Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: frank-wiersma op 14 juni 2018, 11:06:20
-
Hoi,
Ik heb bij mijn DS415 play enkele maanden geleden de firmware bijgewerkt naar de een-na-laatste versie (ondertussen is er weer een nieuwe update).
Kort na die update heb ik het probleem dat bij het starten van de DS deze bij het booten opeens stopt. Bij een nieuwe poging krijg ik dan een mail dat er een stroom onderbreking is geweest. De laatste keer dat dit gebeurde heeft er uren lang een pariteit controle gelopen.
Ik heb de Ds daarna, tot eergisteren, niet meer uitgezet. Eergisteren moest dit wel omdat de stroom even werd onderbroken in huis.
Nu net wil ik hem weer starten en gebeurd helaas hetzelfde. Kort nadat de schijven gaan draaien dat geluid van schijven die opeens stoppen en allen lampjes uit.
Op een internationaal forum heb ik gelezen dat mensen dit ook overkwam, echter gewoon tijdens bedrijf en niet bij het booten. Er zou een probleem zijn bij de ATX aansluiting tussen het moederbord en de stroomadapter..
Iemand een suggestie wat hiervan de oorzaak is en wat ik hieraan kan doen?
Alvast bedankt!
-
Zit je op DSM 6.2?
Zo ja, heb je eventueel een laatste update kunnen installeren?
Omdat er recent problemen waren voor bepaalde type Nassen.
-
zie hier:
https://www.synology-forum.nl/synology-dsm-6-2/nog-steeds-geen-dsm-6-2/
-
Hi Birdy,
Ik zit inderdaad op DSM 6.2.
Durf alleen niet naar nieuwe versie omdat ik bang ben dat mijn NAS tijdens update misschien hikt en omdat ik in de beschrijving van de laatste update geen verwijzing zag naar dit specifieke probleem.
Meer lezers die dit probleem hebben, gehad, en eventueel met die update is opgelost?
Groeten, Frank
-
Ik zou dus wel updaten, anders kom je niet van dit probleem af.
Maar, je kunt ook eerst contact opnemen met Support, als je zekerheid wilt hebben dat de update goed gaat.
-
Als je op 6.2 zit is er niet te updaten omdat de 2e release hetzelfde versienummer heeft.
-
En hoe krijg je dan die bug eruit?
contact opnemen met Support dus.
En ik zie nu, dat er wel een update is voor de DS415Play.
-
Sorry dat ik mijn info niet op orde heb, maar het kan zijn dat ik toch geen 6.2 op de NAS heb.
Ik zie dat ik meldingen over een update heb gekregen nadat de NAS de laatste keer is gecrashed, op 23 mei. Sindsdien heeft hij aangestaan (tot 2 dagen geleden) en ik heb ook niet geüpdatet.
-
Als je alleen maar vanuit DSM update dan heb je zeker geen DSM 6.2
Denk ook niet dat he iets met DSM te maken heeft.
Lijkt mij op het eerste gezicht een hardware probleem.
-
Kort nadat de schijven gaan draaien dat geluid van schijven die opeens stoppen en allen lampjes uit.
Gezien de nieuwe info, denk ik nu ook aan een HW probleem: de stroom adapter.
Misschien die eens vervangen of even lenen van iemand, als het kan.
-
https://www.mobile-harddisk.nl/product/10565/synology-adapter-100w2.html
-
Zeg, al heel erg bedankt voor alle info en suggesties!
Wat is volgens jullie de beste aanpak om te achterhalen of het firmware of hardware betreft?
Ik heb de NAS enkele weken geleden aangezet en deze is tot ik 'm 2 dagen terug uitschakelde probleemloos aan geweest.
Je zou denken dat als het hardware betrof ik in de tussentijd ook last ervan zou hebben.
Toch raar dat het 3 van de 6 keer bij booten misgaat!?
Als het de adapter is geef ik daar graag 60€ aan uit, maar dan moet ik dat wel bijna zeker weten...
-
Als het iets is zoals je zelf zegt tussen de ATX connector en de stroom adapter helpt een nieuwe stroomadapter ook niet.
Overigens kun je natuurlijk gewoon zo'n ding bestellen, uitproberen en helpt het niet stuur je hem terug.
Gewoon even een beetje netjes uit de verpakking halen.
-
Het booten kost de meeste stroom.
Je hebt aangegeven dat meerdere malen de HD's zijn gestopt tijdens het booten.
Dus, ik denk, dat de adapter aan z'n einde loopt maar, die garantie kan ik niet geven.
Neem contact op met Mobiele Harddisk (zie de link) en vraag of je eventueel de adapter terug kunt sturen als dit niet de oplossing is.
-
Ter info: Synology geeft 2 jaar garantie op de DS415Play.
-
Ter info: Synology geeft 2 jaar garantie op de DS415Play.
Ik heb hem helaas als sinds november 2015 in gebruik... Toch bedankt voor de tip!
-
Zondag heb ik een melding gedaan bij Synology, maar die reageren nog niet tot nu toe. Hopelijk kunnen zij me ook in een juiste richting sturen. Hoop alleen dat het hardware matig in de NAS zelf is... Nieuwe voeding kopen vind ik geen probleem...
Als iemand nog tips of inzichten heeft, alles is welkom :-)
-
Synology heeft gereageerd met enkele suggesties. Zojuist heb ik een check gedaan waaruit moet blijken dat het moederbord nog in orde is. Daarna heb ik de NAS rechtstreeks op een stopcontact aangesloten, dus niet via een verlengkabel met nog andere spullen.
UPS was er al tijdje tussenuit.
Net de NAS aangezet, dit ging nu goed, maar nu draait de pariteit controle weer.
Wat ik niet begrijp is dat als het aan de PSU ligt ik tot nu toe geen problemen heb gehad tijdens bedrijf. Ik snap dat opstarten ook kortstondig meer stroom vergt bij opspinnen van disken ed, maar als ik toch grotere hoeveelheden data kopieer of andere bewerkingen doe zou je zo'n 'piek' toch ook al moeten bereiken..
Nu kan ik trouwens zien welke exacte versie ik heb en ik schaam me een beetje dat ik dit niet beter heb onthouden. Het betreft: 6.1.6 - 15266 update 1. Die is van april dit jaar... 6.1.7 - 15284 is de nieuwe versie. Als ik echter op link van nieuwigheden (https://www.synology.com/nl-nl/releaseNote/DS415play#ver_DSM%206.1.6-15266%20Update%201) klik krijg ik echter info over op welke versie DSM 6.2 wel en niet kan worden geïnstalleerd...
Ik vind het allemaal vrij verwarrend..
-
Klopt v.w.b. de release noties, ze verwijzen altijd naar de nieuwste versie.
Wat die PSU betreft, die is aan slijtage onderhevig, waardoor de afgifte afneemt.
Zie hier (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/nas-start-niet-op-na-plaatsen-2e-harde-schijf/msg250298/#msg250298) een betere uitleg.
-
Klopt v.w.b. de release noties, ze verwijzen altijd naar de nieuwste versie.
Wat die PSU betreft, die is aan slijtage onderhevig, waardoor de afgifte afneemt.
Zie hier (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/nas-start-niet-op-na-plaatsen-2e-harde-schijf/msg250298/#msg250298) een betere uitleg.
Hey Birdy, als ik dat bericht over de PSU zo lees kan het toch inderdaad daaraan liggen. Dat de schijven bij opstarten zoveel meer vermogen vragen had ik echt niet gedacht.
Ik ga dus toch maar een nieuwe PSU bestellen bij Mobile Harddisk.. Echt bedankt voor alle tips tot zo ver!
Zodra ik nieuw heb zal ik dat hier weer vermelden.
Ps wat betreft de DSM versie; wel of niet bijwerken op dit moment?
-
6.1.7 - 15284 zou ik zeker installeren maar, ik zou het huidige probleem eerst oplossen.
Als het probleem voor doet tijdens de upgrade, dan ben je verder van huis.
-
PSU staat voor Persoonlijke Standaard Uitrusting. Bij de meeste mensen is dat tegenwoordig de smartphone. Vroeger was dit het handtasje met wat lippenstift etc. Bij de militairen was dat weer wat anders.
Ik denk overigens niet dat de UPS slijtage heeft, maar de voeding. Een eenvoudige UPS geeft doorgaans een blokgolf als uitgangsspanning en geen mooie sinus. Een goede voeding moet daar tegen kunnen. Maar dat verklaart ook het verschil met rechtstreeks aan het lichtnet hangen.
Het kan dus beide zijn, maar ik gok eerder op de voeding.
-
PSU staat voor Persoonlijke Standaard Uitrusting. Bij de meeste mensen is dat tegenwoordig de smartphone. Vroeger was dit het handtasje met wat lippenstift etc. Bij de militairen was dat weer wat anders.
Ik denk overigens niet dat de UPS slijtage heeft, maar de voeding. Een eenvoudige UPS geeft doorgaans een blokgolf als uitgangsspanning en geen mooie sinus. Een goede voeding moet daar tegen kunnen. Maar dat verklaart ook het verschil met rechtstreeks aan het lichtnet hangen.
Het kan dus beide zijn, maar ik gok eerder op de voeding.
Hey Briolet,
Dank je voor de reactie. Synology refereerde aan de voeding als een PowerSUpply.... Het probleem dat ik heb met de NAS is ontstaan lang nadat ik deze heb losgekoppeld van de UPS... Dus met de UPS heeft het niets vandoen.
Ik hoop ook dat het de voeding is, want ik heb vanmiddag een nieuwe besteld ;)
-
PSU=Power Supply Unit. ;D
-
Ik dacht werkelijk dat PSU een verschrijving van UPS was. Ik vond het al vreemd dat Birdy deze verschrijving overnam. :D
-
PSU staat voor Persoonlijke Standaard Uitrusting.
Is ook een goed antwoord maar, niet in de IT, ben in dienst geweest en de PSU was het eerste wat ik kreeg. :lol:
-
Hier ook zelfde probleem..... DS415+ start niet op blauwe LED knippert en vier bay LED branden constant oranje.
Gelijk naar aanleiding bovenstaande berichten een PSU besteld (Mobile-Harddisk.nl). Duimen dat dit gaat werken.
Gidi
-
Gezien de status van de ledjes, heb je niet hetzelfde probleem maar, problemen met 1 of meerdere HD('s).
[attach=1]
-
Wat betreft status van de LED's ook zonder HD 1-4 blijven deze constant oranje branden. Blauw knippert opstartprobleem = "hopelijk" de PSU die overleden is. Morgen weet ik het te melden.
-
Helaas de voeding is alweer retour. Inmiddels ook antwoord Synology: (Motherboard of DiskStation is damaged) breng hem naar je dealer (Redcoon) voor reparatie. Mediamarkt heeft alle garantie en service overgenomen van Redcoon. Via de telefoon reageerde Mediamarkt niet verkeerd, nu nog de praktijk.
-
Zat er niet ver naast ;)
-
Vervelend Drukker dat je nieuwe voeding het probleem niet lijkt te hebben verbeterd.
Vooralsnog heb ik mijn NAS tot dusver al meerdere keren succesvol kunnen opstarten met de nieuwe voeding. Enige verschil is da dit de eerste twee keer was zonder een verlengsnoer en de laatste keren met een ander verlengsnoer dat op de plek waar het steeds mis ging. Synology support adviseerde eens rechtstreeks op wandcontactdoos te zetten. Dus feitelijk heb ik 2 veranderingen in 1 keer gedaan. Bij storingzoeken eigenlijk "not done" ;)
Maar goed, ik ga ervan uit dat de stroomtoevoer uit de muur niet het probleem was.
Zal dit bericht de komende tijd nog even bijwerken. Hopelijk blijft het in orde..
-
Toch maar een nieuwe NAS gekocht(DS1817) Schijven via migratie overgezet, kreeg gelijk fout op fout melding DISK 2. Deze vervangen door een maagdelijke nieuw exemplaar. Met als gevolg nu twee strorage pool's (pool 1 beschadigd en pool 2 geen probleem). Via een ticket zit ik nu te wachten op assistentie op afstand door Synology. De oude NAS(DS415) inmiddels in kunnen leveren bij MM ter reparatie.
Met mijn beperkte kennis denk ik best dat de voeding de problemen bij de DS415 heeft kunnen veroorzaken waardoor het ene probleem de andere heeft gemaakt.
-
Ik heb de NAS inmiddels een paar dagen terug verplaatst naar een andere ruimte en weer aangesloten via een verlengkabel.
Ook nu heeft hij de stop en start steeds goed doorstaan.
Nu bedacht ik me deze week; ik gebruik de NAS niet continu en heb hem dus al paar maanden alleen aangezet als ik hem nodig had. Zou dat de oudere voeding misschien genekt hebben?
-
Nu bedacht ik me deze week; ik gebruik de NAS niet continu en heb hem dus al paar maanden alleen aangezet als ik hem nodig had. Zou dat de oudere voeding misschien genekt hebben?
Nou, ik doe hetzelfde met m'n DS411+II en de DS411Slim, nog nooit problemen gehad met die adapters.