Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: B3rt op 17 oktober 2014, 22:58:18

Titel: error volume uitbreiden
Bericht door: B3rt op 17 oktober 2014, 22:58:18
Heb vandaag 2 oude disken verwijderd (dit was volume2) en deze vervangen voor 2 nieuwe.
Oude setup:
volume1 2x 3TB SHR
volume2 2x 2TB SHR

Gewenste setup:
volume1 4x 3TB SHR

Nu zitten er dus 4x 3TB disken in (allemaal zelfde merk/type), de 4 disken worden officieel ondersteund door synology.

Als ik naar Disk beheer ga kan ik het volume(1) uitbreiden met de 2 nieuwe disken, als je dit doet begint ie te initialiseren en na enige minuten stopt het.
Volume1 blijft even groot en de 2 nieuwe disken blijven beschikbaar om uit te breiden, met andere woorden er gebeurd niets....

Als je vervolgens in de log kijkt staat er ook een error met uitbreiden van volume1, echter verder niets.
Dus niet waarom niet etc...

NAS uiteraard al eens herstart etc maar dit had helaas geen enkel effect, het probleem blijft.

Herkent iemand dit probleem en weet deze misschien een oplossing?

NAS is voorzien van de laatste DSM en is van het type RS814
Titel: Re: error volume uitbreiden
Bericht door: Birdy op 17 oktober 2014, 23:41:40
Wat is de exacte error ?
Titel: Re: error volume uitbreiden
Bericht door: B3rt op 18 oktober 2014, 01:08:37
error was: System failed to expand [Volume 1].

Het is een heel korte en generieke melding waar je eigenlijk niks mee kunt, verders staat er niets in de log file.
Titel: Re: error volume uitbreiden
Bericht door: JSSL op 18 oktober 2014, 07:24:19
Ipkg ingeinstalleerd? Dan is waarschijnlijk nog iets gemount. Deze moet je eerst deactiveren als root:
 for i in /opt/etc/init.d/S*; do sh $i stop; nu is ipkg gestopt
Nu moet je nog unmounten:
 umount -f /volume1/@optware

Als je ipkg niet geinstalleerd hebt dan zou je hier nog naar kunnen kijken:
http://www.mauchle.name/blog/?p=235
Titel: Re: error volume uitbreiden
Bericht door: Ben(V) op 18 oktober 2014, 12:53:40
Misschien komt het doordat je in een keer twee disken gelijktijdig probeert toe te voegen?
Probeer het eerst eens met een.
Titel: Re: error volume uitbreiden
Bericht door: Birdy op 18 oktober 2014, 13:20:20
Misschien is 1 van je nieuwe HD's defect ? (of beiden).
Test ze eens op je PC met de software van het merk (is onbekend hier).
Titel: Re: error volume uitbreiden
Bericht door: B3rt op 18 oktober 2014, 13:38:53
Het zijn wd 3.0 TB red schijven, staan ook op compatibiliteit lijst van synology.
Beide schijven zijn trouwens vooraf getest, beide zijn 100% in orde, de NAS geeft zelf ook geen foutmelding op de schijf maar toevoegen aan het volume. (smart info wordt normaal gelezen en geeft ook geen fouten weer).

Ook toevoegen van eerst 1 schijf geprobeerd, ook dan dezelfde error.

Er is trouwens geen ipkg geïnstalleerd, nas hangt in een 19" rack en wordt uitsluitend voor camera en backup van een andere NAS gebruikt. Verders doet deze nas niets.

Enige 'apps' die zijn geïnstalleerd is security station en network backup, voor de rest is die geheel 'kaal' / origineel.

Er zijn ook geen extra users aangemaakt (enkel admin), de nas is verders geheel onbereikbaar vanuit het internet en enkel vanuit ons interne netwerk (voor de hoofd nas) te bereiken en te gebruiken.

Ik zal maandag op kantoor de tips eens proberen in het artikel, dit kan ik namelijk niet vanuit thuis (nas is onbereikbaar vanaf hier).

Mocht dit niet werken had ik de intentie om volume1 remote te verwijderen en opnieuw aan te maken, weet iemand of dit kan of moet dit via het externe tool/finder?
Nas hangt namelijk in datacenter (niet op kantoor) en is enkel vanaf kantoor (vlan) te bereiken, geen idee of die tool werkt vanuit een andere vlan etc.
Titel: Re: error volume uitbreiden
Bericht door: Ben(V) op 18 oktober 2014, 14:41:39
Een volume verwijderen kan gewoon vanuit DSM.

Als je een goede backup hebt of alle data op volume 1 mag weg dan is dat de snelste manier.
Via DSM Storage Manager het volume1 verwijderen.
Vervolgens een SHR aanmaken met alle vier de disken.
Ben je in een paar minuten mee klaar.

Heb geen verstand van security station, maar vermoed dat je die even moet stoppen anders want die wil natuurlijk data naar volume1 schrijven en die is even weg.
Titel: Re: error volume uitbreiden
Bericht door: Birdy op 18 oktober 2014, 14:45:03
Je kunt natuurlijk ook een ticket inleggen bij Synology dan heb je de kans dat men het op afstand het probleem kunnen oplossen, heb dit eerder voorbij zien komen.
Maar goed, het is een keuze.

Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld

Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://myds.synology.com/support/register.php?lang=nld

Of via DSM (alleen versie 5 en hoger): Hoofdmenu > Support Center > Contact Support.

Of als je wilt bellen:
https://www.synology.com/nl-nl/company/contact_us