Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Photodrone op 19 januari 2018, 10:37:25
-
Onlangs een Synology DS916+ gekocht met 4 x Ironwolf 8TB schijven er in. Gisteren begon de NAS te piepen en was er een foutmelding. Na op 'herstel' te hebben gedrukt is nu de status 'geinitialiseerd' en de SMART-status 'normaal'. (check de foto's)
Toch blijft-ie zeggen dat ik disk 4 moet vervangen. Mijn vragen:
- moet ik inderdaad vervangen of kan ik het softwarematig oplossen?
- indien vervangen: hoe weet ik wat disk 4 is?
- ik gebruik RAID 6.Kan ik straffeloos een HD vervangen, zonder verlies van data?
Ik hoor het graag; alvast bedankt!
-
- moet ik inderdaad vervangen of kan ik het softwarematig oplossen?
Ja en nee.
- indien vervangen: hoe weet ik wat disk 4 is?
Dat zie je als je het frontje eraf haalt:
[attach=1]
- ik gebruik RAID 6.Kan ik straffeloos een HD vervangen, zonder verlies van data?
Uiteraard, daarom heb je gekozen voor RAID6, overigens, RAID5 ook.
-
Hi Birdy,
Dank voor je snelle reactie. Schijf vervangen: nr 4 eruit, nieuwe er in. Zorgt de NAS zelf voor de rest of moet ik iets in gang zetten? Alvast bedankt :-)
Willem
-
Volgens mij moet je nog na inloggen bevestigen dat je de nieuwe schijf gebruikt om te repareren.
-
Klopt. Heb een nieuwe schijf gehaald en in de NAS geplaatst, die moet je bij opslagbeheer 'herstellen'. Gaat lukken. Dank zover!