Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: screwed op 30 april 2017, 13:47:36
-
Hoi,
Heb lang met veel plezier en zonder problemen gebruik gemaakt van mijn DS212+
Wou van de week filmpje kijken en kon server niet bereiken.
Met Synology Assistent geen server te vinden en nu zie ik in mijn netwerk dat er de server geen IP heeft/vraagt/krijgt.
De 2 x 2T disks geven groen aan en lijken te lopen.....
Wat kan ik doen? Wil liefst alles weer op een rit hebben maar vooral mijn data kunnen veiligstellen....
Iemand??
-
Doe eerst eens een moederbord test (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly).
-
Thanks birdie,
uitgezet, losgekoppeld en schijven verwijderd.
moederbord test uitgevoerd.
piep gehoord en blauwe power-led constant
oranje indicator knippert.
volgende stap....
-
Moederbord is dan goed....
oranje indicator knippert.
Als je daarmee het Status ledje bedoeld, dan ziet het er niet goed uit:
[attachimg=1]
Je kunt dit Artikel doornemen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/What_can_I_do_if_the_STATUS_LED_keeps_flashing_in_orange) echter, als je geen verbinding kunt maken met de NAS, dan zal het punt 5 worden.
-
Hmmm geen andere oplossing dan support verzoek indienen kennelijk....
Nog kans om volume uit te lezen??
In ieder geval dank voor de hulp.
Gr.
-
Toch nog een vraag misschien wel wegens ijdele hoop.
Dus: Met 2*disk in server hoor je disks opstarten krijg ik groen licht maar knippert ook status en geen connectie op LAN!
Als server zonder schijven opstart, zoals bij moederbord test, en dan eindigt het ook met knipperende status led.
Geeft groen licht bij LAN maar connect niet naar netwerk... is er dan niet iets met de server zelf aan de hand??
Bij initiële installatie komt server immers met schone schijven ook op het netwerk.....
Of bazel ik nou??
-
Ik zou een proberen op te starten met maar een disk.
DSM staat op een aparte partitie op beide disken in een mirror.
Het gebeurt wel een dat een defecte disk de andere in de weg gaat zitten.
-
Helaas ook geen succes met opstarten met één disk :(
-
Beiden HD's geprobeerd ?
-
Inderdaad beide
-
Waarom zou ineens beide disk het begeven hebben. Toch niet logisch?
-
Download Paragon ExtFS for Windows (https://www.paragon-software.com/home/extfs-windows-pro/download.html) (ervan uitgaande dat je Windows hebt) en installeer deze.
Hang 1 van de 2 HD's eens aan je PC via een USB Dock of behuizing.
Kijk eens op die HD of je je data kunt zien op partitie 3.
-
Herstel: 2e partitie (de grootste dus)
Voorbeeld:
[attach=1]
-
Heb disk aan pc gehangen.
Hoe kan ik partities onderscheiden / onderzoeken?
Dit gaat mij net boven de pet...
-
Simpel, Paragon mount de partities automatisch, in mijn voorbeeld zijn dat F en G geworden.
De grootste partitie, in mij geval G, zie je dan ook de voor jou bekende gedeelde mappen, zie eerder voorbeeld.
Kies je de andere partitie, dan zie je de DSM partitie met daarin de niet voor jou bekende mappen, voorbeeld:
[attachimg=1]
-
Er zijn nog twee manieren om te zien welke de grootste is:
Paragon (openen) zelf:
[attachimg=1]
En de properties opvragen in Verkenner van de 2 mounted partities:
[attachimg=2]
Hoe moeilijk kan het zijn ;)
-
Helaas zie ik enkel 1 partitie en het is de kleine :oops:
-
Dan is die gebruikers partitie (volume1) dus op de een of andere manier verdwenen, ik kan het niet verklaren tenzij je zelf het volume hebt verwijderd.
Ik zou allerlei adviezen kunnen geven over het recoveren van een partitie echter, dat zou uitproberen worden omdat ik geen ervaring heb met DSM op dat gebied, alhoewel het wel Linux is.
Om die reden zou ik dan ook de vraag neerleggen bij Synology.
-
Dank voor de tijd en inzet Birdy