Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Ancalagon op 05 januari 2013, 21:51:36
-
Ik heb een DS213+ die een aantal weken prima heeft gedraaid. Toen kreeg ik opeens een probleem met één van de twee HD's. Volgens de NAS was die defect en moest deze vervangen worden. Vervelend maar geen ramp, ik had een RAID1 opstelling dus ik kan nog altijd gebruik blijven maken van de NAS.
Het probleem is alleen, volgens mijn eigen testen en die van de PC-zaak is de HD in orde. Dus nu zit ik te denken aan de mogelijkheid dat niet de HD maar de NAS zelf kapot is.
De meest makkelijke manier om te testen of het de HD of de de NAS is, is om een andere HD te gebruiken. Probleem is dat ik niet zomaar een extra 3TB HD heb liggen. Ik heb uberhaupt geen extra HD's liggen. Met de NAS naar de PC boer doe ik liever niet, omdat ik de NAS dagelijks gebruik.
Is er een diagnosetool of andere mogelijkheid om te testen of de NAS kapot is of niet?
-
Heb je al een uitgebreide smart test gedaan en zo ja wat zegt deze test. Wat zegt de smart info?
-
Een uitgebreide smart gedaan, geen defecten gevonden. Alle seinen groen. Dat was juist het vreemde aan de hele situatie.
-
Ik heb een DS213+ die een aantal weken prima heeft gedraaid. Toen kreeg ik opeens een probleem met één van de twee HD's. Volgens de NAS was die defect en moest deze vervangen worden. Vervelend maar geen ramp, ik had een RAID1 opstelling dus ik kan nog altijd gebruik blijven maken van de NAS.
Het probleem is alleen, volgens mijn eigen testen en die van de PC-zaak is de HD in orde. Dus nu zit ik te denken aan de mogelijkheid dat niet de HD maar de NAS zelf kapot is.
De meest makkelijke manier om te testen of het de HD of de de NAS is, is om een andere HD te gebruiken. Probleem is dat ik niet zomaar een extra 3TB HD heb liggen. Ik heb uberhaupt geen extra HD's liggen. Met de NAS naar de PC boer doe ik liever niet, omdat ik de NAS dagelijks gebruik.
Is er een diagnosetool of andere mogelijkheid om te testen of de NAS kapot is of niet?
Kan nooit vervelend om te zeggen dat de pc winkel een smart test heeft gedaan dit is namelijk niet zo 1 2 3 klaar ze hebben hem aangesloten op een sata connector gezien dat de schijf werkt en zeggen hij doet het maar niet aan de smart denken niet echt slim van ze maarja je kunt hem zelf aan je eigen pc hangen en daar een smart test laten doen is deze goed dan is er idd iets met je nas aan de hand
-
Een uitgebreide smart gedaan, geen defecten gevonden. Alle seinen groen. Dat was juist het vreemde aan de hele situatie.
Heb je dit met je nas gedaan of je eigen pc?
-
Gewoon een ticket aanmaken bij Synology support
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Allen heel erg bedankt voor de info, de NAS doet het weer. Waarom? Geen idee. Voor de tig-ste keer de HD geherinitialiseerd, en nu kon ik wel opeens de partitie herstellen. De NAS werkt weer naar behoren. Ik snap er nog steeds helemaal geen donder van.
Puur ter info voor de vragenstellers hierboven:
Ik had de SMART test op de NAS en op de PC gedaan. Op de NAS foutmeldingen, hij zag de hele schijf gewoon niet meer. Waarom nu wel, geen idee.
Deze thread kan op slot. Bedankt iedereen voor het meedenken!