd is. maakt niet uit welke ik er in zet. en dat was de zelfde melding voor alle ellende.

Ik heb nu 1 schijf in mijn PC draaien en word gecontroleerd met WD Lifeguard. Over 6 uur weet ik meer.
Titel: Re: DS gaat na 10 min uit
Bericht door: kevinmalij op 03 februari 2018, 20:10:26
beide schijven hebben volgens de test geen problemen.
toch geeft de DS aan dat de schijf beschadigd is.

zijn er nog meer dingen die getest kunnen worden of oplossingen?
Titel: Re: DS gaat na 10 min uit
Bericht door: Ben(V) op 04 februari 2018, 08:49:16
DSM er opnieuw opzetten is een optie, maar omdat hij niet door de smart test kwam vermoed ik dat er toch wel iets mis is met de disk
DSM staat op elke schijf op een aparte partitie in een mirror set.
Als DSM constateert dat er verschil tussen die twee mirrors is meld hij dat meestal als een defecte schijf.

Dus DSM er opnieuw opzetten zou het probleem kunnen oplossen, maar als hij daarna weer niet door de smart test komt zou ik die schijf toch laten vervangen, je hebt tenslotte nog garantie.
Titel: Re: DS gaat na 10 min uit
Bericht door: kevinmalij op 10 februari 2018, 16:46:10
probleem opgelost. Er was idd een schijf stuk. en vermoedelijk de DSM software daardoor ook