Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Chozx op 08 december 2018, 20:24:15

Titel: DS214play DSM verloren
Bericht door: Chozx op 08 december 2018, 20:24:15
Beste,

Mijn broer heeft een NAS zijn met 2x2 TB HDD's erin met als raid SHR.
1 schijf was helaas al overleden maar ze konden gelukkig nog wel op de NAS en alle bestanden erin zetten.

Ik heb ze het voorstel gedaan om het eraf te halen en vervolgens ergens anders neer te zetten.

Deze dag de NAS ontvangen en de schijf eruit gehaald om te kijken of ik zo de data van de schijf kan afhalen via mijn computer.
Tot mijn verbazing zie ik dat er van de 2tb ook 2tb vrij is. Ik dacht dat zal wel en bedacht mij later om even de NAS aan te zetten.

Vervolgens NAS aangezet. Blauw lampje blijft knipperen en gaat vanzelf weer uit. Stroom eraf en stroom erop en hij gaat vanzelf aan en na een paar seconden weer uit.
Schijven eruit gehaald en NAS aangezet. Start door. Ik vervolgens die schijven erin gedaan en kijken of ik op de WebInterface kan komen.

Tot mijn verbazig kwam ik er toen achter dat de DSM niet geconfigureerd was. Nou geen probleem installeren we gelijk de nieuwste software. Met dat hij opnieuw wilt opstarten start hij natuurlijk niet door zoals hierboven al aangegeven. Nou weer het zelfde gedaan en ik kom uiteindelijk weer op de WebInterface.

Nu is er helemaal geen DSM meer!?!?! Als ik deze wil installeren geeft hij aan dat alle data verwijderd wordt.

Hoe kan ik alsnog al de data veiligstellen? Al is het dat ik via mijn computer gewoon bij de schijf kan of via de webinterface ( ik neem aan dat Synology niet zomaar je schijf formateerd )

Alvast bedankt!
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Birdy op 08 december 2018, 21:00:56
Citaat
Ik heb ze het voorstel gedaan om het eraf te halen en vervolgens ergens anders neer te zetten.
Ok, dat kan.
M.a.w. er is geen backup en de paniek slaat toe, maar goed.

Citaat
Deze dag de NAS ontvangen en de schijf eruit gehaald om te kijken of ik zo de data van de schijf kan afhalen via mijn computer.
Tot mijn verbazing zie ik dat er van de 2tb ook 2tb vrij is.
Je denkt dit af te kunnen leiden uit dit Windows plaatje ?
[attachimg=1]
Je ziet hier alleen maar de partitie waarop Volume 1 op staat m.a.w., Windows kan geen DSM partitie lezen (Ext4), daar heb je een speciaal Windows programma voor nodig, b.v. Linux File Systems for Windows by Paragon Software (https://www.paragon-software.com/home/linuxfs-windows/).

Citaat
Blauw lampje blijft knipperen en gaat vanzelf weer uit. Stroom eraf en stroom erop en hij gaat vanzelf aan en na een paar seconden weer uit.
Dergelijk gedrag duidt er meestal op, dat de stroom adapter niet voldoende voltage meer afgeeft.

Citaat
Tot mijn verbazig kwam ik er toen achter dat de DSM niet geconfigureerd was. Nou geen probleem installeren we gelijk de nieuwste software. Met dat hij opnieuw wilt opstarten start hij natuurlijk niet door zoals hierboven al aangegeven. Nou weer het zelfde gedaan en ik kom uiteindelijk weer op de WebInterface.
Als dat waar is, dan staat DSM erop maar, heb je dan DSM zelf er weer op laten zetten ?

Citaat
Nu is er helemaal geen DSM meer!?!?!
Raar toch ? DSM stond er gewoon op, toch ?
Dus, ik weet niet of je wel compleet is want dit klopt:
Citaat
ik neem aan dat Synology niet zomaar je schijf formateerd

Citaat
Hoe kan ik alsnog al de data veiligstellen?
Met Paragon kijken of je nog op die Partitie kan komen en lezen, dan kan je data veilig stellen.

Citaat
Al is het dat ik via mijn computer gewoon bij de schijf kan of via de webinterface
Via de PC dus want, de web interface werkt niet, althans, je geeft immers zelf aan dat er geen DSM op staat.
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Chozx op 08 december 2018, 21:09:00
Bedankt voor je reactie!

Eerst gaf de DSM aan dat hij niet geconfigureerd was. Toen heb ik voor de optie gekozen om hem te installeren. Toen deze klaar was gaf hij dus aan dat er helemaal geen DSM aanwezig was.

Ik heb nu Paragon aangezet en krijg alleen het volgende ( wat in de bijlage staat ) te zien.
Dit is neem ik aan alleen het systeem bestand?
Ik ben niet zo technisch met Synology.

[attachimg=1]
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Birdy op 08 december 2018, 21:18:43
Als eerste: NOOIT onnodig bewust (alles) citeren, dat maakt een Topic heel verwarrend dus, hier doen wij dat niet, het complete citaat heb ik verwijderd.

Paragon heeft de partitie ge-mount, dus via verkenner te benaderen.
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Chozx op 08 december 2018, 21:20:22
Sorry, mijn excuses.

Dit is het enige wat ik kan zien in deze partitie.
Wat kan ik hier verder mee?

Mochten jullie dit niet ondersteunen dan moet ik even verder zoeken denk ik.

Alvast bedankt voor de uitleg!
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Birdy op 08 december 2018, 21:27:04
Ik zie dat er maar een kleine partitie ge-mount is en dit is zeker niet de data partitie, meestal worden alle partities ge-mount, dat zouden er 3 moeten zijn echter, Paragon ziet er maar 1.
Rechts onder in je taalbalk moet Paragon ook zichtbaar zijn, rechter muisknop geeft misschien meer info over de nog te mounten partities ?
Zo niet, dan staat de data partitie er niet op en dus ook verdwenen.

Je had je broer beter adviseren om de defect HD gewoon te vervangen en het volume (SHR) te repareren (neem aan dat het SHR/RAID1/mirror/gespiegeld was).

Overigens, je bent toch niet met de defecte HD aan de gang gegaan ?
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Birdy op 08 december 2018, 21:28:55
Overigens, het plaatje die je laat zien, is de DSM partitie, daar kan je niets mee.
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Chozx op 08 december 2018, 21:31:13
De defecte schijf valt na een paar seconden ook uit.

Echter zie ik niet in het programma dat er nog andere gemount moeten worden. Rare is natuurlijk wel dat Windows wel aangeeft dat er nog meer partities zijn. Dat terzijde.

Wat ik nog ga proberen is om een lege schijf in te nas te doen en vervolgens de DSM te maken en dan de schijven in de orignele slots te doen en kijken of hij ze nog ziet.

Ik laat het nog weten.
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Birdy op 08 december 2018, 21:38:01
Het feit is wel, dat je aan het rommelen bent gegaan met een goede HD, terwijl je aangeeft:
Citaat
Ik ben niet zo technisch met Synology.
Maar goed, probeer het maar, misschien heb je geluk ::) , want ik weet niet precies wat er gebeurd is n.l.
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Chozx op 08 december 2018, 21:40:55
Met de nieuwe HDD heb ik niks gedaan.

DSM gaf in eerste instantie aan de DSM niet geconfigureerd was. Dus deze heb ik laten configureren ( gaf ook niet aan dat alle data verwijderd zou worden )

Daarna gaf DSM dus aan dat er geen DSM meer aanwezig was.

Dan alsnog mag Synology geen partitie verwijderen.

Overigens had hetzelfde kunnen gebeuren als ik een nieuwe HDD in de Synology had gedaan.
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Birdy op 08 december 2018, 21:54:41
Je hebt de goede HD er toch uitgehaald en aan Windows gehangen ?
Maar goed, er is toch iets behoorlijk misgegaan.

Citaat
Overigens had hetzelfde kunnen gebeuren als ik een nieuwe HDD in de Synology had gedaan.
Je bedoelt een nieuwe plaatsen en laten repareren ?
Daar was geen aanleiding voor dat dit mis zou kunnen gaan en DSM zal het advies ook gegeven hebben, om de HD te vervangen, opdit moment:
Citaat
1 schijf was helaas al overleden maar ze konden gelukkig nog wel op de NAS en alle bestanden erin zetten.
Op dat moment kon er ook nog een DSM backup gemaakt worden, toch ?

Maar goed, wat er zeker is misgegaan, dat er nooit backups zijn gemaakt door je broer en waarschijnlijk dacht, dat SHR/RAID1 al een backup was.
Nu is je broer waarschijnlijk alles kwijt.
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Chozx op 08 december 2018, 21:59:28
Citaat
Daar was geen aanleiding voor dat dit mis zou kunnen gaan en DSM zal het advies ook gegeven hebben, om de HD te vervangen,

Zoals ik eerder aangaf. Ik heb de schijf aan Windows gehangen en gelijk weer in hetzelfde slot gezet. Daarna laten opstarten met de NAS en toen kreeg ik dat de DSM niet geconfigureerd was. Dit zou dan toch hetzelfde geweest zijn als ik er een nieuwe schijf in had gezet.

Wat ik lees van mensen met hetzelfde probleem is vaak dat het mis is gegaan met stroom oid.
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Birdy op 08 december 2018, 22:10:05
Citaat
Wat ik lees van mensen met hetzelfde probleem is vaak dat het mis is gegaan met stroom oid.
Die mogelijkheid heb ik ook aangegeven, hier (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/ds214play-dsm-verloren/msg261200/#msg261200) echter, daar kreeg ik geen reactie op.
Maar, in ieder geval was dat bij je broer thuis niet aan de orde, anders had hij al eerder last gehad van het zomaar uitvallen van de NAS.
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Chozx op 08 december 2018, 22:31:21
Je zal het niet geloven maaaar ik kan alles weer zien!

Met behulp van het volgende.
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=160&t=51393

Kan alles openen en ga nu alles naar mijn hdd zetten
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Birdy op 08 december 2018, 22:36:46
Lucky Guy :thumbup:
Maar, denk over backups na !
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Chozx op 08 december 2018, 22:37:57
Haha jazeker. Sta te springen.
Alles gaat naar Onedrive for Business.
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Birdy op 08 december 2018, 22:44:36
Die oplossing is nagenoeg hetzelfde als deze van Synology (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Storage/How_can_I_recover_data_from_my_DiskStation_using_a_PC).
Maar, ik gebruikte altijd Paragon om data te backuppen voor anderen, na een crash.
Titel: Re: DS214play DSM verloren
Bericht door: Chozx op 08 december 2018, 22:46:57
Kijk eens aan! Ja ik kan van plan 2 5tb maken voor een tientje in de maand dus dat is het probleem niet. Gaat natuurlijk ook om hoe gebruiksvriendelijk het is.

Alsnog hartstikke bedankt voor het meedenken en uitleg!