Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: royheffels op 20 juli 2014, 16:18:19
-
heb een probleem met mijn 211j, plots wordt deze niet meer gevonden door al mijn apparaten,(mac,macbook pro, apple tv, iphone, ipad, ziggo ontvanger etc..) via synology assistant vind hij ook niets. ook niet wanneer ik hem buiten het netwerk om rechtstreeks bekabeld aansluit. reset uitgevoerd,oranje led knippert maar kan geen nas vinden met de assistant.. iemand een idee waar dit aan kan liggen?
-
reset uitgevoerd
Welke ? Er zijn n.l. 2 mogelijkeheden.
oranje led knippert
Welke ? Er zijn meer ledjes die oranje kunnen knipperen.
Doe eens een moederbord test:
http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/366
-
status led knippert oranje
-
Moederbord nog getest ? (voor de zekerheid).
Als die goed is denk ik aan een HD-crash......wat laten de ledjes zien van de HD's ?
Draai je RAID (type?) JBOD ?
-
resultaat moederbord test:
status lampje brand oranje, power led brand blauw, lampje bij middelste knopje (c) knippert groen
-
na moederbordtest schijf terug geplaatst, powerled brand blauw, statusled oranje disk1 brand groen
(ik heb maar 1 schijf geinstalleerd)
-
statusled oranje
1 - Statisch > Beschikbare ruimte < 1GB of Beschikbare ruimte < 1 %
2 - Knipperen > Volume verminderd, vastgelopen of er is geen volume
Belangrijk hier is dus: is het 1 of 2.
-
statusled knipperd oranje
-
Dat is dus niet best dan.
Probeer nu eerst of je HD benaderbaar is vanaf je PC:
Download http://sourceforge.net/projects/ext2read/
Dit is een zip file, uitpakken en je krijgt ext2explore.exe en is het programma zelf (dus geen installatie).
Zorg dat die HD aan de PC hangt via eSATA/USB of in je PC aan een SATA kabel.
Start ext2explore.exe op, hier een voorbeeld:
[attachimg=1]
-
werk vanaf een macbook pro, heb geen mogelijkheid een 3,5" schijf eraan te hangen.
data op de synology is niet echt belangrijk, enkel films en foto's. van de foto's heb ik een backup.
volstaat het om enkel een nieuwe schijf te plaatsen, zo ja welke schijf kan ik het beste plaatsen?
-
Er van uitgaande dat je HD defect is en deze wilt vervangen, kijk even hier voor de gesupported HD's, zelf ben ik een WD fan, maar dat is natuurlijk persoonlijk:
https://www.synology.com/en-us/support/hd
-
is het daarna simpelweg plug and play?
of moet er op de nieuwe schijf iets geinstalleerd worden alvorens de schijf te installeren
-
Nee, niet plug en play:
Afhankelijk van welke DSM versie je had download je die versie hier:
http://www.synology.com/nl-nl/support/download/DS211j
Als je DSM 5 had draaien dan kies je voor:
[attachimg=1]
Zat je lager dan 5 dan kies je voor:
[attachimg=2]
En zoek je de juiste versie en daarna voor de juiste DS.
Daarna je HD installeren in de DS en DSM installeren met de laatste versie van Synology Assistant op dezelfde download pagina.
-
heb hem met de nieuwe schijf erin aan de mac gehangen, synology assistant zegt 0 servers gevonden
-
heb een wd 30efrx deze in de synology geschoven en rechtstreeks via utp kabel op mijn macbook aangesloten.
statusled knippert oranje,
lan led is uit. disk led brand groen
-
btw, de lan led is uit!
-
Al een andere kabel gebruikt?
Netwerk aansluiting kan stuk zijn maar ik zou eerst ander poortje op de router of switch proberen.
-
heb verschillende kabels geprobeerd op de apple time capsule. nu rechtstreeks aan mijn mac met verschillende kabels. geen reactie van mijn synology
-
is deze netwerkpoort te repareren?
mocht deze kapot zijn.
kan ik dit testen om er zeker van te zijn dat dit het probleem is
-
Opmerking, eerder in deze topic was er niets aan de hand met de netwerkpoort, dus het zou toevallig zijn dat deze nu ook defect zou zijn.
Je zou weer een moederbord test kunnen doen, wie weet wat dat gaat opleveren.
-
Ik heb precies vermeld welke leds in welke kleur branden. De lan led brand idd al vanaf start van dit topic niet. Enkel de status led knippert oranje, disk led brand continu groen en power led blauw.
-
Ik heb precies vermeld welke leds in welke kleur branden. De lan led brand idd al vanaf start van dit topic niet.
Volgens mij meldt je voor het het eerst dat lan led is uit is:
heb een wd 30efrx deze in de synology geschoven en rechtstreeks via utp kabel op mijn macbook aangesloten.
statusled knippert oranje,
lan led is uit. disk led brand groen
btw, de lan led is uit!
Dus, "De lan led brand idd al vanaf start van dit topic niet." klopt niet.
Maar goed, ik zit dan ook fout met de opmerking (mijn aanname): "eerder in deze topic was er niets aan de hand met de netwerkpoort".
-
Idd, het is mij namelijk niet opgevallen, ik heb enkel vermeld welke leds er branden in welke kleur.
Uitgaande van het begin van dit topic betekend dit dus:
Van boven naar beneden:
- statusled : knippert oranje
- lan led. : uit
- disc 1 ( originele Samsung 2tb) : brand continu groen
- disc 2 : uit
- © : uit
- aan/uit knop : brand contiu blauw
Hoop dat jullie mij van hieruit verder kunnen helpen
-
- statusled : knippert oranje
Met orginele HD geen verandering, dus: Volume verminderd, vastgelopen of er is geen volume
- lan led. : uit
Nieuw feit vanaf het begin.
Je hebt diverse kabels gebruikt en direct aangesloten gehad, led blijft uit.
Ik niet anders denken dat deze poort (chip) defect moet zijn dan.
Hier heb je een electronica techneut voor nodig om te testen en eventueel te repareren.
- disc 1 ( originele Samsung 2tb) : brand continu groen
Geen verandering.
- disc 2 : uit
Geen verandering / n.v.t / geen HD
- © : uit
N.v.t. (Backup led)
- aan/uit knop : brand contiu blauw
Geen verandering.
M.a.w. je moet je nu richten op die LAN poort, ziet er naar uit dat die defect is, kan poort zelf zijn of de chip ?
Kan daar verder niets over, helaas.
-
Checkt de moederbord test ook niet de werking van de lan chip?
-
Zulke testen hebben maar beperkte mogelijkheden. Als je een echte test wilt uitvoeren moet je een loopback plug plaatsen en de hele lus testen. Het kan zijn dat de netwerkchip nog ok is, maar de "bufferchip" erachter niet meer werkt.
De enige optie nu is te kijken via een seriele console of de ethernet verbinding nog werkt. Maar dat gaat voor de meeste gebruikers te ver, als ze al het benodigde kabelte ervoor hebben.
Ook zou ik de connector op de NAS even visueel inspecteren, mogelijk dat die niet meer helemaal ok is.
Ik denk dat men in dit geval het beste contact met Synology kan opnemen.
-
heb de connector visueel geïnspecteerd maar kan niets vreemds ontdekken.
heb de fan verwijderd en moederbord er volledig uitgehaald, maar alles ziet er voor mij(leek) normaal uit.
kan ik hiermee bij synology terecht of beter een nieuwe nas kopen?
-
Maar heb je de moederbord test ook gedaan?
Zit er op een 211j drie jaar garantie?
-
Eh....nog garantie als je de NAS geheel uit elkaar hebt gehaald ?
Misschien is deze nog te koop ?
http://www.synology-forum.nl/2de-hands-aangeboden/bieden-op-ds212j/