Auteur Topic: HD defect?  (gelezen 321 keer)

Offline DiTn75

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
HD defect?
« Gepost op: 14 juli 2018, 09:05:25 »
Hallo,

Maandelijks wordt een schijfintegriteitsrapport verstuurd van de DS213, daar staat bij schijf 2 volgende gegevens
Citaat
Telling herverbinding schijf 4
   Telling beschadigde sectoren 0
   Telling heridentificatie schijf 0
   Geschatte levensduur -

Enkele maanden terug kreeg ik onderstaande mail
Citaat
Beste gebruiker,

De harde schijf 2 op DS_213 heeft een I/O-fout, maar werkt na verschillende pogingen weer normaal. Dit is mogelijk veroorzaakt door slechte sectoren. Als deze fout opnieuw optreedt, moet u een back-up maken van uw gegevens en de S.M.A.R.T.-test uitvoeren op uw harde schijf om de status van de harde schijf te controleren.
Deze week kreeg ik dezelfde mail 2x.
Wanneer ik in opslagbeheer kijk, geeft de DSM aan dat het systeem 'gezond' is.
Maandelijks worden een snelle test en een uitgebreide test uitgevoerd, ook deze geven een 'normale' status aan.

Daarnet keek ik bij de berichten in DSM en zag ik dat er meerderen 'bad sectors' waren gevonden.


Ik vermoed dat deze drive het niet lang meer zal rekken?
hieronder kan je de huidige SMART info terugvinden:


Vervang ik deze schijf best door een GREEN of een RED? De NAS wordt automatisch om 2 uur uitgeschakeld en om 7 uur terug ingeschakeld.
  • Mijn Synology: DS213
  • HDD's: 2xWD20EZRX
  • Extra's: DS111-WD30EFRX

Online Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 210
  • -Ontvangen: 1656
  • Berichten: 10.234
    • http://www.dwvbb.nl
Re: HD defect?
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2018, 10:28:05 »
Green bestaat toch niet meer?
Ik zou altijd voor een Red kiezen.
DS712+  : 1*WD30EZRX DSM 6.2-23739 SHR
DS1812+: 8*WD30EFRX DSM 6.2-23739 RAID-5

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 88
  • -Ontvangen: 1496
  • Berichten: 9.476
Re: HD defect?
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2018, 10:34:55 »
Green bestaat in zekere zin nog steeds, alleen is de kleur veranderd in blue.  :P

De blue is er in twee snelheden en de 5400rpm versie is de oude green.

Bij een paar errors zou ik me nog geen zorgen maken. Ik heb diverse schijven die ook een paar errors gaven en daarna niet meer. Het kan ook een slecht stukje op de schijf zijn terwijl de rest nog gewoon goed is.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR

Offline Ben(V)

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 67
  • -Ontvangen: 1486
  • Berichten: 8.439
Re: HD defect?
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2018, 12:14:30 »
Ik zou me persoonlijk wel zorgen over maken.
Als je raw read errors hebt en geen reallocated blocks dan heeft de disk het niet zelf kunnen repareren.

Wat dat inhoud is dat je voor die blokken die de read errors geven geen mirror meer hebt.
Als dan je andere disk defect raakt ben je die blokken gewoon kwijt.

Helaas bestaat er voor een raid 1 system geen scrubbing want er is geen checksum alleen een mirror.
Je kunt wel een consistentie check laten uitvoeren maar die geeft alleen aan dat er blokken zijn die niet gelijk zijn op beide disken.
Geen mogelijkheid tot repair omdat zo'n check niet weet welke de juiste is.

Ik zou gewoon die disk vervangen of als je denkt dat hij nog wel mee kan hem aan je PC hangen en hem laten checken door de software van de fabrikant.
Als die zegt dat het OK is zou ik de partities verwijderen, hem weer in je Nas stoppen en DSM hem weer aan je raidset toe laten voegen.
Zo weet je zeker dat al je data weer op beide disken staat.
  • Mijn Synology: DS414
  • HDD's: 4 x 3TB WD30EFRX
  • Extra's: DS116
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Offline DiTn75

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Re: HD defect?
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2018, 14:46:18 »
net Data Lifeguard tool van WD losgelaten op de schijf. Extended test duurde een uur of 6, met een geslaagd resultaat.
https://drive.google.com/open?id=1lbXHoYw6R_awMIXZh4ehEk4O-CpTBfa_

deze schijf is dus niet defect, veronderstel ik. DSM of controller van de DiskStation defect?
  • Mijn Synology: DS213
  • HDD's: 2xWD20EZRX
  • Extra's: DS111-WD30EFRX

Offline dvandonkelaar

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 106
  • Berichten: 670
Re: HD defect?
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2018, 08:26:33 »
RAID 1 kun je via de commandline wel de consistency laten checken door middel van onderstaande commands.
Of dat hetzelfde resultaat geeft als een scrubbing en het probleem op lost weet ik niet, maar niet geschoten is altijd mis.

/bin/echo check > /sys/block/md0/md/sync_action
/bin/echo check > /sys/block/md1/md/sync_action
/bin/echo check > /sys/block/md2/md/sync_action
--
dvandonkelaar

DS415+ 8GB | 2xWD30EZRX en 2xWD30EFRX | RAID5 EXT4 [Productie]
DS211J | 2x WD20EZRZ | RAID1 EXT4 [Backup]
Eaton Ellipse PRO 650 DIN (Schuko)

Offline Ben(V)

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 67
  • -Ontvangen: 1486
  • Berichten: 8.439
Re: HD defect?
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2018, 09:38:52 »
Het checked alleen en geeft een melding dat er verschil zit tussen de mirrors.
Het kan natuurlijk niet repareren, want hoe moet het weten welke van de twee schijven de juiste informatie bevat.

Als de disk door lifeguard goed bevonden is, dan kun je hem het beste hem het beste leeg maken .
Dat doe je door alleen de partities te verwijderen.
Dus niet formateren.

Als je hem dan weer in je Nas stopt kun je hem weer toevoegen aan je SHR en die zal dan de juiste data weer naar die disk gaan mirroren.
Zo weet je zeker dat op beide schijven weer dezelfde data aanwezig is.
Dus wel een dag of zo hoor

PS Het is wel verstandig eerst je backup up-to-date te maken.
  • Mijn Synology: DS414
  • HDD's: 4 x 3TB WD30EFRX
  • Extra's: DS116
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


 

Migratie defect Synology naar nieuwe Synology

Gestart door GonBoard NAS hardware vragen

Reacties: 7
Gelezen: 752
Laatste bericht 15 augustus 2017, 20:11:30
door Birdy
DS710+ DEFECT - daarna 2 schijven in nieuwe DS710+ plaatsen

Gestart door Hans1947Board Aankoopadvies

Reacties: 1
Gelezen: 1538
Laatste bericht 09 mei 2011, 18:52:14
door Björn
DS710+ DEFECT - daarna 2 schijven in nieuwe DS710+ plaatsen

Gestart door Hans1947Board NAS hardware vragen

Reacties: 5
Gelezen: 2325
Laatste bericht 28 juni 2011, 13:04:10
door Hans1947
1 schijf defect. Hoe kan ik deze data behouden en de schijf vervangen

Gestart door MarkKuinBoard NAS hardware vragen

Reacties: 5
Gelezen: 1679
Laatste bericht 06 mei 2015, 17:16:06
door Robert Koopman
Synology disk mounten aan een Vista PC in geval defect Synlo

Gestart door ChrisLBoard NAS hardware vragen

Reacties: 3
Gelezen: 2951
Laatste bericht 29 januari 2009, 18:02:55
door jor
Synology-Forum.nl is een Nederlands gebruikersforum en staat volledig los van het merk Synology. Lees onze privacyverklaring.