Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: domientos op 28 mei 2015, 19:49:41
-
Goeieavond,
even snel gezocht maar niet direct iets gevonden die hierop leek.
Het probleem is het volgende:
Deze week stopte de NAS opeens met werken (niet op dat eigenste ogenblik), ik kon niet meer aan de inlogpagina terwijl de Assistent hem wel zag. Reset knop op de NAS wil niet werken (hoor geen geluid signalen). Alsook kreeg ik (toen hij vannacht opeens terug werkte) een melding dat volume 1 vervangen moet worden.
Nu heb ik (uit noodzaak) de stekker uit gehaald en start hij netjes op. MAAR: op de DSM kan ik geen enkele schijf zien.
Dus waarschijnlijk zal ik met een defecte schijf zitten, maar hoe weet ik precies dat het deze is? ik kan niets van acties ondernemen voor de schijf te herstellen ofzo.
Zou het niet zichtbaar zijn van de NAS hier ook mee te maken hebben?
alvast bedankt voor jullie moeite.
Domien
-
Werk je met 2 volumes of SHR (RAID1/Mirror).
Kun je nu wel of niet in DSM inloggen.
Zo ja, laat dan zien (printscreen): Hoofdmenu > Opslagbeheer > Volume en HDD/SSD.
-
hey,
momenteel kan ik in DSM maar krijg bij opslagbeheer niets te zien. Als krijg ik wel een notification dat schijf 1 is beschadigd.
ohja, zouden in RAID 1(mirror) moeten staan (veel fotos op de schijf)
-
Als krijg ik wel een notification dat schijf 1 is beschadigd.
Niet schijf 1 maar volume 1.
Maar goed, blijft het scherm op "Bezig met laden" ? Ook als je een tijdje wacht ?
- Het systeem start op
- Je kunt in DSM komen
- Je draait dus mirror, begrijp ik
- Dus, als een HD defect is dan draait het systeem op 1 HD
- Het vervelende is nu dus dat Opslagbeheer geen info geeft. (ook niet na lang wachten.....misschien)
Kijk anders even met Assistant om te zien wat de status van de NAS is.
-
Assistant zegt nu dat het syteem ready is.
Dit is het antwoord dat ik net kreeg van Synology zelf:
Dear Domien,
From the attached log, your disk cannot be triggered by system anymore.
May 28 20:52:59 DomienSYN kernel: [ 4169.136518] ata1.00: exception Emask 0x0 SAct 0x0 SErr 0x0 action 0x6 frozen
May 28 20:52:59 DomienSYN kernel: [ 4169.143594] ata1.00: failed command: SMART
May 28 20:52:59 DomienSYN kernel: [ 4169.147710] ata1.00: cmd b0/d0:01:00:4f:c2/00:00:00:00:00/00 tag 0 pio 512 in
May 28 20:52:59 DomienSYN kernel: [ 4169.147714] res 40/00:01:06:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout)
May 28 20:52:59 DomienSYN kernel: [ 4169.162236] ata1.00: status: { DRDY }
These message means your disk 1 are fautly to recongized by system.
But your volume work with one disk protection.
We suggest to :
1. Shutdown.
2. Remove the disk 1 from your DS213+
3. Reboot your DS213+ with disk 2 remaining.
4. Your system should be able to read your volume with degraded mode.
Once the data in the old disks can be read, you should back them up to another place asap.
Or, you can repalce with a new and healthy disk, then go to Storage Manager and repair the system partition on the old hard disks.
Then you should be able to repair your volume with the new disk.
Hope this helps.
Regards,
Eilon Chien
De 1e schijf is defect, deze zal terug naar de leverancier gaan (is nog geen 2 jaar oud). Wanneer er een nieuwe hier geleverd is zal ik eens nagaan hoe ik het best alles kan overzetten (iemand evt een link met voorbeeld?).
Hopelijk lost dit de andere problemen ook op.
-
(iemand evt een link met voorbeeld?)
Dat staat in DSM Help. (https://help.synology.com/dsm/?lang=nld§ion=DSM&version=5.2&link=StorageManager%2Fvolume_diskgroup_repair.html)
-
heb nu de 1e schijf verwijderd en direct kon ik in DSM informatie zien (de NAS blijft nu wel met een bieptoon mij opzadelen).
Hij zegt nu wel dat volume 1 beschadigd is. Dit wil dan zeggen dat ik de goeie schijf eruit heb gehaald? Ik blijf wel alle bestanden zien op mijn DSM
Nu nog eens de 1e schijf erin gezet, en de 2e eruit gehaald. Nu start het systeem en DSM niet meer.
-
Schijf 1 is dus defect maar dat wist je een paar reacties terug toch ook al?
Ik zou nu rustig wachten tot je een nieuwe schijf hebt en dan het volume repareren.
Als je inlogt in DSM geeft deze meteen een waarschuwing dat het volume beschadigd is en ook dat je de beep kunt uitzetten.
-
Dus de waarschuwingen die ik nu te zien krijg is enkel en alleen omdat het volledige systeem (in raid) een schijf mist en daarom zegt dat het volume beschadigd is?
Ja de schijf gaat maandag op retour. Zou zoiets onder garantie vallen (is net geen 2 jaar) of hoef ik daar niet op te hopen?
-
Klopt.
In SHR zijn de twee schijven altijd elkaars exacte kopie.
Nu ontbreekt er eentje en de NAS wil deze configuratie herstellen.
2 jaar garantie op een schijf is vrij gewoon.
Je kan bij de meeste fabrikanten zo checken of jouw schijf nog garantie heeft ja of nee.
Doet de verkoper moeilijk kan je deze garantieclaim ook rechtstreeks met de fabrikant regelen.