Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Leonard1052 op 20 juli 2014, 13:56:07
-
Nu al een paar keer is mijn DS214play opeens niet meer te benaderen. Zelfs niet met Synology Assistant.
Enige manier om er weer bij te komen is opnieuw opstarten. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
In log bestand kan ik niets bijzonders ontdekken waarom dit is.
-
Het kan zijn dat je DS op dat moment heer erg druk is met b.v. indexeren ? (zomer een gedachte).
Wanneer dit weer gebeurt, kan je dan de DS wel pingen ?
Hoe vaak gebeurt het ?
Is er een regelmaat in te vinden ?
Sinds wanneer ?
Nu al een paar keer is mijn DS214play opeens niet meer te benaderen.
Wat gebeurd er dan precies als je de DS wilt benaderen ? Neem aan in je browser (webman).
-
We gebruiken de NAS heel veel voor video's. Bestanden worden direct vanuit Torent op Nas geplaatst dus indexeren zou wel impact hebben op CPU maar toch niet zoveel dat ie niet meer benaderbaar is?
Heb er eigenlijk niet goed opgelet wanneer dit precies gebeurt, zoals ik al zei gebruiken we de nas hoofdzakelijk om er videoĆ”/films en foto's op te zetten.
Ook heb ik niet gepingd maar zal dat een volgende keer wel gaan doen.
Als dit gebeurt kan ik de NAS niet meer via de APPs bereiken, op mijn browser 192.168.2.xx geeft fout melding dat ie de pagina niet kan openen.
-
Als ik het goed begrijp is het dus random, dat maakt het lastiger.
Als dit gebeurt kan ik de NAS niet meer via de APPs bereiken, op mijn browser 192.168.2.xx geeft fout melding dat ie de pagina niet kan openen.
Dat zou betekenen dat je browser geen reactie krijgt van je DS, een timeout dus.
Op dat moment is het dus handig om een ping te doen om te zien wat voor melding(en) je terug krijgt.
Ik mag verder aannemen dat je geen problemen hebt tijdens downloads en kijken van films?
-
Nee, verder werk alles perfect. Geen problemen met downloads en kijken van video's al is het een heel gedoe om juiste programma/video streamer te krijgen om zorgeloos (zonderhaperingen, 1080, met ondertiteling en DTS) te kunnen kijken. Maar dat is een ander onderwerp. Overigens zijn we uitgekomen op een Rasparry Pie!
Als het weer gebeurt zal ik proberen na te gaan wat we vlak voor uitval aan het doen waren en een ping uitvoeren.
Thnx.
-
NAS weer niet te benaderen. Ping uitgevoerd. Zie hieronder het resultaat:
Zou het verholpen zijn als ik IP adres van de NAS met MAC adres vast zet in router?
-
Heeft de NAS dan een ander IP adres gekregen.
Met Synology Assistant moet je dat kunnen zien toch?
Ik las eerder dat zelfs SA de NAS al niet meer zag, dan moet er haast wel iets anders aan de hand zijn.
-
Ja dat lijkt mij ook maar weet echt niet wat.
Ik heb iig het IP adres statisch gemaakt in de router. Daar zag ik in het log bestand dat het IP adres waar de NAS op te bereiken is ook (een keer) aan een smartphone was toebedeeld. Dus kennelijk was xxx.xxx.x.33 niet voor de NAS gereserveerd.
-
Ik zou het IP-adres dan vastzetten op de NAS (DHCP uit dus).
-
Ik zou het IP-adres dan vastzetten op de NAS (DHCP uit dus).
Ja, dat stond al zo dus hoef dat niet meer te doen. BVD
-
Ik heb iig het IP adres statisch gemaakt in de router. Daar zag ik in het log bestand dat het IP adres waar de NAS op te bereiken is ook (een keer) aan een smartphone was toebedeeld. Dus kennelijk was xxx.xxx.x.33 niet voor de NAS gereserveerd.
Dus, daarna je NAS een statisch adres gegeven ? Dit om het even te snappen.
Want als je het NAS IP adres statisch hebt in de router, dan ga ik ervan uit dat je NAS op DHCP staat, maar altijd hetzelfde adres krijgt van de DHCP.
Of zie ik dat verkeerd.
-
Dus, daarna je NAS een statisch adres gegeven ? Dit om het even te snappen.
Want als je het NAS IP adres statisch hebt in de router, dan ga ik ervan uit dat je NAS op DHCP staat, maar altijd hetzelfde adres krijgt van de DHCP.
Of zie ik dat verkeerd.
[/quote]
DHCP op Nas heeft altijd uitgestaan, zie screenshot hieronder en altijd goed gewerkt. In mijn router (DHCP aan) had ik NAS adres (xxx.xxx.x.33) niet statisch gemaakt maar nu wel.
-
Ligt dat adres in de DHCP range van de router?
Als dat zo is en de NAS staat niet aan kan een ander apparaat dat IP adres krijgen.
-
Ja die ligt in de range echter de NAS gaat nooit uit.
-
Toch ergens een hik opgetreden anders krijg je geen dubbele adressen lijkt mij.
Vaste adressen buiten de dhcp range gebruiken is veiliger.
-
Vaste adressen buiten de dhcp range gebruiken is veiliger.
Ik heb een KPN V8 modem die adressen buiten DHCP range niet laat vastleggen.
Wel kan ik een client via z'n mac adres vastzetten (binnen de DHCP range dus) op een vast IP adres. Wat dit modem dan doet is de lease time van het betreffen IP adres op "forever" zetten. Dit komt dan volgens mij op hetzelfde neer.
-
Ik heb een KPN V8 modem die adressen buiten DHCP range niet laat vastleggen.
Dat hoeft ook niet die stel je dan in op je NAS en hoeft de router hem niet meer uit te geven.
Wel kan ik een client via z'n mac adres vastzetten (binnen de DHCP range dus) op een vast IP adres. Wat dit modem dan doet is de lease time van het betreffen IP adres op "forever" zetten. Dit komt dan volgens mij op hetzelfde neer.
Als je router dit ondersteund is dat altijd de beste optie.
-
Nu al een paar keer is mijn DS214play opeens niet meer te benaderen. Zelfs niet met Synology Assistant.
Enige manier om er weer bij te komen is opnieuw opstarten. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
In log bestand kan ik niets bijzonders ontdekken waarom dit is.
OK, dit probleem lijkt nu opgelost. Dankzij tip van bovenstaande forumgebruikers kwam ik er achter dat het modem/router het IP adres van de NAS niet te allen tijde reserveert. Kennelijk valt de NAS kortstondig uit en geeft de router het IP-adres aan een andere client. Dit was de rede waarom ik ook niet kon pingen. Heb het adres in het router permanent gereserveerd, lease time forever.