Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: dirklammers op 23 mei 2024, 13:26:39
-
Ik zou mijn DS1821+ bakbeest met bejaarde 4TB HD's wel willen vervangen door b.v. een DS923+. Uiteraard moeten hier dan grotere schijven in om ongeveer dezelfde capaciteit te krijgen.
Ik zie bij TrueBase mooie aanbiedingen refurbishte HD's, b.v. 10TB voor € 89. Iemand ervaringen mee om die in een NAS te gebruiken?
Voor wat betreft compatibiliteit maak ik me niet zo'n zorgen. Ooit nog eens jarenlang gedraaid met 4 stuks WDC Green. Nou, als er één type HD's níet geschikt was voor een NAS.....
Groet, Dirk
-
Persoonlijk zou ik nooit een refurbished harde schijf kopen. Van welke leverancier ook.
-
In mijn renewed 1817+ heb ik twee refurbished 10TB schijven zitten, het zijn Hitachi (ultrastar) schijven. ik heb een schijf gehad die na een week een storing gaf, maar waarschijnlijk was dat een defect in de NAS, want de NAS is later onder garantie vervangen.
Je hebt twee jaar garantie van True Base, dus je loopt weinig risico.
Ik zou mijn NAS met belangrijke data niet helemaal volhangen met refurbished schijven, maar 2 van de 6 durf ik wel aan. Eentje heeft 30k draaiuren en de 2e heeft 35k draaiuren.
Als ik kijk naar hoe lang ik mijn WD red's heb gebruikt, dan maak ik mij geen zorgen bij de levensduur van een 3,5jaar oude enterprise schijf.
-
Ik heb altijd een beetje het gevoel dat HDs toch een soort Russisch roulette is. Ik heb meerdere splinternieuwe WDC reds binnen de garantie moeten vervangen. Maar er draaien hier ook nog meerdere gerefurbishte WDC reds van 10 jaar oud…..
Bovendien dient de NAS eigenlijk alleen als statisch archief dat bovendien nog dubbel gebackupt is.
De NAS staat meer uit dan aan en gaat alleen aan als er foto’s of video’s bewerkt of bekeken moeten worden.
Groet, Dirk
-
Wat jij beschrijft is precies hoe de lijn eruit ziet. In het begin vallen de schijven met transport schade of slechte QA/QC af en dan blijven ze maar draaien en draaien en draaien;)
Heb voor een expansion bay die ik voor iemand klaar maak, nog 2x12Tb voor erbij gekocht.
Schijven gemaakt in 2018, 33k draaiuren en helium filled. Die gaan m.i. nog wel even mee.
-
Ik heb altijd een beetje het gevoel dat HDs toch een soort Russisch roulette is.
Dat is bij HD's altijd maar, ook bij gewone elektronische huishoudelijke producten.
Het is altijd maar afwachten hoelang het meegaat.
-
Daarom bewaar ik de doos altijd een week of twee, dan kan alles in dezelfde doos weer terug mocht iets defect zijn
-
Ook ik heb twee van deze 10TB schijven gekocht bij deze webshop. De dag erna werden ze geleverd en heb ik ze beide direct in mijn DS1815+ gestopt. DSM gaf meteen aan dat een van de twee een ernstig defect liet zien, de andere was gezond. Nas uitgezet en de twee schijven van slot verwisseld. Nas is goed, het is idd die HDD die defect is. Hieronder een afbeelding van de melding zoals DSM die aangaf.
-
Gewoon even contact opnemen en terugsturen. Nieuwe bestellen en de defecte laten crediteren.
Voor het geld en de twee jaar garantie nog steeds een prima deal
-
Klopt @racefiets. Ik heb al een mail gestuurd incl deze afbeelding maar ook een afbeelding waarop te zien is dat het zijn 10TB schijf betreft. Ik heb aangegeven dat ik graag een vervangend exemplaar ontvang en wacht nu op een reactie.
Helaas zit het weekend er tussen en duurt het langer. gr Bram
-
Vandaag een vervangend exemplaar van 10TB ontvangen en deze was gezond volgens DSM. Wat mij betreft kunnen deze schijven zeker aangekocht worden al weet ik natuurlijk niet hoelang ze meegaan. Maar 24 maanden garantie is 24 maanden geen risico. Dat is mijn ervaring en daar wordt in dit topic naar gevraagd.
-
Inmiddels 3 weken verder en opnieuw een van die twee 10TB schijven defect. Ook nu wordt deze netjes vervangen dus de service van TrueBase is wel goed, alleen het gelazer wat je ermee hebt. Voor mij is dit de eerste ervaring met renewed harde schijven, met de kennis die ik nu heb zou ik hier geen tweede keer aan beginnen, het vertrouwen in het product is inmiddels weg. Maar goed, ik heb ze nu eenmaal en de koop ongedaan maken gaat niet meer al zal ik het, mocht er opnieuw een defect optreden, wel over beginnen.
-
Dat is balen. Hoeveel draaiuren hadden de schijven die defect zijn?
-
Bij de schijf die nu defect is kan ik het niet meer zien omdat deze schijf door DSM niet meer wordt gezien en het slot als 'leeg' wordt aangegeven.
Maar de HDD die nog wel goed is zit aan de 39k uren, de defecte schijf was ongeveer gelijk weet ik nog.
In deze DS1815+ zitten ook nog enkele 3TB WD RED schijven met 35k tot 43k uren op de teller.
Deze zaten in mijn oude nas en zijn overgezet en opnieuw geinstalleerd, gezond en geen problemen of fouten.
-
Weet je zeker dat de NAS nog goed is? Was het de vorige keer op dezelfde bay?
Ik heb dit met een renewed DS1517+ gehad waar ik twee keer een fout kreeg en uiteindelijk de 1817+ heb gekocht als vervanging.
-
Dat ga ik dadelijk dus proberen uit te vogelen. Nu eerst nog wat data backuppen. Daarna wil ik de NAS uitzetten en de schijf uit slot-8 verplaatsen naar het lege slot-1. Mocht slot-1 dan problemen geven, dan is het de HDD, anders de DS1815+ waar ook nog garantie op zit.
Toen de twee 10TB schijven binnenkwamen heb ik die in slot-7 en 8 gezet.
In eerste instantie gaf slot-7 de foutmelding. Nadat ik die HDD's had verwisseld gaf slot-8 de foutmelding.
Dus het lag aan de HDD.
-
Data is overgezet, de DS1815+ uitgeschakeld en de defecte schijf van slot-8 naar slot-1 verplaatst, die was leeg. NAS opgestart en het is idd de renewed 10TB HDD die defect is.
-
Ik krijg hier toch wel de kriebels van :o Het leek me een aantrekkelijke gedachte om een nieuwe 923+ te kopen met 4 van deze 10TB schijven, maar als ik dit alles nu zo lees……
Op zichzelf word ik niet zenuwachtig van schijven met 40K uur op de teller. Sommige van mijn 4TB WDC Red hebben al 70K gedraaid. Zou interessant zijn als er een reactie van Truebase kwam wat hun ervaringen zijn m.b.t. de retouren van deze schijven…..
Groet, Dirk
-
2e hands "refurbished" artikelen in de computer achtige sfeer, heb ik ooit eens één keer gedaan, en "met spijt".
Lees er eigenlijk nooit positieve ervaringen mee. Zou zeggen, "nooit aan beginnen".
Als je dat afzet tegenover economisch financiële afschrijving over enkele jaren gebruik van producten, en garantie wat je hebt
bij aankoop van nieuwe producten, IMO totaal niet interessant om "refurbished" / 2e hands artikelen af te nemen.
-
@dirklammers: ik heb vijf refurbished drives draaien. In mijn grote NAS 2x12TB naast drie nieuwe 10TB schijven.
In mijn expansion bay 3x10TB naast een 8TB WDRED die ondertussen ook al 25k uren heeft gedraaid.
Dat geeft extra zekerheid bovenop SHR1 en vijf schijven.
Voor de DX513 is het minder kritisch, daar staan alleen backups op.
@babylonian: ze geven twee jaar garantie dus als ze teveel drives terug krijgen kost het gewoon geld.
Mochten mijn schijven binnen twee jaar problemen geven dan koop ik nieuwe ipv garantie.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
-
Omdat ik bij TrueBase heb aangegeven dat ik het vertrouwen in het product eigenlijk wel kwijt ben, is mij aangeboden het geld terug te storten. Maar ook ik had de gedachte dat niet al die schijven slecht zouden zijn, om dezelfde reden zoals @racefiets opgeeft. Ik zit nu te wachten op een vervangend exemplaar, wel de laatste! Volgens TrueBase heb ik erg veel pech gehad en zelfs nu heb ik pech, in het PostNL sorteercentrum is vertraging, de afgelopen vrijdag afgeleverde schijf is nog niet bij TrueBase bezorgd en bij T&T staat nu, maandag, nog steeds op vertraging.
-
Ik heb meerdere malen gerefurbished drives gekocht en goede ervaringen gehad, maar dat waren dan drives die door de fabrikant waren gerepareerd en getest. Volgens mij gaat het nu om "oude" schijven die weliswaar nog goed mee kunnen maar wellicht niet door de fabrikant zijn gerepareerd en getest....
Groet Dirk
-
@dirklammers. Dat wil ook niet alles zeggen. Zo kun je onderstaande lezen op deze website.
https://www.reddit.com/r/PleX/comments/19d0hkp/refurbished_10tb_drives/
Manufacturer Refurbished or seller refurbished. I bought 2x HGST Ultrastar 14TB drives (manufacture refurbished) in April 2023. One of them just got returned under warranty for multiple read issues and movies wouldn't play or copy over. (I.e. it couldn't read data written to the drive and SMART was throwing a lot of errors). The other is working fine.
I'm still awaiting my warranty replacement, so I can't say how the whole process has gone. It was easy enough to recover from my backup.
-
Vandaag een vervangende HDD ontvangen, een Seagate van 10TB en dus een HDD zonder dat groene 'renewed' sticker.
In mijn DS1815 gezet en opslagpool2 laten herstellen, daar is die nu mee bezig.
DSM geeft nu al aan dat deze HDD 'Gezond' is.
Nu weet ik niet of de info wat waard is maar kijk ik nu bij integriteitsinfo van die schijf dan zie ik dat deze slechts 2 'power-on-tijd' uren heeft en het is 2 uur geleden dat ik die schijf in mijn NAS heb gezet. Mogelijk heb ik een nieuwe HDD heb ontvangen ipv een renewed. Dat zou echt goede service zijn van TrueBase.
-
Dat lijkt op een nieuwe
Goede service
-
TrueBase is dan ook zeer betrouwbaar en bekent met het geven van goed service, heb er persoonlijke ervaringen mee.
-
Eerder schreef ik al dat het geretourneerde pakketje vertraging had opgelopen bij het sorteercentrum van PostNL.
In de chat die ik had met PostNL werd me verteld dat TrueBase met hen contact moesten leggen.
Of ze dat gedaan hebben weet ik niet maar het zou dus kunnen zijn dat mijn pakketje bij PostNL verloren is gegaan, dat daarna TrueBase contact heeft gehad, wel wisten van een defecte 10TB HDD maar mogelijk niet dat het om een renewed ging.
Maar dat is koffiedik kijken, mogelijk hadden ze bij TrueBase zoiets van: die gast heeft inmiddels twee defecte schijven ontvangen welke netjes zijn vervangen plus een bij PostNL zoekgeraakt pakketje. Die gaan we tegemoet komen door een nieuwe Seagate af te sturen.
Ik weet niet of het zo werkt maar ik zou het me kunnen indenken, als soort van goedmakertje.
In dat geval, chapeau TrueBase.
-
Prima natuurlijk dat de service zo goed is, maar ik zou toch liever gelijk een goed en betrouwbaar product krijgen ……
Groet, Dirk
-
Voor mij was het een bewuste keuze,
Een mix van nieuwe en refurbished schijven, waarbij ik die laatste tzt kon verkopen voor weinig en grotere terugkopen zonder veel af te schrijven.
In 6 maanden zijn ze 12TB al bijna net zo duur als 10TB 6maanden geleden.
De twee jaar garantie is en blijft wel de reden dat ik het “aandurfde” samen met een 8bay NAS waar ik 5HDDs en 3SSDs in heb zitten.
Verder goed om te zien dat ze achter hun klanten gaan staan en het zo oplossen.
-
Opslagpool is inmiddels hersteld en DSM geeft voor deze schijf 20 uren 'power-on-tijd' aan.
Is dus een nieuwe.