Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: kspma1 op 30 november 2018, 10:11:02
-
Hallo, heb 1 schijf kapot, de 3e die draait onder SHR 1 volume. Die heb ik vervangen voor een 6 Tb schijf, was 4 Tb. Heb een backup van al mijn data, dus dat is geen probleem. Echter heb ik de server uitgezet voor het vervangen van de schijf en nu kom ik niet meer in de interface, zie der server ook niet meer in mijn netwerk. Iemand een idee wat ik kan doen om niet een complete restore/rebuilt te hoeven doen?
-
NAS weer teruggezet op zijn oude plek en nu kan ik via de interface gelukkig weer bij. Volume is zich nu aan het herstellen, nieuwe schijf wordt 'ingepast'.
-
Nu dan maar geduldig afwachten en overal afblijven. Je weet dat je die extra 2TB niet beschikbaar krijgt ?
-
Toch wel als je SHR modus gebruikt?
-
Ook niet. Maar wel bij al de 2e 6 TB erbij. Bij een klassieke Raid5 krijg je de ruimte er pas bij na de 4e schijf.
-
Ervan uitgaande dat je 4x4TB HD's in SHR/RAID5 hebt draaien en 1 HD vervangt voor 6TB, dan heb je 2TB die niet gebruikt kan worden.
Pas als je nog een HD vervangt door een 6TB dan krijg je die 2TB erbij.
-
Ter illustratie:
[attach=1]
[attach=2]
-
Een grotere schijf betekend dat hij ook extra ruimte nodig heeft op een 2e schijf voor de parity blokken. Bij de 3e en 4e vervanging heb je ook direct de extra ruime. Alleen niet bij de 1e vervanging.
-
Aleen als je SHR hebt.
Stel je hebt 3x 3TB en 1x 4TB dan wordt dat onder water een Raid5 set bestaande uit 4x 3TB.
Die ene TB op die grotere disk kan hij niets mee.
Als je echter nog een disk vervangt, dan hebt je 2x 3TB en 2x 4TB
Onder water maakt hij dan een Raid5 set van 4x 3TB plus een Raid1 set van 2x 1TB want met 2x 1TB restruimte kan hij weer een Raid1 set makken.
Aan de buitenkant zie je daar niets van en krijg je alleen meer ruimte beschikbaar.
-
Hallo allemaal,
Bedankt voor de antwoorden. Helaas is mijn systeem nog steeds niet hersteld. Nadat ik de nieuwe harddisk erin heb gezet en op ‘herstel’ heb geklikt is het systeem zich inderdaad gaan herstellen. De volgende dag was het klaar. ‘s Ochtends meteen gekeken en het systeem was weer ok. ‘s Middags zei mijn vrouw dat de NAS weer piepte. Ingelogd op mijn NAS en weer hetzelfde probleem met de zelfde schijf. Weer proberen te herstellen, maar de button was weer niet beschikbaar. Nu mijn probleem bij Synology aangemeld. Ik hoop niet dat mijn server kapot is. :(
Wordt vervolgd.
-
Hallo allemaal,
Synology heeft in mijn NAS gekeken en in Opslagbeheer | HDD/SSD bij de 'defecte' schijf de 'Cache' optie uitgeschakeld. Daarna heb ik op hun advies de 'Herstel' weer gestart. Tot nu toe loopt mijn server nog steeds ok, zelfs met de oude 4Tb schijf.
Ik hoop dat het zo blijft lopen, heb in ieder geval alvast een spare HDD liggen, in geval van. :P
-
Helaas is na 2 weken vlekkeloos draaien het oude probleem weeropgedoken. Wederom de 3e schijf die nietgoed functioneert. Nu heb ik de schijf eruit gehaald en de nieuwe 6 Tb schijf erin gezet, maar die wordt op een of andere manier niet herkend. Ik zie nog steeds maar 3 schijven en de ‘herstel’ knop is ‘uitgegrijst’.
Iemand nog een suggestie?
Groet, Peter
-
Zie je die HD ook niet in HDD/SSD ?
-
Nee. Ik heb die schijf 2 weken geleden nieuw gekocht en via een USB SATA coverterset heb ik die schijf dmv minitools gecontroleerd en daar kwamen geen signalen naar boven dat er iets mis is met de schijf. Het is ook een specifieke WD NAS schijf.
-
Hier even een update van mijn kant.
Ik heb wederom kontakt gezocht met de Synology helpdesk. Er werd mij geadviseerd om de 'write cache' van de schijven uit te schakelen. Dat hadden ze de vorige keer ook gezegd en heb ik ook gedaan om de boel weer te fixen en aan de praat te krijgen. Daarna heb ik het weer aangezet en heeft het 2 weken prima gelopen. Voor deze problemen heeft het meer dan 4 jaar aangestaan en nu zou het ineens niet meer kunnen/moeten omdat het problemen oplevert. Een beetje vreemd vind ik het wel...
Hoe staat deze setting bij jullie machine(s)? Wat raden jullie aan?
Groet, Peter.
-
Cache staat standaard aan en daar nooit iets aan gewijzigd.
Mogelijk dat het een hardwarematig defect is aan de NAS zelf.
Je zou die andere 3 HD's er eens uit kunnen halen (even nummeren uit welk slot ze komen), dan de NAS met alleen die nieuwe opstarten, alleen maar om te zien of deze gezien wordt als je zou installeren.
Wordt die niet gezien, zet die HD dan in een ander slot en doe hetzelfde en dan weer kijken of die gezien wordt.
Wordt die HD gezien, dan weet je dat het echt niet aan die HD ligt maar aan het slot.
Je zou dan het betreffende slot eens kunnen uitspuiten met een busje lucht en dan nog eens proberen.
-
De 'write cache' versnelt de disk toegang, maar kan tot data verlies leiden bij stroomuitval. Dit lijkt me een persoonlijke keuze tussen dataveiligheid en datasnelheid.
Volgens mij moet je hem alleen aanzetten als je een UPS gebruikt en de kans op stroomuitval dus erg klein wordt.
-
Hi Birdy,
Ik zal dat van het weekend eens proberen te doen, schijven eruit halen en alleen de nieuwe schijf erin zetten.
Voordat ik die nieuwe schijf erin heb gezet, heb ik mijn hele NAS met de stofzuiger voorzichtig gezogen, zat veel stof aan de ventilator bladen en binnen in toch ook wel. Dus naar mijn idee is hij wel redelijk schoon weer.
Dank voor het meedenken en ik laat je weten of het werkt.
Peter.
-
Hallo Briolet,
Dat was ook de reden dat die 'write cache' aanstond. Blijft een vaag verhaal dat het van de ene op de andere dag niet meer werkt, terwijl die functionaliteit 4 a 5 jaar zonder problemen heeft gedraaid. Ban bang dat de server zelf niet meer goed is. :(
Groet, Peter.
-
heb ik mijn hele NAS met de stofzuiger voorzichtig gezogen, zat veel stof aan de ventilator bladen en binnen in toch ook wel.
Zou de Sata poorten toch even uitblazen met een lucht spuitbus.
-
Ga ik zeker doen.
Dank je.
-
Zojuist een update van Symology engineer gekregen. Er is een foutmelding in het log gevonden:
2018-12-03T23:35:36+01:00 Synnas kernel: [97956.161132] ata1: SError: { RecovComm PHYRdyChg CommWake DevExch }
Advies van Synology is om met de NAS terug te gaan naar de winkel waar die is gekocht. Waarschijnlijk is er iets mis met slot 3 of met de hele NAS.
Ben benieuwd, hoop dat de schade meevalt en hersteld kan worden.
-
Officieel heeft deze NAS 2 jaar garantie maar, misschien, kan je (nog) gebruik maken van de 1 jaar extra garantie i.v.m. de Intel C2xxx bug (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/is-het-kapotgaan-van-synology-hardware-met-een-intel-c2000-cpu-hardware-falen/msg214265/#msg214265). ;D
Misschien kan je er creatief gebruik van maken.
-
Ja misschien wel, hopelijk is er een soort coulance regeling. Ik vind 4/5 jaar levensduur voor een NAS erg kort. Hoorde net wel van een collega dat je een NAS beter aan kunt laten dan 's nachts stoppen en in de ochtend weer opstarten. Dat was wat ik deed.
We gaan het zien.
-
Zou eerst maar eens het advies van @Birdy uitproberen.
Het meest waarschijnlijke is dat de Sata connector niet goed contact maakt.
Dus disk er even uit en die connector schoon blazen (zowel de disk als in de Nas).
Niet zelf blazen( te veel vocht), maar een spuitbus lucht gebruiken of zo'n balgje die ook voor foto apparatuur gebruikt wordt.
-
Hoorde net wel van een collega dat je een NAS beter aan kunt laten dan 's nachts stoppen en in de ochtend weer opstarten. Dat was wat ik deed.
We gaan het zien.
Zoals je kunt zien, heb ik wel een paar NASsen en deze zet ik pas aan indien nodig en daarna weer uit, moet zeggen, nooit problemen gehad behalve het vervangen van 1 HD.
Dus, het regelmatig aan- uitzetten van een NAS geeft m.i. geen problemen.
-
Hallo Ben,
Ga ik vanavond zeker doen, heb thuis een spuitbus met lucht staan, dus dat moet lukken.
-
Hallo allemaal,
Zojuist mijn NAS van boven naar beneden gehaald, schijven eruit gehaald en genummerd en de behuizing en de schijven met de spuitbus schoongemaakt. Daarna meerder schijven in het derde (kapotte) slot geprobeerd om via Find my synology de server opnieuw op te zetten. De NAS wordt wel gevonden, maar hij 'ziet' geen schijven, als ik diezelfde schij in een ander slot doe 'ziet' hij die wel.
Ben dus bang dat ik toch terug naar de winkel moet om te kijken of zij nog iets kunnen doen aan mijn probleem.
As ik meer weet, laat ik het hier horen.
Groetjes allemaal en bedankt voor het meedenken.
Fijne dagen alvast
Peter.
-
Hallo allemaal,
Hier de laatste stand van zaken van mijn NAS. Vandaag naar EG Computer specialisten geweest en die constateerden dat er niets meer aan te doen is, de RAID controller van slot 3 is ‘overleden’. Ik heb de NAS in januari 2016 gekocht en helaas valt die nu buiten de garantie. Zowel Synology als EG verschuilen zich achter het garantie verhaal.
Ik had op iets meer clementie gehoopt, maar blijkbaar is een particulier niet interessant genoeg om iets van coulance te regelen.
Ik vind 3 jaar voor een NAS van 500+€ wel erg veel geld en de service met name vanuit Synology erg mager. Ga me nu maar weer eens verdiepen in welke NAS ik moet aanschaffen.
Iemand nog suggesties, of heeft iemand ervaring met vervangen van de RAID controller? Kan het überhaupt, de RAID controller vervangen?
Met het weer opstarten van mijn NAS zie ik nu dat ook de 4e schijf niets meer doet. 😩
Is er een telefoonnummer van Synology Nederland of Europa bekend?
Groet, Peter.
-
Is er een telefoonnummer van Synology Nederland of Europa bekend?
Synology contacten (https://www.synology.com/nl-nl/company/office_location).
Eventueel voor een nieuwe NAS advies, graag een nieuw Topic.
-
Hallo Birdy,
Dank voor je snelle reactie. Helaas geen NL Synology service, probeer morgen wel met de Oosterburen te bellen.
Voor NAS advis zal ik idd een nieuw topic aan maken.
Groet, Peter.
-
In ieder geval heeft die toko waar je hem gekocht heb geen idee waar ze het over hebben.
Jouw Nas heeft helemaal geen raid controller en heb je gewoon een defecte SATA poort.
Overigens heb je nu een 3 bay Nas dus hij is niet volkomen onbruikbaar.
Ook kun je meestal zo'n Nas wel laten repareren door Synology.
Gewoon even vragen wat een moederbord vervanging gaat kosten en de volgende keer een winkel zoeken die wel service geeft.
-
Hi Ben,
Excuus, dit is mijn fout.
Je hebt inderdaad gelijk, het is de SATA poort die defect is. Ik heb het verkeerd verwoord in mijn eerdere bericht.
Groet, Peter.
-
Van Synology helpdesk heb ik nu te horen gekregen dat de garantie tot 1 mei 2019 loopt en dat de reparatie/vervanging kosteloos kan plaats vinden. Nu moet alleen mijn NAS nog worden opgestuurd naar Synology, en de vraag is nu of dit rechtstreeks of via de retailer gaat gebeuren.
Er is in ieder geval lichet in de duisternis. :)
Groet, Peter.
-
Volgens de Nederlandse wet moet de retailer daar voor zorgen, die is namelijk de garantie verantwoordelijke.
Je loopt wel de kans dat ze je daar kosten voor in rekening brengen, want ze hebben volgens diezelfde wet recht om een evenredig deel van de verwachtte levensduur van de NAS van reparatiekosten in rekening te brengen.
Stel dat het 100 euro verzendkosten is en de verwachtte levensduur van je Nas is 5 jaar en de Nas is 2 jaar oud.
Dan hebben ze het recht om 2/5 van 100 euro in rekening te brengen.
Persoonlijk zou ik even bij ze informeren of ze voor het opsturen kosten in rekening brengen en tevens even zelf informeren wat het kost hem naar Taiwan op te sturen.
Synology brengt geen kosten in rekening om het terug naar jouw te sturen en via de winkel duurt het vaak veel langer.
Dus dat zijn je eigen afwegingen.
-
Ik heb de NAS in januari 2016 gekocht en helaas valt die nu buiten de garantie. Zowel Synology als EG verschuilen zich achter het garantie verhaal.
Ik had vermeld, dat je NAS standaard 2 jaar + 1 jaar extra garantie heeft.
Synology geeft aan: dat je garantie hebt tot 1 mei 2019 dus, totaal 3 jaar en ±4 maanden, dat is toch mooi dan 8)
-
MOD: @kspma1 Niet onnodig citeren.
Hi Birdy,
Ja dat had je wel aangegeven, maar ik dacht dat daar een aparte regeling voor was. En dat is niet goed tot me doorgedrongen waarschijnlijk. :P
Dank, Peter.
-
Wat ik zelfs bedoel, dat je 4 maanden extra hebt, je zou 3 jaar garantie moeten hebben n.l. ;)
-
Als het pakket naar Taiwan moet ben je iets als 30-35 euro kwijt.
Een nieuwe NAS is een aardig stuk duurder.
Maar hebben ze tegenwoordig ook geen kantoor in Engeland en/of Frankrijk?
-
MOD: @kspma1 Niet onnodig citeren!
Klopt, ze hebben idd kantorenin Engeland en Frankrijk. Maar het Engelse kantoor is volgens mij alleen een sales/commerciele vestiging. Frankrijk weet ik niet.
Maar opsturen naar die landen is wel goedkoper schat ik in.
Peter.
-
Pakket is naar Engeland, Milton Keynes gestuurd. In de laatste correspondentie die ik van Synology heb gezien, wordt gezegd dat het apparaat vervangen moet worden. Dus met een beetje geluk krijg ik een nieuwe NAS opgestuurd.
Voor nu even afwachten.
-
Hallo allemaal,
Dit is hopelijk de laatste update van deze ‘thread’.
Vandaag mijn splinter nieuwe DS415+ ontvangen uit Engeland. De 4 schijven die ik had erin gedaan, het systeem herkende de schijven en is nu met herstel van het volume bezig. Alles lijkt vooralsnog gewoon weer te werken.
Ben er heel blij mee, nette service van Synology toch wel.
Groetjes, Peter.