Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Eppie1953 op 22 augustus 2021, 22:54:28
-
Hallo allemaal,
Ik heb een DS413 met 4 x 3 TB WD RED harddisk.
Nu heeft nummer 4 al een tijdje last van bad sectors maar sinds kort krijg ik problemen bij het kopiëren.
Deze HD zou dus moeten worden vervangen. Ik heb hierover 3 vragen/mogelijkheden.
1. Kan ik deze HD verwijderen (want ik heb qua ruimte wel genoeg aan 3 HD's) en zo ja hoe kan ik dat het beste doen?
2. Kan ik deze HD vervangen door een SSD en moet dat dan ook 3 TB zijn?
3. Hoe kan ik deze het beste vervangen door een zelfde nieuwe (of goed 2e hands) HDD?
Graag jullie advies in deze, ik heb dit nog niet eerder gedaan.
groeten
Eppie
-
Vraag 1 is wat voor schijfconfiguratie hanteer je momenteel (raid/shr) afhankelijk daarvan zou je een schijf kunnen vervangen terwijl het systeem blijft doordraaien.
Daarna zal de nieuwe schijf binnen de configuratie opgenomen worden.
Mijn advies is vervangen door een schijf van dezelfde grootte.
SSD of HDD: aangezien de rest nog HDD is zou ik zelf gaan voor een HDD vervanging; ssd is veelal prijziger
-
aangezien de rest nog sata is
SATA (Serial Advanced Technology Attachment) is de interface waarmee een HD of SSD wordt aangesloten ;)
Dus, een SATA SSD kan.
-
aangezien de rest nog sata is
SATA (Serial Advanced Technology Attachment) is de interface waarmee een HD of SSD wordt aangesloten ;)
Dus, een SATA SSD kan.
Het is nog vroeg, je hebt gelijk... 8)
-
Hoi,
Bedankt voor je snelle reactie.
Gisteren was het systeem erg traag, waarschijnlijk door die bad sectors.
Ik heb toen de server opnieuw op laten starten en daar is hij nu nog steeds mee bezig. Het blauwe lampje knippert constant.
Het lijkt me niet verstandig om daar nu de HD uit te trekken.
Ik neem aan dat hij nu misschien bezig is een en ander veilig te stellen.
Klopt dat?
groet
Eppie
-
Qua 1:
De meeste mensen stellen SHR in en die raid kun je niet verkleinen qua disks.
-
Het blauwe lampje knippert constant
Mijn Synology NAS kan niet worden opgestart en de Power LED -indicator blijft knipperen. Wat kan ik doen? (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly)
Hierin komt de HD ook aan de orde.
Een HD eruit halen om te vervangen, in de huidige situatie, moet je ook niet doen.
Eerst de NAS uitzetten, dan HD eruit en nieuwe erin.
-
Ik heb een ander vraagje. Waarom zou je een HDD vervangen door een SSD als die alleen maar op SATA kan ? De snelheid is niet zoveel verschil maar je zit wel met de levensduur m.b.t. TBW.
-
Ook de toegangs-tijden bij een SSD zijn héél wat lager als op een mechanische schijf.
Indien je op de NAS vb verschillende dockers, VM's heb draaien die allerlei interne operaties doen, databases etc,etc zal de "on host" performantie zeker een stuk verbeteren als je SSD's hebt steken ipv SATA.
Om data van/naar NAS te sturen is de LAN altijd wel de traagste factor dus daar hoef je het niet voor te doen.
-
Hij schrijft dat hij 1 schijf gaat veranderen. In raid zal dan toch altijd de langzaamste snelheid worden aangehouden.
-
Zeker, (slechts) 1 disk naar SSD omzetten is een slecht idee en doet niks eigenlijk in een SHR/RAID config.
Je zou sowieso alle schijven identiek moeten houden, da's het beste.
Als je alles op SSD zou zetten dan is het idd een wat ander verhaal.
-
Ik heb inmiddels de Server uitgezet, alle HD's eruit gehad en opnieuw opgestart. Dat ging goed dus MOBO is OK.
HD's alle 4 weer terug gezet en weer opgestart. Lijkt allemaal weer goed te gaan. Systeem werkt weer als vanouds. Schijf 4 heeft nog wel 2 bad sectors. Zodra het erger wordt ga ik hem vervangen als ik tenminste nog een WD RED van 3 TB kan vinden.
Een ieder bedankt voor het meedenken.
Voorlopig dus opgelost.
Quote: Een HD eruit halen om te vervangen, in de huidige situatie, moet je ook niet doen.
Eerst de NAS uitzetten, dan HD eruit en nieuwe erin.
Ik moet dan dus eerst de NAS uitzetten, dan de HD vervangen en dan opnieuw opstarten?
Kan het niet zo zijn dat een gedeelte van mijn data op de 4e HDD staat en dat ik die dan kwijt ben?
-
Wat is je schijfconfiguratie in de nas? Afhankelijk daarvan kan je een schijf vervangen zonder dataverlies/problemen. Zie voorbeeld
(http://)
-
Je hebt nog altijd niet aangegeven hoe die 4 schijven "georganiseerd" zijn, maw zie je in de opslagmananger dat je "SHR" of een "RAID" configuratie gebruikt ?
In dat geval ga je niets verliezen als je 1 disk eruit neemt en gaat vervangen door een nieuwe.
De data staat in "stukjes" verspreid over de schijven en een extra stukje data is toegevoegd (pariteit) wat het mogelijk maakt de data te "reconstrueren" als er 1 deel data zou wegvallen omdat een schijf kapot gaat.
Trek je een 2e schijf eruit ben je effectief data kwijt!
-
Ik heb SHR.
Van RAID heb ik geen kennis, dus heb ik alles volgens de standaard installatie gedaan.
Wat is jullie advies in deze.
Ik ben een simpele gebruiker, voor mij is het alleen belangrijk dat ik altijd automatisch een back up heb van mijn data.
Vreemd trouwens dat hij maar 8,2 TB aangeeft bij 4 x 3 TB schijven.
-
Volgens jouw gegevens moet je een defecte schijf kunnen wisselen terwijl de nas draait.
-
En of dat verstandig is, Hot Swap, is een tweede.
Ik doe het nooit en zie er dan ook het nut niet van in, tenzij je geen downtime kunt veroorloven.
-
Bedankt voor alle info.
Rest mij nog 1 vraagje.
Moet ik de HD vervangen door weer een WD RED 3 TB of mag het ook b.v. een Seagate Ironwolf zijn en moet het ook weer 3 TB zijn of mag het ook 2 of 4 TB zijn.
Alvast bedankt.
-
Eenders wel merk (echter dezelfde specs aangeraden zoals snelheid etc) maar EVEN GROOT OF GROTER.
Kleiner kan niet.
-
De nieuwe HD moet gelijk of groter zijn, dus 2TB gaat niet lukken.
Bij een grotere HD geldt, dat je die extra ruimte van de grotere HD er pas bij krijgt, als een 2e of meer ook vervangen wordt.
Zie Synology RAID-rekenmachine. (https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator?hdds=4%20TB|4%20TB|4%20TB|6%20TB)
-
Allen nogmaals bedankt.
Hier kan dus een slotje op.
;)
-
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel soorten HD's met diverse opties dat ik er niet uitkom welke ik zou moeten hebben. Ik wil dus een WD RED WD30EFRX vervangen. SATA / 64 MB Cache, NASware 3.0, 5.400 rpm.
Wie kan mij hierin advies geven.
-
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel soorten HD's met diverse opties dat ik er niet uitkom welke ik zou moeten hebben. Ik wil dus een WD RED WD30EFRX vervangen. SATA / 64 MB Cache, NASware 3.0, 5.400 rpm.
Wie kan mij hierin advies geven.
Deze? (https://tweakers.net/pricewatch/1511568/wd-red-256mb-cache-3tb.html)
-
Op de site van Alternate las ik het volgende:
WD heeft onlangs toegegeven dat deze schijf gebruikt maakt van SMR technologie, wat in bepaalde situaties (RAID Rebuild) zeer nadelig kan zijn voor de performantie. Niet kopen dus, de -EFAX serie. Zo lang deze beschikbaar is, ga voor de -EFRX.
Ik zoek dus eigenlijk een andere (merk?) die wel geschikt is.
groeten
Eppie
-
Over de SMR schijven zijn hier al hele topics volgeschreven. Ze zullen ook niet op de compatibility lijst van Synology staan. (Als je geen idee hebt wat te kopen, zou ik minstens daar kijken)
Maar volgens mij zijn alle schijven uit de EFAX serie niet slecht. Alleen de versies die SRM versies die je in een raid wil gebruiken.
-
Op de site van Alternate las ik het volgende:
WD heeft onlangs toegegeven dat deze schijf gebruikt maakt van SMR technologie, wat in bepaalde situaties (RAID Rebuild) zeer nadelig kan zijn voor de performantie. Niet kopen dus, de -EFAX serie. Zo lang deze beschikbaar is, ga voor de -EFRX.
Ik zoek dus eigenlijk een andere (merk?) die wel geschikt is.
groeten
Eppie
Dan zou ik gaan voor deze (https://tweakers.net/pricewatch/569351/seagate-ironwolf-3tb.html), ik heb zelf goede (betere) ervaring met Seagate dan met WD.
-
Hoi,
De Seagate is 5900 rpm en ik begreep dat ik dezelfde snelheid (5400) moest aanhouden.
Ik heb daarom een WD Red plus gekocht van 3TB (op advies van Alternate) en deze geplaatst volgens instructie.
Na herstart en 'herstellen' begon hij na 2 a 3 uur (heb ik niet op gewacht) te piepen.
Ik ben in gaan loggen en zag dat schijf 4 nog niet was toegevoegd aan de opslagpool en hij gaf aan dat nu ook schijf 1 defect was en dat het systeem gecrashed was.
Dit leek me wel erg gek omdat alleen schijf 4 bad sectors had.
Ik heb daarom de server weer afgesloten en opnieuw opgestart.
Inmiddels is hij al vier uur bezig.
Lampje status is dus nog uit, de 4 lampjes van de schijven branden en het blauwe lampje knippert constant.
Hij zal nu wel weer aan het herstellen zijn maar hoe lang kan/mag zoiets duren?
Groeten
Eppie.
-
Herstellen is een zware operatie waarbij ook latente fouten aan het licht komen omdat nu elke sector van de schijf bekeken moet worden.
Daarom is het wenselijk om ook periodiek een datareiniging uit te voeren. Dat is een belasting van de disks maar daarbij wordt wel elke sector van een disk getest op leesbaarheid.
Herstel duurt uren per TB
-
Hij is nu inderdaad nog steeds bezig, sinds gisteren 17:15 uur dus nu al bijna 17 uur. Ik heb 4 x 3 TB dus moet er 12 TB gecontroleerd worden. Als het per TB 2 uur is zou hij dus 24 uur bezig moeten zijn. Is dat een juiste inschatting van mij?
-
Je kunt het proces enigszins versnellen ten koste van de performance als je zelf iets met de de NAS doet.
DSM6: Opslagbeheer > Opslagpool > Configuraties en klik op RAID-hersynchronisatie sneller uitvoeren.
DSM7: Opslagbeheer > Opslag > Algemene instellingen en klik op RAID-hersynchronisatie sneller uitvoeren
-
Als het per TB 2 uur is zou hij dus 24 uur bezig moeten zijn. Is dat een juiste inschatting van mij?
Ik weet alleen dat het lang duurt, maar alles hangt ook van de nas af. Op mijn trage 212j heb ik een paar keer 12 uur per TB geklokt. Op mijn 415+ gaat het substantieel sneller. Maar jouw 24 uur klinkt redelijk realistisch. Als hij echter veel fouten tegenkomt, kan alles een stuk trager gaan.
-
De DS413 is nu ruim 40 uur bezig. Het blauwe lampje knippert nog constant.
De 4 lampjes van de HD's knipperen soms om beurten, dus neem ik aan dat er inderdaad nog activiteiten zijn op de HD's.
Wat is nu het moment om te zeggen, stekker eruit en opnieuw opstarten dan maar?
Een andere vraag is of ik de defecte WD RED schijf van 3 TB kan repareren.
Ik heb deze in een HD docking station geplaatst en via USB op mijn PC aangesloten maar de PC 'ziet' hem niet.
Kan het zijn dat de docking station geen 3 TB aankan of heeft dit een andere oorzaak.
groeten
Eppie
-
De DS413 is nu ruim 40 uur bezig. Het blauwe lampje knippert nog constant.
De 4 lampjes van de HD's knipperen soms om beurten, dus neem ik aan dat er inderdaad nog activiteiten zijn op de HD's.
Wat is nu het moment om te zeggen, stekker eruit en opnieuw opstarten dan maar?
Een andere vraag is of ik de defecte WD RED schijf van 3 TB kan repareren.
Ik heb deze in een HD docking station geplaatst en via USB op mijn PC aangesloten maar de PC 'ziet' hem niet.
Kan het zijn dat de docking station geen 3 TB aankan of heeft dit een andere oorzaak.
groeten
Eppie
Je kunt toch inloggen in de nas en bekijken of het volume etc weer is hersteld? dan weet je of dat deel gedaan is.
Wat wil je repareren aan een schijf? Als ie echt stuk is (bad sectors etc) of de leeskop is beschadigd dan is ie rijp voor de recycling
-
Het status lampje van de DS413 brandt nog niet dus kan ik helaas nog niet inloggen.
De harde schijf zou ik willen onderzoeken en kijken of deze misschien nog te fixen is, puur voor de hobby/interesse.
Misschien zou ik hem dan nog als backup kunnen gebruiken of zo...
-
WD heeft een tool om hun schijven te beoordelen. Ik neem aan dat het daarmee wel lukt.
Misschien, want met de MacVersie van hun tool kon ik niets beginnen. Die zag geen schijf, terwijl Apples schijfhulpprogramma indertijd wel de defecte WD schijf zag. (En met moeite kon formatteren)
-
Maar mijn vraag blijft waarom mijn PC met Windows10 de HD niet ziet.
Hoe kan ik dan toch deze HD opnieuw formatteren of laten controleren door Windows.
-
Maar mijn vraag blijft waarom mijn PC met Windows10 de HD niet ziet.
Hoe kan ik dan toch deze HD opnieuw formatteren of laten controleren door Windows.
Voor western digital gebruik je hun eigen tool (https://support.wdc.com/downloads.aspx?lang=en&p=279), de disk heeft een afwijkende bestandsstructuur die windows niet kan lezen.
-
Maar mijn vraag blijft waarom mijn PC met Windows10 de HD niet ziet.
Zoals aangegeven, Windows kan er niets mee, omdat Windows niet zomaar Linux kan lezen en daarom zie je niets in verkenner.
Maar, de WD tool en Windows Disk Management zien de HD wel.
Dus, je kan wel testen, partities verwijderen en formatteren.
-
De mac kan ook geen EXT4 lezen, maar ziet de disk echt wel. (Hij vraagt dan om hem in een leesbaar formaat te formatteren). Dat zou ik bij windows ook verwachten.
-
Ik heb via schijfbeheer de schijf wel gevonden en alle partities verwijderd en opnieuw geformateerd.
Ik kan deze schijf nu onder Windows gebruiken en zie hem nu ook in Verkenner.
Ik heb Windows een controle uit laten voeren en daarbij werd niets gevonden.
De WD tool ziet hem echter niet wat ik wel vreemd vind want een andere SSD schijf ziet hij wel maar deze HDD dus niet.
De DS413 is nog steeds bezig...dus maar rustig afwachten dan.
zzzzzzzz.......
Na ruim 65 uur nog geen verandering.
Eerder had ik al het volgende aangegeven:
Ik heb daarom een WD Red plus gekocht van 3TB (op advies van Alternate) en deze geplaatst volgens instructie.
Na herstart en 'herstellen' begon hij na 2 a 3 uur (heb ik niet op gewacht) te piepen.
Ik ben in gaan loggen en zag dat schijf 4 nog niet was toegevoegd aan de opslagpool en hij gaf aan dat nu ook schijf 1 defect was en dat het systeem gecrashed was.
Dit leek me wel erg gek omdat alleen schijf 4 bad sectors had.
Ik heb daarom de server weer afgesloten en opnieuw opgestart.
Inmiddels is hij al vier uur bezig.
Lampje status is dus nog uit, de 4 lampjes van de schijven branden en het blauwe lampje knippert constant.
Hij zal nu wel weer aan het herstellen zijn maar hoe lang kan/mag zoiets duren?
De situatie is dus:
Statuslampje brandt NIET (ik kan dus ook niet inloggen)
HD 1 lampje is contant groen
HD 2,3 en 4 lampje gaan soms tegelijk even uit.
Powerlampje knippert constant blauw.
Ik denk dat inderdaad schijf 1 dus ook defect is en het systeem blijft hangen (gecrashed).
Vraag: Kan ik schijf 1 vervangen? (want hierop staat denk ik het opstart systeem).
groet
Eppie
-
Ik heb afgelopen weekend de knoop doorgehakt en er de stekker uitgetrokken.
Omdat het systeem maar niet verder kwam ben ik ervan uitgegaan dat ook HD 1 plotseling de geest heeft begeven.
Ik heb daarom de WD Red plus (die ik voor vervanging van HD 4 had gekocht) in slot 1 geplaatst. Slot 4 is dus leeg nu.
Daarna systeem weer opgestart en even later kan ik weer inloggen.
Ik moet nu alles weer opnieuw installeren maar het is helaas niet anders. Ik heb dit inmiddels gedaan en daarbij voor RAID 5 gekozen.
Daarbij sputterde hij wel even tegen omdat de WD Red plus blijkbaar niet in de lijst van Synology staat maar ik heb die maar genegeerd en de schijf gewoon toegevoegd aan de pool.
Ik ben nu nog bezig een aantal back-ups terug te zetten.
Conclusie:
Helaas is het dus niet altijd zo dat je een defecte schijf kunt vervangen zonder data verlies.
Daarom wordt dus altijd geadviseerd om een extra back-up te maken naar een externe opslag.
Er mag dus een slotje op deze topic
groeten
Eppie
-
Helaas is het dus niet altijd zo dat je een defecte schijf kunt vervangen zonder data verlies.
Dat klopt, als een 2e HD in SHR/RAID5 tijdens de rebuild ook defect geraakt, maar dat is dan ook logisch.
-
Indien je op de NAS vb verschillende dockers, VM's heb draaien die allerlei interne operaties doen, databases etc,etc zal de "on host" performantie zeker een stuk verbeteren als je SSD's hebt steken ipv SATA.
-
als je SSD's hebt steken ipv SATA.
Een SSD is ook SATA als bedoeld als een vervanger voor een HDD.
-
In feite had ik dat ook al uitgelegd in Reactie #2 (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/hd-met-bad-sectors/msg303544/#msg303544)