Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: MTX123 op 18 november 2016, 15:14:59
-
Sinds kort is de snelheid van mijn DS213 NAS dramatisch verslechterd.
Van pc naar NAS filetransfer of movie afspelen duurt lang, de film stopt ook regelmatig voor langere tijd (> 10 sec).
Als ik inlog op de NAS zelf, gaat ook alles traag.
Ik heb al langere tijd 1 schijf met SMART errors, mogelijk dat deze nu serieus aan het overlijden is ?
Is het mogelijk om (tijdelijk) de slechte schijf uit te schakelen, of te verwijderen, om te kijken of dat de problemen verhelpt ?
De 2 schijven staan in SHR.
Ik weet zo niet meer waar ik kan zien hoeveeel bad sectors er zijn, dus daar moet ik nog even naar zoeken.
-
Is het mogelijk om (tijdelijk) de slechte schijf uit te schakelen, of te verwijderen, om te kijken of dat de problemen verhelpt ?
Ja, als je volume in SHR staat, dan kan dat.
Echter, dan begint de NAS wel te piepen maar, dat kun je ook tijdelijk uitzetten in Harware&Power......
-
thnx voor snelle respons, ik zie nu ook iets anders dat verdacht lijkt, de volume utilization zit steeds tegen de 100 % aan te hikken.
Ik heb o.a Surveillance Station draaien met 3 camera's, en ook muziek streaming.
Maar dat was voorheen geen probleem..
-
Kijk eerst maar eens naar de S.M.A.R.T. info van de verdachte HD:
[attachimg=1]
Kan n.l. maar zo zijn dat DSM druk met die HD i.v.m. problemen.
-
Ik heb de tab "SMART info" niet, wel de "SMART test".
Als ik de quick test draai, dan komt disk 2 vrij snel met resultaten.
Disk 2 blijft echter hangen op 90%, indicator dat de test bezig is, draait nog wel rond, maar komt dus niet met een rapport.
Wijst steeds meer op disk 2 problemen lijkt me.
Ik zal de disk eens eruit trekken, ik neem aan dat de power dan eerst van de NAS moet.
Dus even een geschikt moment kiezen, momenteel draait de music stream in huis :)
-
Nu ook de muziek streaming het opgaf, heb ik disk 1 uit de NAS getrokken, en opgestart met alleen disk 2.
Films spelen weer als een zonnetje :clap: :clap:
En dan is er natuurlijk altijd weer de vraag, hoe nu verder ?
Ik zal dus 1 of 2 nieuwe disks moeten aanschaffen, maar wat is wijsheid ?
De huidige disks zijn van het type Seagate ST2000DM001-1CH164, 2TB (Nas geeft aan 1.8 TB).
Eerder had ik al begrepen dat deze niet echt geschikt zijn in combinatie met Surveillance Station.
Ook mogen ze meer opslag capaciteit hebben.
En liefst ook compatibel met een toekomstige nieuwe snellere Synology NAS.
Mijn vragen:
- Kan ik er eentje vervangen, voor een ander type, en met meer TB's ? Of beter allebei tegelijk ?
- Suggestie voor een goede vervanger HD (ook prijs/kwaliteit telt mee...) is van harte welkom.
-
Kan ik er eentje vervangen, voor een ander type, en met meer TB's ?
Ja hoor, dat kan echter, als je b.v. een 4TB of groter erin zet dan blijft je volume 2TB, dat verandert pas als je weer een gelijke HD erbij zet, later.
Suggestie voor een goede vervanger HD (ook prijs/kwaliteit telt mee...) is van harte welkom.
Smaken verschillen, WD RED (24/7) is de meest gangbare maar, HGST is ook prima.
Kijk anders even hier (https://www.synology.com/en-us/compatibility?search_by=products&category=hdds&p=1&product_bays=2&product_name=DS212%2B&filter_class=NAS¬_recommend_mode=false).
En, lees deze (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_choose_the_right_HDD_for_my_Synology_NAS) ook even.
En voor prijzen kijk ik meestal op Tweakers (https://tweakers.net/categorie/50/interne-harde-schijven/producten/).
-
....
Smaken verschillen, WD RED (24/7) is de meest gangbare maar, HGST is ook prima.
....
Geweldige info dit !
Niet dat ik te lui ben om dit forum en Google af te struinen naar de juiste info, maar het zijn de spreekwoordelijke bomen en het bos.
Dan helpt advies van een (ervarings)deskundige erg goed om de informatie te filteren.
Ik zit nu te denken aan een WD Red WD40EFRX, 4TB .
Nog even verder kijken bij de HGST schijven, of ik 1 of 2 schijven zal aanschaffen, en dan hak ik de knoop door...
-
Heb 2 stuks WD Red WD40EFRX, 4TB besteld, dus maandag aan de slag.
Nu ben ik op zoek naar de juiste methode om de schijven, met behoud van inhoud uiteraard, netjes te upgraden van 2--> 4 TB.
De schijven staan in SHR mode, ik heb wat gegoegeld, o.a. <hier> (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_expand_replace_diskhttp://)
en het lijkt me dat dit de strategie is:
1) aangezien ik al met 1 schijf draai (de defect ius er al uit), 1 nieuwe erbij stoppen, en wachten tot alles hersteld is.
Dan draai ik dus met 2TB en 4TB
2) de andere 2 TB schijf omwisselen voor een 4 TB, en weer wachten tot alles hersteld is.
Dan draait het met 2 x 4TB schijven.
Klopt het bovenstaande ?
-
Klopt helemaal 8)
-
Inderdaad, het was een appeltje-eitje operatie:
Oude disk eruit, nieuwe disk erin, opstarten. Dan nog wel even de repair starten via:
Storage manager --> Volume --> tab "Manage" --> Repair
Binnen 24 uur was de nieuwe disk helemaal in sync.
Binnenkort de andere disk ook vervangen, dan draait het spul op 2 4 TB (2 x 3.64 TB effectief)
[attach=1]
-
na een lange tijd, ik weet het, hier het vervolg:
Ik heb nu ook de 2e 2TB disk gewisseld voor een nieuwe 4TB disk, maar ik zat te haspelen met het in- en uitschakelen na de swap, en heb een keertje gewoon de voeding losgetrokken. Misschien was dat geen handige move, want ik kreeg allerlei errors.
Toenn maar de oude disk teruggezet en repair gedraaid, dat herstelde de boel na een aantal uren,
daarna nog een poging gedaan om de 2e oude 2TB disk te vervangen voor een nieuwe 4TB disk.
Echter nu krijgt de nieuwe disk de status "crashed", en de reeds vervangen disk krijgt de status "degraded".
Het lijkt me stug dat de nieuwe disk werkelijk gecrashed is, hij heeft ook in het HDD/SSD overzicht van Storage Manger de status "Normal"".
Hoe kan ik deze situatie herstellen ?
-
Echter nu krijgt de nieuwe disk de status "crashed"
Dat zou kunnen, die nieuwe 4TB was eruit gehaald nadat je de stekker eruit trok en daarna weer die oude 2TB hebt teruggezet en laten repareren dus, de NAS snapt de status van die 4TB HD niet meer.
de reeds vervangen disk krijgt de status "degraded"
Dat is het gevolg van bovenstaande dus, SHRR/RAID1 is verbroken dus, degraded.
1 - Haal die laatste nieuwe toegevoegde 4TB HD er weer uit en koppel deze aan je PC middels een USB/eSATA Dock of behuizing.
2 - Er van uitgaande dat je een Windows PC hebt, verwijder dan alle partities van die HD met Disk Management of download MiniTool Partition Wizard (https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html) en verwijder daarmee alle partities.
3 - Zet daarna die HD weer in de NAS en laat opnieuw weer repareren, volgens de procedure die je al weet.
Tijdens de gehele operatie NIET je NAS uitzetten ! Dat mag pas weer als alles gereed is.
-
@Birdy: Bedankt, dat lost inderdaad het hele probleem op !
De NAS staat nu lekker de Repairing te draaien..
-
:thumbup: :thumbup: