Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: haplx op 29 september 2024, 12:48:19
-
Best forum,
Sinds gisteren is mijn DS415+ (4x WD 1TB SATA III, RAID 5 configuratie) niet meer bereikbaar via Synology.me.
Vandaag gerestart, maar naar half uur opnieuw is Synology opnieuw niet bereikbaar. In dat half uur kreeg wel bericht dat NAS bereikbaar was via Synology.me
Wanneer niet bereikbaar via Synology.me is de Synology is ook niet toegankelijk via LAN
Pingen gaat niet ; verder kunnen find.synology.com en Synology Asistant de NAS ook niet vinden.
Verder zie ik synchroon groen knipperen van drie van de hard disc LED's, de vierde is continue aan.
Power led's gewoon aan, LAN onderste led's vast groen, bovenste knippert.
Enig idee wat probleem is en wat ik verder kan doen (bv diagnose)?
Vr Groet,
Haplx
-
Om te beginnen:
https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/Overview_of_LED_indicator_statuses_during_bootup
-
- synchroon groen knipperen van drie van de hard disc LED's > Is goed.
- de vierde is continue aan > Groen ? Schijf gereed en niet-actief of Oranje Schijffout
- Power led's gewoon aan > Is goed.
- LAN onderste led's vast groen > Is goed
- bovenste knippert > Is goed
2e regel even checken dus.
-
Ha Birdy,
bedankt voor je snelle reactie.
De LED was statisch en groen. Dat is dus goed begrijp ik.
Ik heb ondertussen een power cycle gedaan.
Daarna knipperen alle LED's van de discs (alle groen). Knipperen gaat niet helemaal synchroon lijkt het. Bovendien is de LED van volume nu ook aan knipperen. Opnieuw was NAS half uur in de lucht. Precies
Enig idee waarom de NAS niet bereikbaar is vanaf LAN (er is aan LAN niets veranderd afgelopen 2 jaar). Is daar nog meer diagnostiek, behalve wat ik heb gedaan?
Thx already.
-
Ha Babylonia, dank je...
-
De LED was statisch en groen. Dat is dus goed begrijp ik.
Nou, niet echt: Schijf gereed en niet-actief, waarom zou 1 schijf niet actief zijn.....en de rest wel.
Bovendien is de LED van volume nu ook aan knipperen.
Volume ??
Hier de LED-Tabel en geef goed aan wat je ziet.
[attachimg=1]
En als je denkt dat alles goed is en je kunt de NAS niet bereiken, kijk dan in je Router welk adres de NAS heeft of doe een Reset Mode 1 (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/How_to_reset_my_Synology_NAS_7#t1) en kijk weer in je Router of laat Synology Assistant een aantal keren zoeken.
-
Ha Birdy, ik heb dit:
Status - groen - knippert --> (wat betekent dat?)
disc 1-4 - groen - knippert --> disc leds knipperen synchroon.
power - blauw - statisch --> (allebeide LEDS zijn statisch)
LAN boven - groen - knippert
LAN onder - groen - statisch
Dit is situatie sinds de laatste power-cycle (ongeveer 5 uur geleden).
De NAS (en IP adres) niet zichtbaar in de router en kunnen ook niet worden gepingt.
-
Ik heb nog maar eens een powercycle gedaan. De DS komt dan weer op internet. Ik krijg melding van synology.me dat de connectie er weer is. Ik kan kort daarna ook via LAN inloggen, maar na inlog scherm laat de DS niets meer zien (is erg druk), behalve een half opgebouwd scherm. Maar de DS kan dus wel via LAN benaderd worden. Omdat er dan in de DS geen functionaliteit is, kan ik niet zien wat er aan de hand is. Heb je enig idee? De leds zijn overigens weer aan het knipperen zoals in vorige bericht beschreven, met dit verschil dat de status led nu continue groen is.
-
Ha Birdy,
Ik kom het volgende tegen:
https://community.synology.com/enu_forum/1/post/151932
Precies de verschijnselen die ik heb
en de beschrijving wat je moet doen:
https://community.synology.com/enu_forum/1/post/124050
Wat denk jij?
-
Die 2 links gaan naar het hoofdmenu van het Forum, hebben we dus niets aan.
Maar goed, waar ik nog aan zit te denken, misschien loopt de stroomadapter op het einde, gezien de vreemde gebeurtenissen.
Je zou een nieuwe kunnen kopen hier (https://www.truebase.nl/product/174781/synology-adapter-100w-2).
-
De voeding is van een jaar geleden en lijkt goed, alles werkt (ventilator etc) ook om volle kracht
Nog even de links:
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/151932
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/124050
Ik ga dan maar kijken of dat 100 ohm weerstandje het probleem is, niets te verliezen. Heb ook besloten daarnaast te gaan vervangen. met bv DS423+ en dan maar schijven overzetten etc. Heb je nog tips waar ik op moet letten bij zo'n actie?
-
Oh, zit je nog met het bekende Intel CPU fout probleem?
Dat is (was) ondertussen door meer gebruikers (onder wie mezelf :wtf: ) al weer vergeten.
Omdat dit echt al jaren.... geleden een hot issue was.
Hier op het forum voor het eerst aangemeld < in 2017 > (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/is-het-kapotgaan-van-synology-hardware-met-een-intel-c2000-cpu-hardware-falen/msg214265/#msg214265) met 46 pagina's aan reacties. Naast enkele "sub" onderwerpen.
M.b.t. "foto's" waar een 100 ohm weerstandje aan te brengen < hier een lijstje > (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/nieuwe-ds-415-(buiten-garantie)/msg245663/#msg245663) die verwijzen naar allerlei voorbeelden.
Specifiek m.b.t. tot een DS415+ nog eens de situatie zoals ik het zelf toen < "op een later" tijdstip > (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/is-het-kapotgaan-van-synology-hardware-met-een-intel-c2000-cpu-hardware-falen/msg295899/#msg295899) nog eens heb aangepast.
Zorg er in ieder geval voor dat de soldeer goed door en door vloeit door de "kanaaltjes" heen (gaatjes in het moeder bord),
en de soldeer zich zowel aan de printbanen aan de boven- als onderkant van het moederbord hecht.
-
mijn ds komt uit dec 2014, dus nog lang goed gegaan. ik weet niet zeker of het de 100 ohm weerstand is, vermoed het. Maar na power cycle is gedrag van leds net iets anders. De Ds / processor te druk denk ik om zichtbaar op Lan te zijn na verloop van tijd. login scherm kom je nog wel doorheen want hoge prio.
Dank je voor tips.
Is er iets bekend over hoe lang een ds met fix het nog uithoudt?
-
Is er iets bekend over hoe lang een ds met fix het nog uithoudt?
In ieder geval "zonder fix" heb je er weinig aan. Je NAS herbergt nu eenmaal een "foute" Intel CPU.
"Met fix" heb ik nog geen berichten gelezen van DS modellen die het erna alsnog hebben begeven. (Hier draait de DS415+ ook nog altijd).
Dus zou de fix altijd uitvoeren. Niet geschoten is altijd mis.
-
Bedankt, dan ga ik aan de slag. Ik laat het weten.
-
Als je dan toch de DS415+ uit elkaar moet halen.
Met "dezelfde moeite". Vervang dan gelijk ook het "klok" batterijtje ergens op het moederbord.
(Een knoopcel type --- CR1220 ). Dat zal na jarenlang gebruik wellicht ook zijn langste tijd hebben gehad.
https://www.techpowerup.com/review/synology-ds415plus/5.html
https://www.techpowerup.com/review/synology-ds415plus/images/in_flash_battery.jpg
-
en nogmaals bedankt, ga ik doen.