Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: karelds214 op 22 januari 2020, 21:54:54

Titel: harddisc foutmelding op DS214 na 1x de harddisc uit de tray te hebben gehad.
Bericht door: karelds214 op 22 januari 2020, 21:54:54
goede avond,
Ik zit met het volgende probleem:
Omdat op de plek waar mijn DS214play staat nogal veel stof was ontstaan, (in een geventileerde TV-kast) vond ik dat het nodig was om dit stof even weg te stofzuigen en zogezegd, zo gedaan. Ik heb toen ook  even de discs een voor een  uit de tray getrokken om ook de binnenkant van de nas ff van het eventuele stof te verwijderen. Nadat ik de discs ook weer een voor een terug had geplaatst kreeg ik de volgende foutmelding. (zie printscreen)  Natuurlijk had ik meteen spijt van mijn actie, maar ik krijg de discs die Raid1 geplaatst zijn, niet meer zonder foutmelding. Ik heb wel de Smart test (snelle) gedaan maar de fout blijft.  Wie kan mij hiermee helpen.
Ik zou het erg op prijs stellen, ik durf de actie op "omslagpool" herstellen niet uit te voeren daar alle gegevens verwijderd worden. En daar ben ik zuinig op.  Help!!    met dank alvast:  info@ernste.nu
Titel: Re: harddisc foutmelding op DS214 na 1x de harddisc uit de tray te hebben gehad.
Bericht door: Birdy op 22 januari 2020, 22:39:40
Zie je HD2 wel in HDD/SSD ?
Zo ja, heb je die ook getest ? (waarschijnlijk heb je alleen HD1 getest)
Zo ja, wat is de uitkomst ?

Zie je HD2 niet, dan is deze defect en moet zal vervangen moeten worden en de Pool zal dan hersteld moeten worden.

Echter, de Beschikbare capaciteit staat op 0 Bytes en dat baart dus zorgen.
Kan je nog wel je data lezen ?


Citaat
ik durf de actie op "omslagpool" herstellen niet uit te voeren daar alle gegevens verwijderd worden.
De data staat nog op HD1 en die gegevens worden niet verwijderd tijdens het herstellen.
Opslagpool herstellen betekent, dat alle data weer naar HD2 gaat zodat SHR/RAID1 weer compleet is.
Echter, als je het niet vertrouwt, maak dan een backup (ik begrijp dat je die nooit hebt gemaakt) van je data voordat je gaat herstellen.

Het kan ook zijn, dat Bay2 (als daar HD2 in zit) beschadigd is, dan is het einde verhaal voor je DS.
Titel: Re: harddisc foutmelding op DS214 na 1x de harddisc uit de tray te hebben gehad.
Bericht door: Hofstede op 22 januari 2020, 23:49:30
De opslagpool is volledige gebruikt door volume1. Vandaar dat in de opslagpool maar 0 bytes vrij zijn.
Ik denk dat de NAS disk 2 niet meer ziet. Mogelijk niet goed teruggeplaatst of er zit door het blazen nu juist vuil in de connector.
Een screenshot van het HDD scherm zou mooi zijn.
Titel: Re: harddisc foutmelding op DS214 na 1x de harddisc uit de tray te hebben gehad.
Bericht door: Birdy op 23 januari 2020, 10:22:05
Citaat
De opslagpool is volledige gebruikt door volume1. Vandaar dat in de opslagpool maar 0 bytes vrij zijn.
Dat zou wel heel toevallig zijn maar goed, alles kan.
Zou dan ook een screenshot willen zien van het volume.
Titel: Re: harddisc foutmelding op DS214 na 1x de harddisc uit de tray te hebben gehad.
Bericht door: Robert Koopman op 23 januari 2020, 10:49:11
Is toch normaal?
Heb ik ook.
Titel: Re: harddisc foutmelding op DS214 na 1x de harddisc uit de tray te hebben gehad.
Bericht door: Briolet op 23 januari 2020, 13:12:30
Als hij niet op nul staat, betekent alleen dat er nog ruimte is om een volgend volume te creĆ«ren. Bij de meesten zal hij op nul staan omdat ze direct alle opslagruimte aan volumes toewijzen.  ;)
Titel: Re: harddisc foutmelding op DS214 na 1x de harddisc uit de tray te hebben gehad.
Bericht door: Birdy op 23 januari 2020, 14:15:41
@Hofstede @Robert Koopman @Briolet jullie hebben helemaal gelijk, had volume en pool door elkaar gehaald. ::)
Heb mijn reactie hierop aangepast.
Titel: Re: harddisc foutmelding op DS214 na 1x de harddisc uit de tray te hebben gehad.
Bericht door: karelds214 op 29 januari 2020, 20:46:00
goede avond,
allereerst bedankt voor de reacties, superfijn dat er goed gereageerd word.
Bijdeze dan ook even de p.s.  van de schijven. Als jullie nog iets meer willen zien hoor ik het graag, ik wacht even met actie nemen totdat ik meer weet, de data is me te belangrijk.  :)
Dank alvast gr.
Karel
Titel: Re: harddisc foutmelding op DS214 na 1x de harddisc uit de tray te hebben gehad.
Bericht door: karelds214 op 29 januari 2020, 20:48:53
ook even de details nog bij deze.
gr
karel
Titel: Re: harddisc foutmelding op DS214 na 1x de harddisc uit de tray te hebben gehad.
Bericht door: Birdy op 29 januari 2020, 20:52:30
Drive 2 nu toevoegen aan Pool1.
Titel: Re: harddisc foutmelding op DS214 na 1x de harddisc uit de tray te hebben gehad.
Bericht door: karelds214 op 29 januari 2020, 21:10:47
Hoi Birdy,
Ik denk dat het idd goed gaat komen en de schijf niet defect is. Overig meende ik dat het hot-swap schijven waren, daarm heb ik ze een voor een verwijderd (de ene nadat de andere was teruggeplaaatst)
Ik zal even een p.s. toevoegen van de re-synchronisatie waar die nu mee bezig is.
Alvast hartelijk dank voor de goede adviezen en fijne hulp!!
groeten,

karel.
Titel: Re: harddisc foutmelding op DS214 na 1x de harddisc uit de tray te hebben gehad.
Bericht door: Birdy op 29 januari 2020, 21:25:40
Ziet er goed uit, duurt we ruim een dag voordat deze procedure klaar is.
Je kunt wel de NAS gebruiken maar, is dan wat trager.