Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: jgosen op 27 augustus 2015, 08:32:03
-
Beste mensen,
Ik heb een synology met twee harde schijven in RAID 1. De eerste schijf crashte deze week. In opslagbeheer heb ik de schijf verwijderd en vervangen door een nieuwe exact dezelfde schijf met dezelfde grootte.
In opslagbeheer heb ik vervolgens een volume gecreëerd, waarin ik de schijf heb geselecteerd en heb geïnitialiseerd. Ik kon daar niet de optie RAID 1 aanvinken, dus het initialiseren is met eenvoudige gegevensbescherming, zoals het systeem meldde. Dat duurde een nachtje en toen had ik weer twee harde schijven, waarbij de status van de eerste nieuwe schijf normaal was en van mijn tweede oude schijf geïnitialiseerd. Dat vond ik al wat vreemd.
Het probleem nu is, dat ik graag weer naar RAID 1 wil, want volgens mij heb ik nu twee schijven, waarvan de eerste gewoon leeg is en niet dezelfde gegevens als de tweede bevat.
Als ik nu via opslagbeheer het RAID type wil veranderen naar 1, hoe doe ik dat dan? Doe ik dat alleen met de nieuwe schijf of moet ik ook de tweede schijf daarbij betrekken.
Als ik naar RAID 1 wil zegt het systeem dat hij alle gegevens van de schijf gaat vervangen en dat voelt eng aan, als ik daar mijn tweede schijf ook bij betrek of moet het wel zo?
Of heb ik het helemaal niet goed gedaan en kan het (vee)l simpeler?
Dank voor jullie hulp.
-
Je hebt op de nieuwe schijf opnieuw een volume gemaakt?
Waarom heb je het oude volume, welke inmiddels beschadigd is, niet gerepareerd.
Daar wijs je de nieuwe schijf aan en gaat de NAS het beschadigde raid1 volume repareren.
Nu heb je twee volumes.
Ik zou het nieuwe tweede volume verwijderen en het eerste volume alsnog repareren.
Dan heb je na een dag of wat weer een gerepareerd raid1 volume.
Maak anders even wat schermprintjes van de huidige situatie in Opslagbeheer/Volume.
-
De juiste procedure staat in DSM Help, hier de link (https://help.synology.com/dsm/?lang=nld§ion=DSM&version=5.2&link=StorageManager%2Fvolume_diskgroup_repair.html) (Overigens, DSM Help kun je ook binnen DSM benaderen).
-
Dat je 2e (oude) schijf geinitialiseerd aangeeft is een heel slecht teken. Want dat zou betekenen dat er geen volume meer op staat.
Je schrijft dat je voor het uitwisselen in opslagbeheer de defecte schijf hebt verwijderd? Ik denk dat je daar de fout in bent gegaan, want wat je in feite hebt gedaan is het RAID1 volume verwijderen. En daarmee dus de data op zowel de defecte schijf 1 als de goede schijf 2.
De correcte procedure is dat je fysiek de defecte schijf verwijderd en vervangt door een nieuwe, en dan het bestaande volume weer repareren. Je hoeft een defecte schijf niet eerst te "verwijderen" in opslagbeheer, die optie is er volgens mij ook niet eens.
-
Dank Robert,
Ik ging ervan uit, dat beschadigd ook werkelijk beschadigd is en dat ik de schijf moest vervangen.
Maar even uitgaande van het feit, dat ik de schijf vervang, wat zijn dan de logische stappen om een situatie te maken zoals tevoren: twee harde schijven in RAID 1, dus met beide dezelfde gegevens?
Reagerend op het bericht van Hofstede: als dat het geval is, dan moet ik dus de defecte schijf terugzetten en alsnog proberen te herstellen?
Hoe kan ik nu controleren of er iets staat op een van de twee schijven?
-
Je haalt een aantal zaken door elkaar. Een volume is niet hetzelfde als een schijf.
Je oorspronkelijke RAID volume bestond uit twee schijven, schijf 1 en 2.
Schijf 1 was defect, schijf 2 intact.
Als je dan schijf 1 vervangt door een nieuwe schijf zal de NAS aangeven dat je RAID volume beschadigd is en gerepareerd moet worden. Als je dan de reparatie start zal de NAS automatisch alle data van schijf 2 weer naar de nieuwe schijf 1 kopieren en is het RAID volume weer goed.
Door vooraf het RAID volume te verwijderen heb je het op beide schijven 1 en 2 wegggegooid en ben je dus je data kwijt. Mogelijk kun je deze nog terughalen met speciale recovery software. Tenzij je een backup van de NAS hebt, dan kun je beter opnieuw beginnen en de backup terugzetten.
-
Ik vreesde al, dat ik iets onhandigs had gedaan.
Maar nu concreet, wat ga ik nu doen?
De beschadigde schijf terugzetten in de NAS en laten herstellen?
En, voor alle duidelijkheid: die melding, dat er iets hersteld met worden, zie ik die in "opslagbeheer" en dan bij het tabblad algemeen of bij het tabblad volume?
Volgens mij is het hele probleem ontstaan, omdat ik de schijf heb verwijderd via opslagbeheer en toen een nieuwe schijf erin heb gezet, maar toen nooit de melding kreeg, dat het RAID volume beschadigd was en dus ook nooit de optie kreeg het te herstellen.
Toen ben ik een nieuw volume gaan maken met alleen schijf 1. En dat is nu de uitgangssituatie.
-
Er valt helaas niets meer te herstellen in de NAS.
Nogmaals, een schijf verwijderen via opslagbeheer kan niet, dus je hebt per ongeluk het volume verwijderd. En daarmee dus ook de aanwezige data op de nog werkende 2e schijf. Dat je geen melding van een beschadigd volume kreeg na plaatsing van de nieuwe schijf is logisch, want dat volume is er niet meer. Normaalgesproken krijg je die melding meteen in beeld als je inlogt op de NAS.
Je kunt alleen nog proberen om via een PC bestanden van schijf 2 te redden met speciale software.
Als je opnieuw wilt beginnen met je NAS kun je het volume dat je op de nieuwe schijf hebt aangemaakt weggooien en een nieuw RAID1 volume bestaande uit je nieuwe en oude schijf aanmaken.
-
OK, helder, ga ik doen. Dank voor je antwoord.
Dan heb ik wel een heel schone NAS weer :D
Maar dan de data recovery.
Wat raad je me aan met betrekking tot die oude schijf? Als ik die terugplaats, kan ik die dan alsnog laten herstellen of gaat dat niet?
Of moet ik die oude schijf in een windows computer zetten en kan ik dan de data eventueel eruit halen?
-
Ik lees net, dat je al geadviseerd hebt met recovery software mijn oude harde schijf te proberen te redden.
Ga ik doen, nogmaals dank
-
Volgens mij vind er wat mis communicatie plaats in het topic.
Op schijf 2 staat toch nog gewoon je data?
-
Ik hoop het, maar ik denk, dat Hofstede bedoelt, dat ik misschien door het creëren van een nieuw volume nadat ik de nieuwe schijf erin heb gezet de tweede goede schijf mogelijk gewist heb.
Hoe kun je eigenlijk zien hoeveel data er op een schijf staan? Is daar een methode voor bij Synology?
-
Zal ik via teamviewer even met je meekijken?
-
Dank, maar ik ben nu niet thuis, ben nog aan het werk.
-
Vanavond kan als ik thuis ben, hoe doen we dat?
-
Ik stuur je even een PM
-
Nee hoor, geen miscommunicatie. In de eerste post geeft TS aan dat de tweede schijf de status geïnitialiseerd heeft. Daar staat dus niets meer op.
Tevens geeft hij aan dat hij in volumebeheer de schijf heeft weggegooid, voor het vervangen van de schijf. Iets wat dus helemaal niet kan.
Uit deze twee feiten trek ik de conclusie dat hij het RAID volume heeft weggegooid in volumebeheer. En als je dat doet gooi je de data van beide schijven in de RAID.
Mocht ik me vergissen dan hoor ik het graag.
-
Ik heb zojuist even gekeken, en is toch wel een lastige situatie.
Schijf 1 is nu aangemerkt als volume 1 en is nieuw. Het volume is leeg.
Schijf 2 is geintaliseerd en heeft geen volume toewezen.
Ik heb geadviseerd om schijf 2 eruit te halen en aan de kant te leggen.
TS heeft nog een oude windows pc waarin een tweede schijf geplaatst kan worden. Ik heb geadviseerd om kapotte schijf 1 daarin te zetten en deze doormiddel van software van Seagate proberen uit te lezen/te repareren.
Als dat niet werkt kan er eventueel nog geprobeerd worden om de gegevens van schijf 2 die geintaliseerd is af te halen.
In het begin dacht ik dat TS schijf 1 volume 2 had gegeven en dat schijf 2 nog gewoon volume 1 was, maar helaas was dat niet het geval..
-
@jgosen ik zou deze software eens proberen voor je windows pc, met de defecte schijf.
http://www.seagate.com/nl/nl/support/downloads/seatools/
-
Dank, ga ik proberen.