Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: guusvb op 02 oktober 2010, 18:10:24

Titel: DS107+ met router Thomson TG712 problemen
Bericht door: guusvb op 02 oktober 2010, 18:10:24
Wie kan me helpen om mijn DS107+ in mijn netwerk te hangen? Provider Online heeft me dit modem (TG712) gestuurd i.p.v.de Livebox omdat ik problemen had  met de telefoonverbinding. Het lukt me niet om mijn DS in mijn netwerk op te nemen zonder steeds (handmatig) in te loggen. Via Synology support is het gelukt om in de router poort 5000 en 80 te portforwarden maar na elke herstart (en opstarten vanuit slaapstand) van mijn computer moet ik nog steeds inloggen.
Online support wil of kan mij niet helpen. Ik heb ook geen idee waar ik het zoeken moet.

HELP
Heeft iemand ook een Thomson TG712 en weet hoe ik verder moet?
Titel: Re: DS107+ met router Thomson TG712 problemen
Bericht door: mupput op 02 oktober 2010, 20:52:27
Ik snap je "probleem" niet. Je kunt toch in je nas komen via LAN/WAN?
Titel: Re: DS107+ met router Thomson TG712 problemen
Bericht door: mlap op 02 oktober 2010, 21:09:16
Dat lijkt me geen probleem van de router aangezien je de NAS kunt benaderen.
Ik veronderstel dat je computer en je NAS aan de router hangen, dan is het niet nodig om poorten te forwarden.
Dit is enkel nodig als je de NAS vanuit het internet wil bereiken (of als je meerdere routers gebruikt)

ik denk dat je een beetje duidelijk moet zijn, de Synology kun je op verschillende manieren benaderen.
ftp, bestandsdelen, webserver, file station,......

dus met welk program wil je een verbinding maken, vb windows explorer, of windows internet explorer of op de MAC met Safarie of enz...

Je hebt het over poort 5000 ,
deze wordt gebruikt als je naar de Disk Station Manager wilt gaan dus -->  http://diskstation:5000/ (http://diskstation:5000/) ingeven in de brouwser.
Ik moet ook handmatig inloggen, de gegevens staan bij mij wel ingevuld, maar ik moet zelf nog klikken op aanmelden.
Volgens mij is het normaal.

of bedoel je toch iets anders?
Titel: Re: DS107+ met router Thomson TG712 problemen
Bericht door: guusvb op 03 oktober 2010, 22:17:59
Citaat van: "mlap"
Dat lijkt me geen probleem van de router aangezien je de NAS kunt benaderen.
Ik veronderstel dat je computer en je NAS aan de router hangen, dan is het niet nodig om poorten te forwarden.
Dit is enkel nodig als je de NAS vanuit het internet wil bereiken (of als je meerdere routers gebruikt)

ik denk dat je een beetje duidelijk moet zijn, de Synology kun je op verschillende manieren benaderen.
ftp, bestandsdelen, webserver, file station,......

dus met welk program wil je een verbinding maken, vb windows explorer, of windows internet explorer of op de MAC met Safarie of enz...

Je hebt het over poort 5000 ,
deze wordt gebruikt als je naar de Disk Station Manager wilt gaan dus -->  http://diskstation:5000/ (http://diskstation:5000/) ingeven in de brouwser.
Ik moet ook handmatig inloggen, de gegevens staan bij mij wel ingevuld, maar ik moet zelf nog klikken op aanmelden.
Volgens mij is het normaal.
of bedoel je toch iets anders?


Nog eens proberen:
Toen ik de Livebox had en de computer was opgestart, zag ik in Windows verkenner (of 'n soortgelijk programma) al mijn stations in het netwerk inclusief de 4 mappen op de NAS die ik elk een stationsletter had toegekend. Al deze stations waren direct toegankelijk; ook vanuit programma's b.v. "Mijn Documenten" staan op de NAS zo ook dus mijn xxx.xls files. Als ik Excel opstart, kon ik direct (dus zonder eerst in te loggen op mijn NAS) mijn .xls file openen.
Dit was voor mij (gedurende 2 jaar) "normaal".
Met mijn Thomson TG712 gaat dit niet meer en volgens Synology support komt dit omdat poort 5000 niet wordt geforwarded. Met een hoop gepuzzel is hun dit toch gelukt maar zonder het gewenste resultaat.

Ik weet niet of zij gelijk hebben met dit verhaal, maar ik zoek dus iemand die met dit Thomson modem/ router wel direct toegang heeft tot de NAS zoals boven omschreven.

Online Helpdesk wil (of kan) mij niet helpen en toen ik dreigde naar een andere provider te gaan, werd mij dit aangeraden.

Ik hoop dat ik nu begrepen wordt en dank alvast diegene die reageert, het liefst met de oplossing :wink:
Titel: Re: DS107+ met router Thomson TG712 problemen
Bericht door: Software onbekend op 03 oktober 2010, 23:21:45
Een kleine destilatie van de gegevens die ik lees.

Je maakt gebruik van extra drive letters in windows welke gekoppeld zijn aan gedeelde mappen op de NAS...
Nu moet je steeds deze drive letters opnieuw aanmelden met je wachtwoord als je computer opstart of uit slaapstand komt...
Nu wil je dat windows automatisch weer de drive letter aanmaakt en inlogd op de NAS met de juiste credentials...

Is dit wat je bedoeld. ??
Titel: Re: DS107+ met router Thomson TG712 problemen
Bericht door: guusvb op 04 oktober 2010, 08:40:00
Citaat van: "Software onbekend"
Je maakt gebruik van extra drive letters in windows welke gekoppeld zijn aan gedeelde mappen op de NAS...
Nu moet je steeds deze drive letters opnieuw aanmelden met je wachtwoord als je computer opstart of uit slaapstand komt...
Nu wil je dat windows automatisch weer de drive letter aanmaakt en inlogd op de NAS met de juiste credentials...

Is dit wat je bedoeld. ??

Nou, niet helemaal.
Die drive letters zijn in de NAS aangemaakt en blijven steeds zichtbaar. Alleen er staat een vet rood kruis doorheen.
 En als ik 'n computer in het netwerk opstart, krijg ik de melding : "Niet alle netwerkverbindingen kunnen worden hersteld."
Nog een verschil met de Livebox situatie:Ik had daar vaste ip adressen ingegeven en dat werkt niet bij de Thomson. Hier moest ik de DHCP inschakelen on de IP adressen toe te kennen. Ik had anders geen internet verbinding!
Titel: Re: DS107+ met router Thomson TG712 problemen
Bericht door: Software onbekend op 04 oktober 2010, 20:34:10
Hmmm...
Het lijkt er op dat je DNS server van je thomson niet echt snel is..
Waardoor er een soort time out optreedt tijdens het aanmelden...

Het lijkt me raar dat je geen vaste ip adressen kan instellen...
Kan je in de thomson toevallig gegevens vinden hoe groot de dhcp poule is en welk bereik die heeft...?
Dan zou je jouw NAS namelijk een vaste ipadres kunnen geven die niet in de DHCP poule staat maar wel in het zelfde subnet zit...
Eventueel kijken of je de DHCP poule kan verkleinen......
Titel: Re: DS107+ met router Thomson TG712 problemen
Bericht door: guusvb op 04 oktober 2010, 22:56:45
Citaat van: "Software onbekend"
Hmmm...
Het lijkt er op dat je DNS server van je thomson niet echt snel is..
Waardoor er een soort time out optreedt tijdens het aanmelden..
.
Dit vond ik in de router bij adressering van de NAS:   DHCP-leasetijd:   Oneindig
Is dit wat je zocht?

Citaat
Het lijkt me raar dat je geen vaste ip adressen kan instellen...
Kan je in de thomson toevallig gegevens vinden hoe groot de dhcp poule is en welk bereik die heeft...?
Dan zou je jouw NAS namelijk een vaste ipadres kunnen geven die niet in de DHCP poule staat maar wel in het zelfde subnet zit...
Eventueel kijken of je de DHCP poule kan verkleinen......
Dit heb ik verder gevonden:
Toewijzing IP-adres:   DHCP
IP-adres:   192.168.1.66
Always use the same IP address: Yes

Niets over de poule. het lijkt er wel op dat ik op deze manier een vast ip adres heb of is dit een foute interpretatie? Als dit correct is dan wordt het probleem hier dus niet veroorzaakt.
Maar wat dan wel?
Titel: Re: DS107+ met router Thomson TG712 problemen
Bericht door: mlap op 05 oktober 2010, 00:21:01
Blijkbaar is de thomson TG712 nogal goed dichtgetimmerd door online.
als ik van jou was zou ik op het forum van Online eens gaan kijken.

vb : http://online.gebruikers.eu/forum/viewt ... ad_id=4125 (http://online.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=4125)

sommigen hebben de originele firmware van Thomson er terug op gezet, maar dan werkte de telefoon niet meer dacht ik.

er staat daar veel informatie over de router, veel leesgenot ;-)
Titel: Re: DS107+ met router Thomson TG712 problemen
Bericht door: Software onbekend op 05 oktober 2010, 21:14:44
Citaat van: "guusvb"
Citaat van: "Software onbekend"
Hmmm...
Het lijkt er op dat je DNS server van je thomson niet echt snel is..
Waardoor er een soort time out optreedt tijdens het aanmelden..
.
Dit vond ik in de router bij adressering van de NAS:   DHCP-leasetijd:   Oneindig
Is dit wat je zocht?

DHCP en DNS moet je niet met elkaar verwarren..Het zijn twee verschilde begrippen... :P
DHCP zorgt er voor dat ieder netwerk apparaat automatisch een eigen ip adres krijgt...
DNS zorgt er voor dat een naam wordt omget naar een ip adres...
Stel je NAS heeft een ipadres van 192.168.1.66..
Nu  type je in bijv. je webbrouwser-->  http://diskstation:5000 (http://diskstation:5000)
Nu zal DNS er voor zorgen dat de naam "diskstation"op de achter grond wordt omgezet in 192.168.1.66
Dit omdat de computer veel beter overweg kan met getalletjes dan met lettertjes..... :shock:
Dus op de achtergrond is de opdracht eigenlijk "http://192.168.1.66:5000"
Dus elke keer dat je in plaats van een ipadres een naam ingeeft, moet er een extra stap worden gedaan om resultaat te krijgen..
Daarom is het gebruik van ipadres meestal stabieler...
De regel "DHCP-leasetijd:   Oneindig" leg ik uit als dat je dhcp server geen beperking legt op de tijdsduur van het ipadres wat is uitgegeven aan een apparaat.
In grote netwerken met veel computers en laptops is dat wel anders .



Citaat
Het lijkt me raar dat je geen vaste ip adressen kan instellen...
Kan je in de thomson toevallig gegevens vinden hoe groot de dhcp poule is en welk bereik die heeft...?
Dan zou je jouw NAS namelijk een vaste ipadres kunnen geven die niet in de DHCP poule staat maar wel in het zelfde subnet zit...
Eventueel kijken of je de DHCP poule kan verkleinen......
Dit heb ik verder gevonden:
Toewijzing IP-adres:   DHCP
IP-adres:   192.168.1.66
Always use the same IP address: Yes

 Dit lijkt erop dat je Thomson ervoor zorgt dat je NAS altijd hetzelfde ip adres behoudt...
Het resultaat zou dan hetzelfde moeten zijn als het gebruik van Fix ip adressen.
Alleen wordt dit nu geregeld door je Thomson in plaats van dat je het moet instellen op je NAS..


Niets over de poule. het lijkt er wel op dat ik op deze manier een vast ip adres heb of is dit een foute interpretatie? Als dit correct is dan wordt het probleem hier dus niet veroorzaakt.
Maar wat dan wel?

Jouw interpretatie lijkt mij de juiste... :)
Het lijkt erop dat je probleem word veroorzaakt door je thomson....

Als je de computer opstart dan wil windows zich aanmelden op de NAS.
Nu lijkt het erop dat er niet vlug genoeg een reactie komt van het netwerk en daarom krijg je een timeout op het aanmelden van je drives en dus die rode kruisjes...

Probeer eens of je reeds een bestaalde drive letter kan weggooien en daarna opnieuw aan te maken..
Kijken of dat iets oplost..
Titel: Re: DS107+ met router Thomson TG712 problemen
Bericht door: guusvb op 08 oktober 2010, 19:05:31
Ik heb de oplossing:
In FAQman van ComputerIdee stond het; Zorg dat gebruikersaccount en wachtwoord op de NAS hetzelfde zijn als op jou computer. :D
Iedereen die heeft meegedacht bedank ik bij deze van harte.

Deze oplossing is blijkbaar te simpel om erop te komen :wink:
Titel: Re: DS107+ met router Thomson TG712 problemen
Bericht door: Plerry op 09 oktober 2010, 17:36:28
Citaat van: "guusvb"
Ik heb de oplossing:
In FAQman van ComputerIdee stond het; Zorg dat gebruikersaccount en wachtwoord op de NAS hetzelfde zijn als op jou computer.
Diezelfde suggestie vind je ook veelvuldig terug in dit forum ...

Plerry
Titel: Re: DS107+ met router Thomson TG712 problemen
Bericht door: guusvb op 09 oktober 2010, 21:37:03
Citaat van: "Plerry"
Citaat van: "guusvb"
Ik heb de oplossing:
In FAQman van ComputerIdee stond het; Zorg dat gebruikersaccount en wachtwoord op de NAS hetzelfde zijn als op jou computer.
Diezelfde suggestie vind je ook veelvuldig terug in dit forum ...

Plerry

Ik heb deze tip nooit gezien in dit forum (waar?) en ik vind het jammer dat je er nu pas mee komt... :cry: