Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Miriam op 16 maart 2022, 22:17:57
-
Ha allemaal, ik heb niet heel veel verstand van Synology maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
De situatie is als volgt:
Ik heb een DS718+ met 2 WD RED schijven. Hierop draaide ik PLEX (mediaserver) welke gewoon goed werkte, ik kon er nog films mee kijken, allemaal prima. Sinds ik van netwerk ben veranderd (kreeg de pods van Ziggo, dus nieuw wifi netwerk maar de NAS is bekabeld via switch) kon ik de Synology niet meer vinden. Niet met de find.synology en niet met de app.
Ik heb contact gehad met Synology helpdesk, die vroegen me de schijven te verwijderen en dan te zoeken. Dit heb ik gedaan, de Synology was niet vindbaar. Ook met utp kabel aan de laptop niet.
Toen ik de schrijven weer terug plaatste kreeg ik oranje knipperend status lampje en bleef de nas piepen (elke paar seconden). Als ik opstart zonder schijven geen gepiep maar dus niet vindbaar. Synology geeft aan out of order, en ik ben 3 maanden buiten de garantie. Ik heb lang moeten sparen dus wil wel graag echt zeker weten dat er niets meer aan te doen is, want ik vind het een vreemd verhaal eerlijk gezegd... Hoop dat iemand me verder kan helpen, bedankt alvast voor de moeite!
-
Waarschijnlijk heb je de nas ooit een fixed adres gegeven. Dat is leuk, maar dan moet je de netwerkinstellingen op de router niet veranderen. Gebruik op de nieuwe router de oude instellingen.
-
Bedakt voor je reactie. Zoiets leek mij ook logischer, ondanks dat ik me niet kan herinneren dat gedaan te hebben.
Ik zie de NAS echter niet aanmelden op het netwerk als ik 'm aanzet en de apparaten bekijken die op het netwerk zitten. Is daar een andere manier voor nog om erachter te komen? De reset knop (4 sec) werkt niet.
-
Ook met utp kabel aan de laptop niet.
Wel met een gewone UTP kabel ? Dus, niet crossed ?
-
Sinds ik van netwerk ben veranderd (kreeg de pods van Ziggo,....
Kijk eens bij de volgende reactie < HIER > (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/ds216play-geeft-problemen-met-ziggo-connectbox-giga/msg308858/#msg308858) en vervolgreacties, of je dan wel de NAS kunt vinden.
Ohhhh.... wacht even, zie nu een vervolgreactie.
De reset knop (4 sec) werkt niet.
Te "hard" ingedrukt, zodat een mini-schakelaartje erachter is stuk gegaan?
Als je de gegevens van het eerdere netwerk nog kent, dan < DEZE > (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/ds216play-geeft-problemen-met-ziggo-connectbox-giga/msg308887/#msg308887) eens proberen, bovenste alinea.
-
Wel met een gewone UTP kabel ? Dus, niet crossed ?
Zijn moderne ethernet interfaces niet allemaal auto-sensing? De laatste keer dat ik me herinner dat ik een cross-UTL kabel moest gebruiken is 20 jaar geleden of zo...
-
Het heeft helemaal niets met een Cross UTP kabel te maken. Dat is inderdaad --al jaren-- het probleem niet meer.
Maar het gaat wel degelijk om de netwerkgegevens zoals -LAN subnet gegevens / gateway / subnet mask / IP-adres-
die je dan "handmatig" instelt in de netwerk inteface voor IPv4, die elkaar dan ook als zodanig wel moeten overlappen / aanvullen.
Anders werkt het simpelweg niet.
Als voorbeeld:
Je hebt een "vorig" netwerk met een subnet in het 192.168.10.x bereik.
De gateway (het IP-adres van een router) kan bijv. zijn 192.168.10.1
Het "standaard" IP subnet MASKER is doorgaans afgestemd op 255 IP adressen in dat subnet, ofwel 255.255.255.0
Laten we dan aannemen dat het vaste IP-adres van de NAS dan ergens ook in dat bereik zit.
Maar in ieder geval NIET hetzelfde IP-adres van de router (de gateway) zelf.
Dan kun je de netwerk adapter onder IPv4 bij eigenschappen, dan zodanig "hetzelfde" instellen,
dat het IP-adres voor de PC in ieder geval NIET hetzelfde is als die van de NAS.
De rest kun je wel hetzelfde houden.
-
Maar, de NAS met een UTP kabel verbinden met de Laptop, zou toch altijd moeten werken en heeft verder niets te maken met het Netwerk.
Tenzij, de Laptop niet via de NIC (uit) werkt, maar met WiFi.
Dus, als er gekoppeld wordt, WiFi uit en NIC/UTP aan.
-
Nee, zo werkt dat NIET. Standaard is er in de NAS géén DHCP-server actief ingesteld die IP-adressen uitdeelt.
(Misschien in jou situatie?? Maar dat is toch echt uitzonderlijk als mensen deze optie in een NAS hebben geactiveerd).
Dus is er onder "normaal gebruikelijke" omstandigheden geen enkele reden überhaupt in het waarom, en met welke netwerkgegevens
een aangesloten PC dan een geldig IP-adres zou worden toegewezen wat aansluit met de IP netwerk-gegevens van de NAS?
Die PC krijgt dan ook geen geldig IP adres (nou ja een niet relevant ongeldig 169.xx.xx..x adres),
waarmee je om die reden dan geen connectie kunt leggen met de NAS.
-
@Babylonia Ik heb dit zo vaak voorgesteld als test (NAS > UTP > PC) op dit Forum en dat werkt gewoon, zie bijvoorbeeld dit Topic (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/nas-niet-zichtbaar-via-experia-v10/msg291964/#msg291964).
-
Je kunt het mogelijk "vaak voorstellen" om te doen, maar heb je het ook zelf uitgeprobeerd??
(Dus als gegeven met een vast IP-adres ingesteld in de NAS zelf).
Voordat ik mijn vorige reactie heb geschreven heb ik het juist om die reden nog uitgeprobeerd, en kwam precies aan die negatieve ervaring.
(Wel uiteraard je apparaten een keer herstarten zodat niet toevallig een oude IP-lease nog geldig mocht zijn waarmee je onbedoeld verder gaat).
En ook beredeneerd "waarom" zulks zich als zodanig voltrekt.
(En ja, in het verleden meermaals set-ups opgezet, met specifiek juist die manuele aanpassing van de netwerk-adapter dat het dan wel werkt).
-
Maar, de NAS met een UTP kabel verbinden met de Laptop, zou toch altijd moeten werken en heeft verder niets te maken met het Netwerk.
Dat werkt alleen als hij geen fixed IP heeft, wat hier ongetwijfeld wel ingesteld is. Daarom schrijf ik al ruim 10 jaar dat je een IP niet in de nas moet vastzetten, maar in de router. Dan voorkom je dit soort problemen.
Bij een fixed IP in de nas moet je zorgen dat de router dit IP ook ondersteunt. Zo niet moet je op de router een IP reeks instellen waar die van de nas wel in valt. (Of op een andere manier zorgen dat dit weer matched, zoals een reset)
-
Was in de testing modus:
Wel met een gewone UTP kabel ? Dus, niet crossed ?
Zijn moderne ethernet interfaces niet allemaal auto-sensing? De laatste keer dat ik me herinner dat ik een cross-UTL kabel moest gebruiken is 20 jaar geleden of zo...
Ik bedoelde ook, gebruik geen crossed UTP, want dat werkt niet, heb ik net even getest.
Dat werkt alleen als hij geen fixed IP heeft, wat hier ongetwijfeld wel ingesteld is.
Bij fixed (VAST) adres werkt het uiteindelijk wel, zie hieronder.....
Je kunt het mogelijk "vaak voorstellen" om te doen, maar heb je het ook zelf uitgeprobeerd??
(Dus als gegeven met een vast IP-adres ingesteld in de NAS zelf).
Uiteraard heb ik dit in het verleden ook zelf uitgeprobeerd, nu nogmaals gedaan voor de goede orde. ;)
Mijn locale netwerk is: 192.168.1.xxx SUB: 255.255.255.0
1 - PC staat op DHCP 192.168.1.7 en gekoppeld aan de NAS staat op DHCP 192.168.1.29, resultaat:
PC: 169.254.42.166 sub: 255.255.0.0
NAS: 169.254.122.14 sub: 255.255.0.0
SA vindt de NAS en ik kan verbinden.
2 - PC staat op DHCP 192.168.1.7 en gekoppeld aan de NAS met VAST adres 192.168.2.29 sub 255.255.0.0, resultaat:
SA vindt wel de NAS, maar kan niet verbinden (logisch, gezien IP en SUB).
Klik op Installeren (klinkt eng) en de Netwerkwizard! wordt gestart, hiermee wordt probleem opgelost en kan verbinden met de NAS.
[attachimg=1]
That's it.
Dus, een NAS koppelen aan je PC moet uiteindelijk altijd werken met een gewone UTP kabel, tenzij de kabel niet ok is of er is een NAS hardware probleem, bijvoorbeeld de NIC.
-
2 - PC staat op DHCP 192.168.1.7 en gekoppeld aan de NAS met VAST adres 192.168.2.29 sub 255.255.0.0, resultaat:
SA vindt wel de NAS, maar kan niet verbinden (logisch, gezien IP en SUB).
Klik op Installeren (klinkt eng) en de Netwerkwizard! wordt gestart, hiermee wordt probleem opgelost en kan verbinden met de NAS.
Daar zit dan het verschil in benadering / werkwijze, en wordt er beslist NIET duidelijker op.
Als jij een ethernetkabel tussen PC en NAS hebt verbonden, hoe krijgt je PC dan überhaupt een IP-adres toegewezen?
Jij geeft aan vanuit DHCP een IP adres 192.168.1.7
Maar er is geen geen DHCP server actief die IP-adressen uitgeeft aan je PC,
of fungeert Synology Assistant in dat geval als een DHCP-server die je netwerk adapters instelt??
-
Kijk eens naar de eerste test ::)
Ze krijgen beiden een geheel nieuw adres, niet van de DHCP natuurlijk, denk dat de systemen dit onder elkaar regelen.
of fungeert Synology Assistant in dat geval voor een DHCP-server??
Denk van niet, de PC had het nieuwe adres al voordat SA werd gestart.
en wordt er beslist NIET duidelijker op
Daar kan ik ook niets aan doen, maar goed, het werkt gewoon en daar gaat het om...... :P
-
Zonder DHCP server nemen vrijwel alle apparaten een IP aan uit de self-assigned reeks en zitten ze vanzelf in hetzelfde netwerk.
Maar goed, het hele probleem komt omdat de nieuwe router een andere IP reeks gebruikt. De simpelste oplossing is echt om op de nieuwe router, de oude IP reeks in te stellen. Dan blijft je hele netwerk gelijk en ook alle browser shortcuts naar de nas of netwerkmapping etc blijven gelijk.
-
Klopt natuurlijk wat je zegt.
Waar het mij om ging, is het testen van de NAS zelf middels het verbinden met de Laptop via UTP en dat schijnt TS niet te lukken.
En ja, toen ontstond er ineens een welles nietes discussie. :lol:
-
Nou ja, er zit toch wel degelijk verschil in de uitwerking / resultaat.
Heb de 2e netwerkpoort van mijn NAS -die normaal niet is aangesloten- even een vast IP-adres gegeven, in een ander IP-bereik.
[attach=1]
De WiFi van mijn laptop uitgezet, en een ethernetkabel rechtstreeks verbonden met die 2e LAN-poort van de NAS.
Resultaat is géén geldig IP-adres. Een IP die begint bij 169.x.x
[attach=2]
En de Synology Assistant kan er ook helemaal niets mee:
[attach=3]
Nu zit er mogelijk wel een verschil in het gebruik van de soort netwerk adapter.
Ik heb géén ethernetpoort op mijn laptop, en benut een USB 3.0 naar ethernet adapter om dat te ondervangen.
Heb dezelfde test om die reden dan ook even gedaan op een oude desktop PC, uitgevoerd wel met een originele netwerk adapter.
Maar kwam ook daar aan een niet functionerende verbinding. (NAS werd ook niet gevonden) Maar ja, daar zit nog Windows 8 op.
Dus het maakt voor de ene of de andere situatie toch verschil.
-
Dus het maakt voor de ene of de andere situatie toch verschil.
Dat zal het dus dan wel zo zijn.
Er zijn anders wel genoeg voorbeelden te vinden op dit Forum, dat het gewoon wel werkt. ;)
-
Maar dus wel een onbetrouwbare methode afhankelijk wat degene in huis heeft m.b.t. hardware / software.
Tja, als ik handmatig de netwerk adapter alsnog invul wat aansluit met wat er in de NAS staat,
en het zaakje herstart vindt de Synology Assistant de NAS wel. Maar dat is dan ook te verwachten.
Ik ben benieuwd waar @Miriam dan op uitkomt?
-
Resultaat is géén geldig IP-adres. Een IP die begint bij 169.x.x
Dat is natuurlijk wel een geldig IP adres en wel uit de reeks "169.254.0.0 169.254.255.255". Als een apparaat ingesteld is op DHCP en hij kan geen DHCP server vinden, behoort het apparaat een random IP uit deze reeks te kiezen. Op die manier komt de nas en de PC vanzelf in hetzelfde netwerk. Zie RFC 3330 (https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc3330) pagina 3 bovenaan.
-
Dat is dus exact wat er ook gebeurd is in mijn test (Reactie 12):
PC: 169.254.42.166 sub: 255.255.0.0
NAS: 169.254.122.14 sub: 255.255.0.0
:P
-
Dat is dus exact wat er ook gebeurd is in mijn test (Reactie 12):
PC: 169.254.42.166 sub: 255.255.0.0
NAS: 169.254.122.14 sub: 255.255.0.0
:P
Dat zijn echter geenszins de IP adressen die je nu net benoemt in die reactie #12 (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/ds718-echt-out-of-order/msg311309/#msg311309)
Daar heb je het enerzijds over IP adressen 192.168.1.7 voor de PC, en 192.168.2.29 voor de NAS.
En dan zou dat weer "veranderd" zijn naar 169.x.x.x adressen??
Dit soort "omwerkingen" van IP-adressen wordt dan meer en meer een willekeurig ratje toe, waar je eigenlijk niets mee kunt IMO ??
Wat is het dan?? Maar meer nog, wat kun je ermee?
-
Hopelijk kan topicstarter hier nog iets mee ::)
-
Uit deze wirwar van onsamenhangende en tegenstrijdige informatie??
Wellicht het beste die informatie te laten voor wat het is. Want daarmee kom je naar ik denk juist als gebruiker NIET verder.
-
Je moet beter lezen @Babylonia ::)
Er vind een wijziging plaats als je de NAS aan de PC koppelt, de wijziging is:
PC in netwerk 192.168.1.7
NAS in netwerk 192.168.2.29
Gekoppeld aan elkaar:
PC: 169.254.42.166
NAS: 169.254.122.14
Snappie?
-
Die wijziging voltrekt zich niet als zodanig voor elk systeem met dezelfde uitwerking. Dat heb ik ook aangetoond. (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/ds718-echt-out-of-order/msg311314/#msg311314)
Dus daar kun je feitelijk helemaal niets mee. Snappie? Het gaat om een gedegen set-up die altijd functioneel werkt en geldig is.
-
Prima :clap:
-
Dat de verbeterde forum-server dit allemaal verwerken kan ....
Zou hem rust gunnen.
-
Je moet beter lezen @Babylonia ::)
Kom er toch weer op terug. Zelfs alsnog eens extra terug lezend...
Omdat je uitleg "rammelt".
Er vind een wijziging plaats als je de NAS aan de PC koppelt, de wijziging is:
PC in netwerk 192.168.1.7
NAS in netwerk 192.168.2.29
Gekoppeld aan elkaar:
PC: 169.254.42.166
NAS: 169.254.122.14
Hoe verklaar je dat een netwerkpoort van een NAS zomaar een 169... IP adres krijgt als eerder in die NAS
daar een "hard" vast IP-adres voor is vast gelegd?
Dat is namelijk de stelling die is geopperd wat waarschijnlijk het geval zal zijn, en dat de NAS om die reden niet meer te bereiken is?
(Ook nog eens door @Briolet aangehaald in diens reactie < HIER > (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/ds718-echt-out-of-order/msg311304/#msg311304) ).
En aanvullend in het voorbeeld (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/ds718-echt-out-of-order/msg311314/#msg311314) met een "harde" IP adressering (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/ds718-echt-out-of-order/?action=dlattach;ts=1647695846;attach=55947;image) voor de LAN-poort van de NAS.
Daar kan geen discrepantie in zijn met wat wordt bedoeld.
Een vast IP-adres in een apparaat manueel vast gelegd, is een "hard" gegeven, wat niet wordt overruled met andere netwerk conventies.
Dus dat in die gegeven omstandigheid van een vast IP-adres in de NAS zelf,
dat IP-adres zou worden aangepast naar een 169..x.x.x IP-adres lijkt me zeer onwaarschijnlijk??
-
Hoe verklaar je dat een netwerkpoort van een NAS zomaar een 169... IP adres krijgt als eerder in die NAS
daar een "hard" vast IP-adres voor is vast gelegd?
Weer even terug lezen, de eerste test is met beiden op DHCP.
De tweede test staat alleen de PC op DHCP en de NAS op een vast adres.
Dus dit:
Er vind een wijziging plaats als je de NAS aan de PC koppelt, de wijziging is:
PC in netwerk 192.168.1.7
NAS in netwerk 192.168.2.29
Gekoppeld aan elkaar:
PC: 169.254.42.166
NAS: 169.254.122.14
slaat op de 1e test en de verklaring hiervoor heeft @Briolet idd gegeven.
De tweede test is een heel ander verhaal met een andere oplossing: de Netwerkwizard.
-
De tweede test is een heel ander verhaal en oplossing.
Ik liep mogelijk al op die situatie vooruit? (Dat moge duidelijk zijn in mijn eigen gegeven voorbeeld met vast IP-adres).
Maar dan zijn we het daar in ieder geval toch wel over eens ? !
Goed dat er in ieder geval dan duidelijkheid komt. :geek:
(Overigens een netwerk wizard staat daar los van. Dergelijke situaties kunnen betrekking hebben op elk willekeurig apparaat in een netwerk
waar men vaste IP-adressen in het apparaat zelf kan instellen. Het heeft vergelijkbare problematiek).
-
Die Netwerkwizard van SA, heeft er zeker wel mee te maken in Test 2 waarbij de NAS een vast ip-adres heeft.
In die Wizard krijg je namelijk de mogelijkheid om de netwerk instellingen van de NAS te wijzigen, zodat de PC alsnog met de NAS kan communiceren.
Wil hiermee alleen maar aangeven, dat het mogelijk is.
-
Hopelijk kan topicstarter hier nog iets mee ::)
Denk van niet, het is dan ook een technisch uit de hand gelopen Topic geworden.
Maar goed, TS is wel stil sinds 18 maart 2022, 15:18:42 ;)
-
Die Netwerkwizard van SA, heeft er zeker wel mee te maken in Test 2 waarbij de NAS een vast ip-adres heeft....
Nu gaan we in cirkeltjes praten. Heb eerder (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/ds718-echt-out-of-order/msg311314/#msg311314) juist aangetoond dat het evengoed "niet" functioneert, afhankelijk van hard- / software.
-
Hey All, bedankt voor het meedenken! Ik moet eerlijk zeggen dat een groot deel van de discussie boven mijn pet gaat haha!
Ik heb de server meegenomen naar mijn vader, daar gekeken met een netwerk programma'tje en de server was direct zichtbaar, en ik kon direct inloggen op de Synology backend. Hij gaf daarna aan een schijfprobleem te hebben met 1 van de 2 schijven, welke ik kon oplossen met de reparatie tool van Synology. Ik ben nu de updates aan het doen via dat netwerk en neem 'm dan weer mee naar huis. Het geweldige nieuws is dus dat hij helemaal niet stuk is, ik kon gewoon op de schijven kijken dus ik ben sowieso erg blij. Alleen even kijken hoe ik 'm thuis dan weer aan de praat krijg...
-
Alleen even kijken hoe ik 'm thuis dan weer aan de praat krijg...
Heb je wel gecontroleerd of de NAS op DHCP staat?
-
Dat ga ik nog even controleren voordat ik 'm weer meeneem.
Als dat zo is zou hij het gewoon weer moeten doen thuis toch?
-
IDD
-
De voorgaande discussie was niet echt de oplossing voor het probleem van Miriam.
Om probleem proberen af te ronden op achtergrond maar geprobeerd te helpen. Het volgende bleek aan de hand.
Er was geen nieuwe router maar de wifi daarvan werd uitgezet om plaats te maken voor wifi-pods van Ziggo.
Op het einde van die installatie kun je instellen dat het om access-points gaat, maar aanbevolen wordt het niet.
Daarmee werd ook een dhcp-server in die pods geactiveerd, waardoor er dus afwijkende ip-ranges werden uitgegeven.
De pods dus op access-points gezet. Na herstart kon de nas weer met bekende ip-adres gevonden worden.
find.synology had er bijv nog wel moeite mee, maar komt vermoedelijk doordat caches met netwerkreferenties nog gecleand moeten worden.
Maar de nas doet daar weer mee.