Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: PascalP op 10 februari 2019, 22:16:37
-
Sinds een paar dagen heb ik wat issues met mijn DS1813+
Soms krijg ik een melding via email (DiskStation suffered from power failure and was shut down improperly.)
Als ik in de logging van DSM kijk zie ik enkel dit wat eruit springt;
Warning,System,2019/02/10 18:31:32,SYSTEM,Space of [Volume 1] was reaching the limit.
Warning,System,2019/02/10 18:31:29,SYSTEM,System booted up from an improper shutdown.
Dit is me de afgelopen week al 3 of 4 keer gebeurd, verder draait ie al jaren probleemloos.
Kan ik verdere details in het log vinden of is bovenstaand alles wat er te halen valt?
Zou het te maken kunnen hebben dat de schijfruimte nagenoeg vol is en hij geen plek heeft voor virtual ram / wisselbestand ofzoiets?
Heb in totaal ca. 17TB in de NAS waarvan zo'n 1.5TB vrij ruimte dus hier blijft ie regelmatig meldingen op geven?
NAS is een DS1813+ met 4GB RAM en voorzien van WD Red schijven in SHR;
3x3TB, 1x4TB, 2x6TB
-
DiskStation suffered from power failure and was shut down improperly
Stroom issue, kan liggen aan je stroomnet of de power supply van je NAS.
Warning,System,2019/02/10 18:31:29,SYSTEM,System booted up from an improper shutdown.
Deze log melding heeft te maken met bovenstaande.
Warning,System,2019/02/10 18:31:32,SYSTEM,Space of [Volume 1] was reaching the limit.
Kan ik niet verklaren als Volume 1 nog 1.5TB vrij heeft.
-
Stroom issue zou kunnen, maar dan moet het al de interne voeding van de NAS zijn, zie in de logging van mijn switch dat hij een timeout heeft voor de NAS rond hetzelfde tijdstip dus de switch blijft online (zit op hetzelfde stroompunt)
Warning Feb 10 18:29:43 IP Request timed out for SNTP server (192.168.1.138).
Zijn er wel eens meldingen van defecte voedingen?
De melding voor schijfruimte kan wel omdat hij dit dacht ik aangeeft als het minder dan 10% van de totale ruimte wordt.
-
Zijn er wel eens meldingen van defecte voedingen?
Het meeste wat ik ben tegengekomen zijn de losse adapters die de geest geven.
-
zal ik wel weer geluk hebben dan dat de interne voeding defect is :)
Zal hem anders eerst eens open halen van de week en alle conntectors checken e.d., anders wellicht toch maar een vervangende voeding bestellen voor de zekerheid?
Via Google kom ik op deze voeding uit voor de 1813+;
https://tweakers.net/pricewatch/451582/synology-psu-250w_3/specificaties/
-
Die voeding is correct.
Zou deze voeding bestellen bij een leverancier waarbij je die voeding ook kunt terugsturen mocht blijken dat het geen voeding probleem is.
De Officiƫle Synology Dealer is Mobile Harddisk (https://www.mobile-harddisk.nl/product/2993/synology-psu-250w3.html).
-
Heb in totaal ca. 17TB in de NAS waarvan zo'n 1.5TB vrij ruimte dus hier blijft ie regelmatig meldingen op geven?
Ja, want per default krijg je, sinds dsm 6.2, een waarschuwing als de vrije ruimte onder de 10% komt. (De grens kun je instellen)
Maar dit staat los van het restart probleem.
-
bedankt, zal Mobile-harddisk.nl eens gaan contacten of ze me kunnen helpen.
-
Even terugkoppeling op dit euvel welk inmiddels verholpen is:
Meerdere malen contact gehad met mobile-harddisk over het probleem en de mogelijkheid van een defecte voeding, echter raadde Marco aan eerst uitgebreide SMART tests van alle schijven te doen, deze zijn allen goed en daarna leek het probleem verholpen.
Echter na een aantal dagen probleemloos begon het gezeik weer een heeft Marco me aangeraden om eerst met Synology contact op te nemen via het Support Systeem in DSM.
De eerste test die ze me hebben laten doen was een memory test via Synology Assistant;
https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_can_I_run_a_memory_test_on_my_Synology_NAS
Na het draaien van de test was het na 0.47% al raak, memory error...
Nogmaals getest en wederom hetzelfde.
Na het verwijderen van de 2GB uitbreidingsstick en met enkel de originele 2GB stick geinstalleerd is de test 2 maal succesvol doorlopen.
Inmiddels draait de NAS al een week zonder issues, lijkt ook sneller/stabieler dan voorheen, dus ik verwacht dat het nu opgelost is!
Dus super service van zowel Mobile-harddisk als Synology zelf :D
-
Na het verwijderen van de 2GB uitbreidingsstick
Dus, die uitbreiding van 2GB was geen succes ?
Ik maak op, dat een verkeerd of defect 2GB reepje was.
-
Was een Corsair reepje welke er al sinds de aanschaf in zat...
Dus jaren probleemloos gedraaid tot nu
-
Ah...dus die was dan duidelijk defect geraakt.
Bedankt voor de update. 8)
-
Vandaar ook de terugkoppeling, mocht iemand anders in de toekomst vergelijkbare issues hebben :)
Heeft bij mij ook een aantal onverklaarbare problemen opgelost nu behalve de spontane reboots;
- Quickconnect was soms niet te bereiken, nu geen probleem meer
- Sommige Docker containers reageerden na een paar dagen niet meer en moet ik ze uit/aanzetten, nu na 1 week draaien alle containers nog vlekkeloos
-
Dank je wel :thumbup: