Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Anonymous op 20 november 2008, 21:30:36
-
Hi,
Ik heb sinds een week een DS108j met een 1TB Barracuda HD. Initieel werkte alles goed, maar heb nu een probleem, volgens mij is er iets mis met de koppeling tussen het moederbord en de HD:
Disk lampje is uit (knippert niet oid): Volgens manual is de diagnose dat er geen interne disk is
Ook bij de herinstrallatie geeft ' ie aan dat er geen verbinding is tussen moederbord en HD.
Ik heb de HD er even uit gehaald en weer geinstalleerd, maar helaas geen resultaat.
Heeft iemand een idee wat ik verder kan doen (behalve het apparaat RMA te retourneren!)?
Alvast bedankt!
Z@ppr
-
Wat doet de statusled?
-
De status led is initieel aan het knipperen (oranje-groen), maar na een paar minuten gaat deze over naar permanent groen.
-
Hmmm vreemd.. Ik denk toch een gevalletje van RMA...
-
Jammer, had stille hoop om het zo te kunnen oplossen. Bedankt voor je hulp in ieder geval!
-
Eén maand geleden kocht ik mijn DS108J. Tot vanochtend werkte alles prima. Ik draaide ook reeds onder de laatste firmware.Mijn toestel startte mooi op 's morgens om 08.00 en sloot af om 1.00 's nachts. Vanochtend kon ik plots geen kontakt meer krijgen met de webinterface.Toen ik naar het apparaat ging kijken zag ik de oranje statusled knipperen. Enige mogelijkheid, nieuwe firmware install, foetsie al mijn data! Er werd me niet gevraagd of ik mijn data wou behouden.Na herinstall via Synology Assistant werkte alles weer.Na een 2'tal uur zelfde probleem. Weer oranje led, weer alles weg via de setup-wizard.Op dit moment herinstalleer ik weer, en het zaakje zal terug werken, doch nu heb ik er geen vertrouwen meer in.Mijn HD gaf in SMART alles OK.Wat scheelt er? Temperatuurprobleem wegens eerste kou? (staat in niet verwarmde ruimte).Is er een bug geslopen in de laatste firmware?
Hoedanook....prachtig toestel,prachtige software, doch als het zaakje zonder aanleiding in de vernieling draait heb ik er niks aan.
Anderen hebben plots ook dit probleem, dus mensen van Synology...
Graag advies.
JT
-
De mensen van Synology zitten in Taiwan en lezen geen nederlands ;)
Het ziet er naar uit dat je een slechte schijf hebt. Dat de statusled gaat knipperen geeft aan dat de systeempartitie verloren is gegaan. Dat hoort natuurlijk niet te gebeuren. Als je de boel dan herinstalleerd en er is nog een data partitie aanwezig dan wordt deze niet verwijderd en blijft de data dus behouden. Blijkbaar was de data partitie dus ook al verloren gegaan. Ik denk even contact opnemen met je leverancier voor garantie.
-
Ondertussen nog wat verder geexperimenteerd.
Heb andere harddisk geplaatst, een WD 250 GB ( voorgaande was een 1 jaar oudere WD 320 GB).
De initalisatie doorlopen via Synology assistant.
Geen probleem hierbij .
Spijtig dat ik steeds opnieuw alle menu's moet doorlopen en instellen, ik kan dat blijkbaar niet volledig saven en opvragen.
En nu komt het: alles blijft goed werken...meerdere uren zelfs ( een vijftal) tot ik een file, dat ik via Bittorrent op de DS108J had laten binnenkomen, nu vanop het netwerk wil verplaatsen naar een andere PC met mijn NC (Norton Commander) programma dat ik voor al mijn windows file transfers gebruik. Eerst had ik het file via file manager verplaatst naar de public directory, en dat ging zonder meer.
Van zodra de transfer bezig is blijft hij na een tijdje hangen, krijg ik een foutmelding dat de public directory niet meer te bereiken is, en bij uitbreiding kan ik plots ook niet meer in de web-interface van de DS108J. Ook Synology assistant vindt geen Synology server meer.
Vanuit mijn router kan ik het adres waarop de DS108J zat wel nog pingen, en krijg een normale respons, doch ik kan geen access meer krijgen tot de server zelf.De status led pinkt groen,de lan led ook.
Als ik probeer de DS108J uit te schakelen met de aan-uitknop op het toestel, gaat de blauwe led van continu branden wel naar pinken over, doch er volgt geen geluidssignaal en ook geen afsluiten van het apparaat. Ik kan alleen de stroomkabel lostrekken achteraan. Wanneer ik daarna de stroom terug toevoer start de server op met een geluidstoon en een oranje knipperende statusled. Bingo!! Ik kan opnieuw beginnen, de Synology assistant vindt nu wel de server, maar zegt in het Duits "noch nicht installiert". Ik kan terug formatteren en ben ALLES kwijt. Deze procedure en foutresult heb ik meerder keren kunnen reproduceren, ook met de andere harddisk, dus het is beslist geen toeval.
Mijn vorige harddisk was dus niet stuk, want de nieuwe doet hetzelfde. Wat is er aan de hand? Mijn toestel heeft vroeger wel goed gewerkt.(De eerste 2 weken na aanschaf). Het systeem wist zich nu blijkbaar doodleuk zelf, en neemt in één moeite mijn datapartitie erbij mee naar het Nirwana.
Suggesties zijn welkom !
John
-
Update:
Gisteren nog maar eens de DS108J geinitialiseerd:
Werkte ongeveer 10 uur, stelde hem in om automatisch uit te schakelen en deze morgen terug aan.
Dat heeft hij gedaan doch: knipperende oranje statusled deze morgen. Geen mogelijkheid meer om bij de data te komen tenzij opnieuw beginnen.
Ik heb het nu wel gehad.
Het ding moet terug.
John
-
Dat zei ik 2 berichten terug toch al? ;)
-
Laat ik nu dezelfde problemen hebben!
Ik heb een DS107e. Daarin zat een 500GB HD. In de afgelopen 2 maanden is deze 2x de data partitie kwijt geraakt.
Ik dacht dat de HD niet goed was, dus een nieuwe HD van 1TB (WD10EACS) erin geplaatst.
Deze laatste HD krijg ik nu helemaal niet meer geinstalleerd!
Telkens bij aanmaken partities krijg ik een foutmelding "Partitie kan niet aangemaakt worden".
In de meeste gevallen gaat het dan om de data partitie, soms ook om de systeem partitie.
De HD is door de webshop waar ik deze gekocht heb gecontroleerd. Geen enkel probleem, HD werkt goed.
Als ik er een 250GB HD in zet, gaat de installatie in ieder geval vlekkeloos.
Ik vraag me nu af waar het probleem ligt. Volgens diverse forumberichten moet de 1TB HD van Western Digital (WD10EACS) niet het probleem zijn.
De DS107e zou daarmee overweg moeten kunnen. Zo'n anderhalf jaar heeft de NAS probleemloos gewerkt.
Hoelang is de garantie eigenlijk op zo'n apparaat?
-
Voor de mensen waarvan plots hun Synology niet meer werkt en data willen uitlezen of voor mensen die ruim 800GB willen backupen met wat voor reden dan ook maar dit niet over de Ethernet connectie willen doen:
Freeware Ext2/3 plugin voor XP/Vista (zowel 32 als 64bit)
http://www.fs-driver.org/download.html (http://www.fs-driver.org/download.html)
Met deze gratis tool kun je gewoon in Windows alle data van de harddisk uitlezen.
De tool geeft je de mogelijkheid om aan de partitie's een driveletter te kunnen toewijzen.
Mocht de systeem partitie van je NAS corrupt zijn, dan kun je kijken of de data partitie nog wel aanwezig is voordat je je NAS opnieuw gaat configureren met de kans dat ook de data partitie "hersteld" wordt.
Werkt uiteraard niet indien er een RAID 0 config is gebruikt.
Raid 1 of single drive is uiteraard geen probleem.
-
Reeds exact hetzelfde probleem wat John een paar posts eerder heel goed en duidelijk beschreef. Vind het een slechte zaak dat het wordt afgeschoven op de hardeschijf.
Mijn vraag; Is dit probleem wel of niet bekend bij Synology?
Ik sta op het punt de hele mikmak terug te sturen, of een andere NAS-case aan te schaffen met het behouden van de hardeschijf.
-
Nogmaals een update:
Ik lees ondertussen dat alsmaar meer mensen plots met hetzelfde probleem kampen.
Sorry Synology, hier klopt iets niet met jullie firmware.
Heb getracht de zaak aan te kaarten bij de technische dienst van http://www.pixmania.com (http://www.pixmania.com) ( zaak waar ik mijn NAS via het internet had gekocht) vermits ik bij de geautomatiseerde herstelprotocols geen info kwijt kan over de panne, en als enige mogelijkheid heb :herstelling aanvinken.
Ik denk dat er niets te herstellen valt zolang er vanuit Taiwan geen duidelijkheid wordt verschaft aangaande hun laatste firmware updates.
Ik verwijs hier graag naar enkele posts op het officiële forum, waar zowel ikzelf als vele anderen in detail de problematiek beschrijven.
Let er tevens op dat het probleem niet alleen bij de DS108J voorkomt, maar ook bij de andere Synology Nasses (107,207 etc) met steeds dezelfde klachten en fouten.
Het kan niet dat die dingen zomaar allemaal tegelijk stuk gaan.Trouwens, ik heb ervaring met eenvoudiger Nassen van andere merken, en die hebben nog nooit dergelijke kuren gehad. Een NAS hoort op zijn minst datgene te doen waar hij voor bedoeld is: het veilig opslaan en reproduceren van gegevens.
Ik vrees dat ik zal moeten wachten op een firmware update van Synology ( ze stuurden me overigens een nieuwe versie : synology_powerpc_108j_0729.pat zonder erbij te vermelden wat de veranderingen zijn tov 728. Ik heb ze geinstalleerd en de problemen blijven dezelfde.) Het is ook knap lastig dat je niet zondermeer kan downgraden naar een oudere firmware-eentje die wel werkte zoals het hoort)
Hieronder de links naar de berichten op het engelstalige forum
http://www.synology.com/enu/forum/viewt ... =7&t=11602 (http://www.synology.com/enu/forum/viewtopic.php?f=7&t=11602)
http://www.synology.com/enu/forum/viewt ... =7&t=11149 (http://www.synology.com/enu/forum/viewtopic.php?f=7&t=11149)
http://www.synology.com/enu/forum/viewt ... =7&t=11926 (http://www.synology.com/enu/forum/viewtopic.php?f=7&t=11926)
en hier een link naar een probleem wat ook ik steeds opnieuw konstateer bij mijn DS108j
http://www.synology.com/enu/forum/viewt ... =7&t=11969 (http://www.synology.com/enu/forum/viewtopic.php?f=7&t=11969)
Ik kan zo wel nog even doorgaan maar ik vermoed dat er al een heel pak te lezen valt op deze adressen.
En oh ja...ondanks deze baggersituatie...aan iedereen een zalig kerst en eindejaar toegewenst... :wink:
John
-
hier ook hetzelfde. Vorige week de 108j gekocht, 1tb schijf erin en data erop gezet. Alles werkte perfect tot vanmorgen. Niet meer dan een oranje knipperend status lampje.
Kon de nas niet meer in het netwerk vinden. Stroom eraf en weer erop en toen kon ik wel in de nas komen maar de hd van 1tb zie ik dus nergens meer. Heb ik dan misschien geluk en mijn data staat nog wel op de hd?
Ik heb zo geen pc waar een sata hd in kan helaas.
-
ik heb toch een hd case van de buurman te leen. Hd erin en het progje om ext2 te lezen geinstalleerd. Hij vindt dan 3 partities. Alle drie maakt hij een drive letter aan. De eerste is een drive van 2gb. Hierop staan desysteem bestanden (denk ik te herkennen).
De andere 2 geven een grootte aan van ongeveer 500gb en 940gb. Ik zie de drive letters wel in windows maar hij kan er niet van lezen.
BEN IK DUS NU ECHT ALLE DATA KWIJT??????
-
Het programma ZAR (Zero Assumption recovery) kan alle data nog herkennen en terug halen. Hij is er wel 16 uur mee bezig, maar alles kan ik nog terughalen.
-
ik heb inderdaad hetzelfde met een 207 in raid 1.laat hem nu even uit staan.
voor ik verder ga omdat alleen disk 1 dus volume een in verminderde staat is.
is trouwens de 2 x in 2 maanden dat ik s'morgens zie dat depowerlamp knippert en verder nada,statuslampje(oranje enz)
ik ga kontakt opnemen met de leverancier,want ik wilde mijn data veilig stellen en ik heb na 2 maanden met de 207 een ander gevoel!
ik hoop dat het met een FW pgrade verholpen is
gr jor
-
Heb enkele weken geleden een DS108J aangeschaft met een WD 10EACS-00D6B0 1TB. Na installatie upgrade naar FW 728. Gelijksoortige problemen met het onbereikbaar worden voor telnet en Ds assistant (nog wel "ping"able) en vervolgens alleen maar af kunnen sluiten door de stekker eruit te trekken. Bij opnieuw opstarten knippert het oranje Ledje waarna de software opnieuw geinstalleerd moet worden en de datapartitie en passant dan ook verloren gaat.
In eerste instantie gebeurde dat bij een download door Sabnzbd, na herinstallatie software gebeurde dat bij een kopieeractie van een aan de Diskstation verbonden USB schijf naar de schijf in de Diskstation met gebruikmaking van Filestation. De laatste twee keer bij gebruik van downloadstation. Harde schijf eruit gehaald, getest met WD Lifeguard (meer dan 14 uur gedraaid met uitgebreide test) en daarin geen problemen geconstateerd. Support form bij Synology ingevuld, ze hebben op afstand via telnet een uitgebreide geheugentest gedaan maar geen fouten gevonden, suggereren nu mijn harddisk (nogmaals!) te testen.
Lees nu deze posts en denk dat ik maar een RMA aan ga vragen bij mijn leverancier, ondanks de machtig mooie interface is een NAS die zich zo misdraagt toch niet prettig in het gebruik
-
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een constructeur die geconfronteerd wordt met zo'n belangrijke werkingsfouten sinds de laatste firmware-update( die de NAS als opslagmedium onbetrouwbaar en onbruikbaar maakt) blijft hameren op nepoplossingen die er niets mee te maken hebben. Treurig! En ondertussen blijven we maar wachten op een update. Het ding terugsturen heeft geen zin, want bij een ander apparaat zal na de update toch dezelfde fout optreden. Over een "patstelling" gesproken!
John
-
Hallo ,
Hier ben ik nogmaals met mogelijk beter nieuws.
Enkele dagen geleden installeerde ik de betasoftware die Synology ter beschikking stelt. ( ik las in de docs iets over een verbeterd memory-management van de NAS.)
Vermits het ding toch maar stof stond te vergaren heb ik de update gedaan en zie:
Al een drietal dagen werkt de NAS perfect.Automatisch opstarten om 8 u 's morgens en uit om 1h 's nachts, zonder probleem.
Vroeger kon ik 's ochtends niet meer bij de NAS en kon me alleen vrolijk maken over de knipperende oranje led.
Vroeger had ik bij filetransfers van en naar de Synology hoge troughput rates van 6000 kbytes / s. Ontvangen aan deze snelheid kon de Nas, bij verzenden verslikte hij zich daarin met het gekende gevolg: oranje led en alles weg.
Nu gaat de transfer zorgeloos in beide richtingen door ( heb grote en kleine transfers gedaan). Verschil: de througput zit op een derde van vroeger ( ttz 2000 kbytes/s) maar dat is normaler dan voorgaande, vermits mijn DLINK NAS die met een gelijkaardige 200Mhz cpu is uitgerust ook aan die transferrate werkt.
Traag maar zeker, zo heb ik het graag. Nu maar afwachten of alles goed blijft draaien. Ik bericht daarover later nog wel.
John
-
In aanvulling op mijn vorig bericht heb ik tot op heden ( na ongeveer 10 dagen testen) geen echt ernstige problemen tegengekomen. Mijn files en het OS blijven bereikbaar.
Enig feit dat zich 1 maal heeft voorgedaan: Ik kon op een gegeven moment niet meer bij de ajax webinterface.De files op de HD bleven via het netwerk wel bereikbaar. Ik kreeg een foutmelding als zou er niet genoeg HD ruimte zijn om te openen. ( met 250 GB vrij zou me dat verwonderen.) Afsluiten en opstarten zou volgens de foutmelding mogelijks soelaas brengen.
Daarvoor moest ik echter naar de NAS zelf toe, om fysiek via de aan-uit knop het systeem af te sluiten.Na even bang afwachten lukte dat zonder oranje-led miserie. Ik kon weer bij mijn web-interface nadien.
John
-
Mijn DS107+ doet hetzelfde. (zie topic: http://synology-forum.nl/viewtopic.php?f=25&t=2593 )
Ik kreeg een nieuwe DS107+, draaide 2 weken probleemloos.
Ineens bij filetransfers tussen e-sata (zelfde geteste WDC5000acs als in de NAS zelf) kon-ie de e-sata niet meer vinden.
De disk in de NAS was ook niet meer te bereiken.
statusleds allemaal ok.
Compleet nieuwe install gedaan (0731) met geformatteerde interne HD.
zelfde probleem.
SMART-tests op de schijven losgelaten, alles normaal.
Ik denk dat ik de nieuwe beta maar eens ga proberen.
-
Helaas....
Ook met de nieuwe beta zijn de schijven (intern EN extern) niet meer te benaderen tijdens een copy van directories van de externe sata naar de interne hdd.
ongeveer na 2 uur pompen.
Kan Synology Nederland mij asjeblieft adviseren?????????????????????????????
groet
Pieter
-
Er bestaat geen synology nederland. Je kunt het beste even op synology.com het support formulier invullen.
-
Dank je Bjorn.
Ik heb de webshop en SYno op de hoogte gesteld.
Ik was even in de veronderstelling dat Nederland ook een verantwoordelijke partij had, vandaar mijn oproep aan SYno NL.
En sorry als het op spammen leek, maar ik zit nu al zo lang zonder nas...
moet mijn werk nu via omwegen doen. kan wel natuurlijk maar kost veel tijd. en daar had ik dus juist die nas voor... ;-)
Ook is het best frustrerend dat het nummer 2 op rij is waar het mis gaat...ik ben er nu al bijna een maand mee bezig.
WEER verzenden (+kosten), WEER thuisblijven als de nieuwe komt, WEER een nacht installeren en data overpompen etc etc.
Enfin...you get the message.. :D
-
hier ook hetzelfde probleem ,met een 107... ga proberen of ik via de webshop waar ik hem heb gekocht nog wat kan doen (liefst geld terug, maar anders een vervangend apparaat), maar ik ben dit gedoe he-le-maal zat. He tis toch van de zotte dat ik nu al 6 avonden bezig ben met een Nas aan de praat te krijgen en te houden. Heb nu al de tweede 1tb schijf er aan opgeofferd (beide WD) en nog werkt het niet door een of andere crap-melding en transfers die halverwege in de soep lopen.
Boehoe....... :cry:
-
Van Syno heb ik begrepen dat het iets zou kunnen zijn met de compatibiliteit van de externe unit (niet de schijf, die is getest en goed).
Ik heb een logfile opgestuurd en ik hoop er binnenkort iets van te horen.
In de tussentijd heb ik de Externe schijf FAT geformatteerd, zodat ik hem aan een client kan hangen om data
terug te zetten naar de NAS (via de voorkant dus).
Backup gaat gewoon goed, dus het is alleen transfer van externe schijf naar de interne disk.
Voor mij is dit voorlopig een werkbare situatie.
groet
Pieter