Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Jan. op 11 juni 2020, 19:32:18

Titel: DS418Play mist 10T
Bericht door: Jan. op 11 juni 2020, 19:32:18
Hoi allen,

Veel mee gelezen maar zeker niet veel gepost. Bij deze.

Al enkele jaren een DS418Play in gebruik en er recent achter gekomen dat we 10T missen. We kregen meldingen dat de NAS nog maar 2T te gaan had en waren zeer verbaasd. Na wat volumes controleren en tools gebruiken komen we er niet achter waar deze 10T zich bevind.

Algemene setup
4x WD red van 8T op een volume.
Enkele afbeeldingen toegevoegd van mappen structuur, services en status.
Ik had graag advies willen hebben over wat ik het beste kan doen om er achter te komen waar deze 10T zit en waarom deze niet beschikbaar is. Dit is mijn eerste Synology NAS na enkele andere wat meer rudimentaire versies, dus advies is meer dan welkom.

edit
Afbeelingen op de server geplaatst om een grotere versie te kunnen laten zien.

foto 1 (http://www.hiltservices.nl/uploads/images/ds418/1.jpg)
foto 2 (http://www.hiltservices.nl/uploads/images/ds418/2.jpg)
foto 3 (http://www.hiltservices.nl/uploads/images/ds418/3.jpg)
foto 4 (http://www.hiltservices.nl/uploads/images/ds418/4.jpg)
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Hofstede op 11 juni 2020, 20:32:36
Al gekeken met Storage Analyser? Snapshots in gebruik? CloudStation in gebruik?

Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Jan. op 11 juni 2020, 21:03:15
Storage Analyzer bracht niks nieuws aan map inhoud en volume dan dat we al wisten.

foto 5 (http://www.hiltservices.nl/uploads/images/ds418/5.jpg)

Geen Snapshots genomen of gevonden en CloudStation service loopt niet.

Bedankt Hofstede. 👍
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Hofstede op 11 juni 2020, 21:34:16
Heb je andere, niet officiële, pakketten in gebruik?
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Birdy op 11 juni 2020, 21:50:36
Je zal met PuTTY of Terminal (https://www.synology-forum.nl/algemeen/nas-benaderen-met-ssh-winscp-putty/) moeten uitzoeken wat zoveel data in beslag neemt op volume1.
Commando om mee te beginnen:

du -d 1 -xh /volume1 > /volume1/EEN GEDEELDE MAP/lijst. txt
Je moet wel root zijn of sudo ervoor zetten:

sudo du -d 1 -xh /volume1 > /volume1/EEN GEDEELDE MAP/lijst. txt
Ga dan naar die gedeelde map om lijstje.txt naar je PC te halen of met verkenner.
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: André PE1PQX op 11 juni 2020, 22:16:58
Wat is die 'ReadyNAS' dan??
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Birdy op 11 juni 2020, 22:37:08
Dat is volgens mij een koppeling naar z'n oude NAS.
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Jan. op 11 juni 2020, 22:56:42
Wat is die 'ReadyNAS' dan??

Map met de naam van de oude NAS box.
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: DSGebruiker op 11 juni 2020, 23:01:57
Oude NAS box ?? Die folder bevat je 10T aan data hoor...
Storage explorer geeft aan dat die op volume1 staat, dus dat niet echt gewoon "een link" naar een remote filesystem lijkt....mischien een copy/sync van de oude NAS ter waarde van 10T data ?
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Jan. op 12 juni 2020, 00:03:34
Krijg er niet meer uit als onderstaand:

2.8G   /volume1/@database
12K   /volume1/@S2S
1.3G   /volume1/@appstore
898M/volume1/@download
88K   /volume1/@eaDir
45M   /volume1/@SynologyApplicationService
0   /volume1/@quarantine
0   /volume1/@calendar
164K   /volume1/@synoscim
48K   /volume1/@ActiveBackup-Office365
832K   /volume1/@synocalendar
4.0K   /volume1/@AntiVirus
0   /volume1/@webdav
3.1M   /volume1/@surveillance
24K   /volume1/@ssbackup
0   /volume1/@autoupdate
308K   /volume1/@tmp

Bedankt zover.
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Jan. op 12 juni 2020, 00:06:55
Oude NAS box ?? Die folder bevat je 10T aan data hoor...
Storage explorer geeft aan dat die op volume1 staat, dus dat niet echt gewoon "een link" naar een remote filesystem lijkt....mischien een copy/sync van de oude NAS ter waarde van 10T data ?

Het is inderdaad een copy van de oude NAS box ...... en de enige actieve map waar de data in staat.
Geen link naar een remote, geen copy/sync, geen backup ....... gewoon een data map. En ja dat is de 10T die ik kan zien. 😉
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Hofstede op 12 juni 2020, 09:19:33
Kan het zijn dat in de data van die oude NAS nog ‘software links’ zitten? Daar houdt Synology geen rekening mee.
En dan kan het zo maar zijn dat Synology de inhoud van folders dubbel telt. De folder zelf en de link naar de folder.
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Birdy op 12 juni 2020, 10:30:58
Krijg er niet meer uit als onderstaand:
lijst.txt is niet compleet, het laat alleen de verborgen mappen, beginnen met @ zien, ik mis dus de Gedeelde mappen en het Totaal van /volume1 (gebruikers data) wat ik niet begrijp, voorbeeld:

du -d 1 -xh /volume2Laat bij mij zien:

16K   /volume2/@S2S
8.0K   /volume2/@AntiVirus
868K   /volume2/Backup2
40K   /volume2/surveillance
44K   /volume2/@eaDir
912K   /volume2/@surveillance
44K   /volume2/@tmp
124K   /volume2/@USBCopy
42M   /volume2/@database
1010M /volume2/@docker
650M /volume2/test
1.5G   /volume2/@appstore
3.2G   /volume2

(Mijn volume is dus volume2 en er staat weinig op omdat dit een test DS betreft).

Had je soms het proces afgebroken ?
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Jan. op 14 juni 2020, 14:59:37
Na de suggesties van jullie om die missende 10T te vinden hebben we nu andere problemen.
Op de FTP connectie van WinSCP kan ik prima inloggen als root user.
Ik krijg echter nog steeds geen "volledige" root lijst te zien van volume1. Nu moet ik zeggen dat MSDOS niet mijn sterkste kant is. Dus ik volg gegeven instructies op maar krijg niks meer dan wat ik boven gepost heb.

Toen merkte ik op dat mijn netwerk connecties weg waren.
Ik heb geprobeerd mijn stappen na te lopen maar kom er niet achter wat ik mogelijk in de NAS config heb aangepast waardoor de user uitgelogd werd. Het is NAS based want de connecties die mijn zoon had waren ook allemaal uitgelogd.

Dus nu kan ik op admin user geen netwerk connectie meer aanmaken. Ik krijg een login error.
Wat heb ik inmiddels gedaan om de connectie weer gaande te krijgen:

Synology Assistent opgehaald en ook deze geeft een user login error als ik een Mapstation aan wil maken [foutcode 1244]
NAS box toegevoegd aan de host file
Actief SMB protocol gechecked, stond op de PC uit maar desondanks hebben de voorgaande netwerk connecties gewerkt de afgelopen jaren. Op de NAS box SMB actief, altijd al geweest omdat ik voorheen connectie moest maken met een oude Popcorn media box.
Nieuwe users, shared drives e.d. aangemaakt en geprobeerd, geen verschil.

Ik krijg dus geen netwerk drive meer opgezet met mijn actieve NAS users.
DSM werkt, is up to date en ik kan gewoon inloggen op de NAS UI met de admin user die ik ook gebruik om de netwerk drives op te zetten.

Ik vermoed dat er ergens een config fout staat. Alles netwerk, user en service gerelateerde zaken bekeken maar ik kan niks vinden. Nu is Synology redelijk nieuw voor mij dus kan gewoon een simpele user error zijn. Ik krijg hem echter niet gevonden.

Suggesties zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt.

Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Birdy op 14 juni 2020, 19:26:29
Nu moet ik zeggen dat MSDOS niet mijn sterkste kant is. Dus ik volg gegeven instructies op maar krijg niks meer dan wat ik boven gepost heb.
Het is geen MSDOS maar een Linux distro die door Synology eigen gemaakt is naar DSM. ;)

Voor de rest kan ik ook niet begrijpen waarom je nu ineens je netwerk connecties zijn verdwenen en ook niet meer kunt maken in Windows.
Tip(je), heb je de Firewall op je NAS aanstaan ? Zo ja, zet die eens uit en probeer het nog eens.
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Jan. op 14 juni 2020, 19:41:49
Firewall uit en ik kan connected.  8)
Ok, dus ...... maar een custom profile maken waarin ik specifieke poorten open zet?

edit
Blijkt dat de connectie blijft staan als ik de firewall weer aanzet.  :?:

edit
Als ik vervolgens weer alle connecties disconnect, firewall op de NAS blijft aan, kan ik nu weer zonder problemen connecten.
Daar mogen ze bij Synology iets over zeggen/denken. Als ze specs willen weten hoor ik het graag.

Ok, weer terug op de 10T zoektocht.
Ik zie nu dat we van maar 2T vrij toen de bijna vol melding kwam, we nu inmiddels 4.4T vrij hebben. Een + van 2.2T over de afgelopen 3 dagen. Zegt dat iets?
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Birdy op 14 juni 2020, 19:58:46
Citaat
Daar mogen ze bij Synology iets over zeggen/denken. Als ze specs willen weten hoor ik het graag.
Synology leest niet mee hier, je zal een Ticket moeten inleggen voor dit euvel.

Citaat
Ik zie nu dat we van maar 2T vrij toen de bijna vol melding kwam, we nu inmiddels 4.4T vrij hebben. Een + van 2.2T over de afgelopen 3 dagen. Zegt dat iets?
Dat zegt zeker iets, er draait kennelijk "iets" wat nu "iets" aan het "opschonen" is, het zal een (derde partij) package moeten zijn, of "iets" wat zelf is gemaakt door iemand ?
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Jan. op 14 juni 2020, 20:00:22
Ik duik er in. Bedankt voor de support Birdy ... en anderen.  :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Jan. op 15 juni 2020, 12:48:06
Ter info.
De firewall doorgang voor de SMB service stond niet aan. Vandaar dat we er met de user niet in kwamen.

Maar ...... nu log ik weer in op de DSM en krijg ik een lock-out vanwegen te veel aanmeld pogingen op dit IP?
Ik ben de enige die vandaag inlogde op de server.
Zijn dit mogelijk pogingen van buitenaf geweest of iets anders wat binnen de LAN zit?
Titel: Re: DS418Play mist 10T
Bericht door: Birdy op 15 juni 2020, 13:11:05
Alles kan, maar het IP-adres is dus kennelijk geblokkeerd.
Log in met een andere PC en verwijder het geblokkeerde ip-adres, zie: Om geblokkeerde IP-adressen te verwijderen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/AdminCenter/connection_security_account).