Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: kboardcrash op 15 juli 2016, 11:52:28
-
1 van mijn (4) hdd's schijnt defect te zijn. systeem draait in een RAID5. de S.M.A.R.T. test wil hij niet goed uitvoeren. kan ik de hdd er zo uithalen en vervangen? en zo ja? mag dat er 1 van een ander merk en grootte zijn, als de oorspronkelijke of moet dit exact dezelfde zijn. ik kan in de wirwar van het forum niet goed terugvinden wat nou verstandig is om te doen.
-
Staat toch duidelijk in DSM help.
Bij Opslagbeheer.
Defecte schijf vervangen door eentje van de zelfde grootte, of groter.
Groter is bij raid5 een beetje zonde.
Hoeft niet van hetzelfde merk te zijn.
-
Zo'n wirwar is het op dit Forum nu ook weer niet, maar goed......
kan ik de hdd er zo uithalen en vervangen?
Ja, volg de DSM Help procedure. (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair)
-
Toch is dit een vreemd stukje tekst in die help tekst:
bij RAID 1-, RAID 5- of RAID 6-volumes kan het beschadigde volume niet worden hersteld door een beschikbare schijf die groter is dan of gelijk aan de kleinste schijf in het RAID-volume.
Het woordje "niet" moet er niet staan lijkt mij.
-
Ha, inderdaad staat dat onder het kopje "Volumes herstellen", is dus gewoon "een foutje".
In het Engels staat het wel goed:
For RAID 1, RAID 5 or RAID 6 volumes, the degraded volume can be repaired by an available disk whose size is equal to or larger than the size of the smallest disk in the RAID volume.
Onder het kopje "Beschadigde volumes, staat het wel goed, in het Neserlands:
de omvang van de nieuwe harde schijf moet groter zijn dan of gelijk aan de kleinste schijf in het volume.
Blijft kennelijk moeilijk, vertalen :lol: