Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Sylvester op 05 augustus 2025, 20:28:19
-
Ik heb elders al een topic gevonden over een DS716+II, maar dacht deze niet te 'kapen', en dat het toch over een ander model gaat.
https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/ds716ii-herstart-regelmatig/msg334615/#msg334615 (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/ds716ii-herstart-regelmatig/msg334615/#msg334615)
Dit probleem doet zich al ongeveer een jaar voor. Een spontane herstart, met de melding dat de NAS fout is uitgezet/herstart en dat ik voor een UPS moet zorgen. Deze hangt op een UPS en deze werkt, want er hangt nog een andere identieke NAS op, die herstart niet.
Ik weet dat het een voeding probleem kan zijn, of een probleem met de RAM (zo zeggen ze toch zelf) als de RAM niet van Synology is.
Voor zover ik weet werden die DS1522+ standaard met 8GB geleverd, en zo is hij hier ook besteld.
Probleem is dat hij dan weer maanden goed werkt, en plots weer herstart..., dus zo vaak gebeurt het niet. Maar elke foute herstart is uiteraard risicovol. Tot nu toe nog geen probleem, telkens doet hij een datascrubbing en geen fouten gevonden.
Heeft toevallig iemand weet van 'gekende' problemen?
-
Heb je al eens gekeken of de voeding op die momenten niet te warm is geworden en daarom een herstart veroorzaakt? Heeft de DS1522 een ingebouwde PSU of een losse adapter ?
Ik zou verder toch eens met Synology of je leverancier contact opnemen, want een defecte PSU mag niet binnen 3-4 jaar. Ook al is de garantie verlopen mag je verwachten dat de voeding langer mee gaat.
-
Heeft de DS1522 een ingebouwde PSU of een losse adapter ?
Adapter:
[attachimg=1]
-
Ik heb een ticket aangemaakt. Het antwoord wist ik eigenlijk al. Het zou een hardware probleem kunnen zijn maar eerst zou ik moeten testen met alle schijven eruit om te zien of hij dan nog steeds herstart. Ja dat kan ik echt niet testen. Ik moet dan misschien 2 maanden wachten op nog een eventuele herstart. En dan moet ik zo lang deze NAS missen. Dat kan echt niet. Ik ga eens eerst proberen met een andere voeding. Ter info, er is nog garantie tot oktober. Ik zou dan aan de verkoper moeten vragen of ze een advanced Exchange willen doen. Ik vrees ervoor.
-
ik in overleg met de verkoper een nieuwe adapter kopen, misschien komen ze je tegemoet in de kosten?
-
Ik heb met een grote gok een nieuwe voeding gekocht. Het is een iets andere voeding, iets kleiner, maar evenzeer 120watt. Gekocht op de Synology store zelf, dus moet goed zijn. Nieuw type voeding zeker?
Maar helaas, met die voeding hetzelfde probleem, dus ik vrees ervoor dat het een hardware probleem in de NAS gaat worden.
Ik ga eens kijken wat ze bij Amazon ervan vinden als ik om een advanced replacement vraag.
>edit: ondertussen al antwoord gehad van Amazon. De Synology is 2 jaar en 8 maanden geleden aangekocht. Amazon weigert de garantie met de uitleg dat zij maar tot 2 jaar voorzien. Dan maar eens de bal (het ei) terug bij Synology gelegd.
-
Vervolg...
Samenvatting in grote lijnen:
- Ticket aangemaakt op 5-8-2025!
- Synology raadt mij aan om contact op te nemen met Amazon vermits ik het daar heb gekocht.
- Antwoord van Amazon is dat ik maar tot 2 jaar garantie krijg en contact moet opnemen met Synology.
- Had synology dat niet van begin kunnen zeggen???
- Terug bij synology: ik moet van hun contact opnemen met : samira@europ-computer.com. Eén of ander 'center' dat instaat voor herstelling en omruiling.
- 20-8-2025 mail gestuurd, daarna weer mail gestuurd met herinnering. Geen respons gehad.
- Terug contact genomen met Synology, zij gaan kijken hoe ze het kunnen oplossen
- Synology gaat kijken met het 'dediated team' om iets op te lossen, wat dit ook moge zijn...
- In tussentijd vraagt men mij een email adres, dat ze volgens mij al hebben, alsook een telefoonnummer.
- Ondertussen is het 4 september, een maand verder. Nog niet opgelost. Men gaat mij morgen contacteren... opnieuw...
Sorry, maar via den Aldi heb je een garantieprobleem sneller opgelost. Dit voelt niet goed, voor een bedrijf zoals Synology. Ofwel zijn ze plots erg onprofessioneel geworden, of ze willen van het 'plebs' af. Ik heb nochtans toch al wat geld uitgegeven aan Synology gerelateerde producten alsook 5x NAS.
-
Antwoord van Amazon is dat ik maar tot 2 jaar garantie krijg en contact moet opnemen met Synology.
Synology geeft 3 jaar garantie (https://www.synology.com/nl-nl/products/status?model=DS1522%2B&status=all).
[attach=1]
-
Ja dat weet ik, en dat weet Synology ook. Maar de garantie boven 2 jaar wordt niet aanvaard door Amazon. Misschien was ik niet zo duidelijk in mijn uitleg, maar ze gaan dat nog onder garantie in orde brengen.
Mijn 'klaagzang' ging eigenlijk over het feit dat ik al een maand aan het lobbyen ben om ook maar 'iets' gedaan te krijgen.
Is dat nu zo moeilijk om mijn gewoon een andere op te sturen of zoiets... ?
-
Het is toch dat Synology 3 jaar geeft ? Of heb je een refurbished NAS gekocht.
-
Ja. Maar als je die koopt bij een online winkel (Amazon in dit geval) moet je bij die zijn voor de garantie. En die zeggen na 2,5 jaar dat ze geen garantie meer geven, en dat ik dus terug bij de fabrikant moet zijn voor dat 3de jaar. Bij de fabrikant (Synology) sturen ze me terug naar een specifieke reseller die dat wel zou behandelen, maar daar krijg ik geen gehoor, dus terug bij af naar Synology. En vandaag krijg ik een mail terug dat ik toch bij die bewuste reseller moet zijn, als je nog kan volgen... Meer info volgt.
-
Ze maken er een zooitje van maar, je bent ook maar een kleintje voor ze, daar hebben ze niets meer mee.
-
Hela, 1,90meter hoog en droog!
-
:lol:
-
Formeel is in Nederland altijd de verkoper verantwoordelijk en niet de fabrikant. In Nederland geldt een garantie van minimaal 2 jaar door de verkoper, maar dit kan langer zijn als je van het artikel mag verwachten dat het veel langer moet meegaan.
En die regeling dat het langer meegaat dan 2 jaar is eigenlijk geldig als de fabrikant 3 jaar garantie geeft. Dus Amazon is nog steeds het aanspreekpunt en die moeten dit met de fabrikant regelen. (En die regeling kan inhouden dat je rechtstreeks met de fabrikant contact kunt opnemen)
-
Dat is allemaal prima, maar als de verkoper zegt dat we geen garantie krijgen, dan is de kous af, denk ik.
Als dat echt zo is, vraag ik me af hoe het dan kan dat je dat als verkoper zomaar kunt weigeren.
Ik heb het wel gekocht vanuit België.
-
Dan is de kous niet af, maar zul je via de rechter je gelijk moeten halen.
Beter is het om vooraf geen zaken te doen met bedrijven waar je steeds via de rechter je gelijk moet halen. En Amazon is blijkbaar zo'n bedrijf. Daarom zal ik daar ook nooit iets bestellen.
-
Ja, ik reageer zoals zij reageren. Ik zou via gerechtelijke instanties kunnen gaan, maar dat kost meer dan een nieuwe NAS.
Ik wist niet eens dat je iets kon bestellen bij Synology zelf, ik was van mening dat dat MOEST via derden.
Anderzijds... als Synology (nu) weet dat de policy bij Amazon fout is, moeten zij toch ook geen zaken meer doen met Amazon, vind ik. Ja toch? Als Synology dan toch vindt dat ze wel nog zaken moeten doen met Amazon, dan moeten ze dit nu ook maar oplossen.
In de toekomst zal ik dan de juiste weg kiezen en eventueel bij Synology kopen.
-
Rechtsbijstandsverzekering? Je hebt volgens europees recht langer recht op garantie dan de officiële termijn. Namelijk gedurende de periode dat je normaal mag verwachten dat een product meegaat…..Maar ja, Amazon🙄
Groet, Dirk
-
Toch een kleine nuance hier. Op dit moment ligt de bal dus terug in het kamp van Synology zelf! Dit staat volledig los van Amazon.
Als ik hem had gekocht bij Synology zelf, zou dit dezelfde moeizame verwerking gaan, uiteraard verminderd met de tijd die ik aanvankelijk erin heb gestoken om het bij Amazon geregeld te krijgen.
Nu is er dus geen verschil meer, Synology moet over de brug komen en dat gaat nog steeds niet goed.
De status tot nu toe:
Op 6 september heb ik dit antwoord gekregen:
The dedicated team is currently contacting ECP. I update you as soon as possible.
Tot op heden nog steeds geen antwoord.... Ondertussen is de NAS alweer uitgevallen, zomaar...