Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: BoutM10 op 12 februari 2024, 21:49:49

Titel: Eerste HD error van mijn Synology DS115J
Bericht door: BoutM10 op 12 februari 2024, 21:49:49
Hallo allemaal,

Sinds 2012 hebben we hier een DS 212J ( 2 x WD Red 2 TB) en sinds 2015 een DS115J ( Seagate 2 Tb)
Eigenlijk ben ik er bijzonder tevreden mee, draaien al geruime jaren erg goed, zeker waar ik ze voor gebruik.

Echter nu voor het eerst zag ik tot mijn grote schrik dat er een melding uitspringt waarin werd gewaarschuwd dat er een harddisk aan het uitvallen is, te weten de schijf van mijn DS115J, type Seagate ST20000VN)000-1HJ164,  capaciteit 1,8Tb .
Alles is gekopieerd, geen data verloren....gunstig dus, wel onhandig natuurlijk!

S.M.A.R.T. test mislukt bij onderzoek en ik weet eigenlijk niet hoe nu verder. Vroeger kon je met scandisk nog wel wat sectoren repareren...maar ik denk niet dat je dat nu nog zou willen.
Schijf als verloren beschouwen? Vervangen voor een nieuwe dan maar?

Maar welke schijf zouden jullie aanraden voor deze 1 bay DS115J?
Ik gebruik geen bijzondere toepassingen, enkel betrouwbare netwerkopslag, vanuit diverse locaties thuis in eigen netwerk te bereiken.

Kan het zijn dat deze beschadigde sectoren de oorzaak kunnen zijn van meerdere stroomstoringen ? Hier is de afgelopen maand meerdere keren de stroom in grote postcode gebieden spontaan uitgevallen. De DS212J heeft nog niet geklaagd. ;)
Hopelijk hebben jullie wat deskundig advies voor mij,....twijfel ik eigenlijk niet over, mijn kennis schiet op dit vlak zeker tekort!  :)

Ter info nog wat bijlage toegevoegd.
Alvast bedankt,
BouT
Titel: Re: Eerste HD error van mijn Synology DS115J
Bericht door: Birdy op 12 februari 2024, 22:19:52
Ik zou deze HD gaan vervangen, dat is dan ook het advies van Synology.
Deze HD gaat nl steeds verder achteruit.

Ik zou een HD uitzoeken die in deze HD compatibility staat. (https://www.synology.com/nl-nl/compatibility?search_by=products&model=DS115j&category=hdds_no_ssd_trim)
Titel: Re: Eerste HD error van mijn Synology DS115J
Bericht door: Babylonia op 12 februari 2024, 22:43:29
Sinds 2012 hebben we hier een DS 212J ( 2 x WD Red 2 TB)
....
Schijf als verloren beschouwen? Vervangen voor een nieuwe dan maar?

Dus pakweg 12 jaar oud.  Mooi dat zo'n harddisk het nog zolang heeft uitgehouden.
Schijven hebben niet het eeuwige leven. Net zoals @ Birdy aangeeft, één optie om te doen - gewoon vervangen - ook de andere schijf.
Want die heeft zijn langste tijd ook gehad.   Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of het niet tijd is de hele NAS te vervangen ?

Titel: Re: Eerste HD error van mijn Synology DS115J
Bericht door: Birdy op 12 februari 2024, 23:01:30
Citaat
één optie om te doen - gewoon vervangen - ook de andere schijf.
Het gaat over de DS115J, dus is er geen andere schijf. ;)
Titel: Re: Eerste HD error van mijn Synology DS115J
Bericht door: BoutM10 op 13 februari 2024, 16:09:07
Beste Birdy,

Dankjewel voor je reactie. Ik wil hem inderdaad gewoon gaan vervangen, mijn voorkeur zou uitgaan naar dit model;
https://www.coolblue.nl/product/905240/seagate-ironwolf-4tb.html#product-specifications.

Voor mijn wensen en gebruik meer dan genoeg, budget is ook passend,...niet geheel onbelangrijk natuurlijk!
Echter, ondanks dat deze disk zelfs met software welke compatibel zou zijn met Synology NAS systemen....staat deze niet in de lijst?! Vreemd? Of mis ik iets ?
Titel: Re: Eerste HD error van mijn Synology DS115J
Bericht door: Birdy op 13 februari 2024, 16:28:29
Staat idd niet op de lijst maar, de ST4000VN00x Serie wel.
Ik zou deze gewoon gebruiken het is alleen zo dat DSM 1x zeurt dat deze niet compatible is.