Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: NASNAS op 02 augustus 2019, 10:09:32
-
Hallo,
Ik heb een paar vragen mbt een gecrashte HDD in mijn DS213+. Ik heb er 2 schijven in zitten, RAID=basic, dus geen backup. Elk in een aparte Volume en een aparte Diskgroup. Nu heb ik mijn belangrijke bestanden van schijf 1 (welke gecrasht is) opgeslagen op een externe schijf en twijfel wat ik nu het beste kan doen. Ik hoop namelijk geen instellingen van de NAS/hdd kwijt te raken. Ik heb nog een vergelijkbare nieuwe HDD liggen die ik er in kan zetten, maar worden dan de systeeminstellingen, apps, etc zoals die nu op schijf 1 staan ook weer zo overgenomen op de nieuwe schijf of kan ik die gegevens nu ook nog opslaan om later terug te zetten? Heb de NAS in 2015 ingesteld en zit er, als het niet hoeft, niet op te wachten om dit nu weer door te moeten lopen aangezien alles prima werkte tot de schijf het begaf :)
Als jullie meer informatie nodig hebben dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor het meedenken!
-
de systeembestanden en instellingen staan altijd op elke schijf, je kunt de defecte schijf gewoon vervangen en het zou normaal moeten blijven werken.
Apps die alleen op disk 1 staan, en de instellingen daarvan die ga je wel verliezen. als de schijf gecrashed is, dan is het eraf halen van de apps kansloos.
Je zou een instellingenbestand kunnen downloaden en ook op je externe schijf zetten, voor je weet maar nooit, maar apps backuppen kan alleen via hyper backup, mits ondersteund.
-
Dank je, dat is goed om te weten! Hoe kom ik bij die instellingenbestanden? Tot slot vroeg ik me nog af of het mogelijk is dat de schijf eigenlijk niet echt kapot is/gaat. Er is een bad sector gevonden en het lijkt erop dat de NAS daarom de schijf op gecrasht heeft gezet. Is het zonde om de schijf gelijk te vervangen of is het waarschijnlijk een voorbode van grotere problemen en kan ik hem beter wel gelijk vervangen?
-
Hoe kom ik bij die instellingenbestanden?
@eaz bedoelt: Configuratie Back-up:
[attachimg=1]
Er is een bad sector gevonden en het lijkt erop dat de NAS daarom de schijf op gecrasht heeft gezet.
1 Bad sector kan een HD niet laten crashen, het is ook verder geheel onbekend wat je verstaat onder crash, laat staan wat er precies gebeurd is.
Maar goed, een bad sector wordt door de HD zelf gecorrigeerd.
Als er teveel bad sectors zijn (drempel) dan geeft DSM dat zelf aan.
Bovendien kan je in DSM een HD controleren in Opslagbeheer > HDD/SSD > Integriteits-info. Kijk even in DSM Help.
-
Dank je Birdy. Gisteren heb ik eerst een snelle SMART scan uitgevoerd, welke zonder problemen werd doorlopen. De langer versie heb ik meer dan 14 uur laten lopen, maar deze stond al uren vast op 90% en heb ik uiteindelijk geannuleerd. Hopelijk hebben jullie iets aan bijgevoegde screenshots.
-
en deze
-
…snelle SMART scan uitgevoerd…
…De langer versie heb ik meer dan 14 uur laten lopen, maar deze stond al uren vast op 90% en heb ik uiteindelijk geannuleerd.
Bij een slechte schijf heb ik al meegemaakt dat die lange test een volle week duurde, waarna hij toch op 100% kwam. (Met de conclusie dat de disk defect was) Bij 90% is hij snel, maar de testen erna kunnen er lang duren.
-
Ik zie idd 1 bad sector count melding echter, je hebt wel 36 x Raw_Read_Error_Count:
ID1:
Deze waarde geeft aan hoe vaak de harde schijf bepaalde sektoren opnieuw heeft moeten lezen omdat het niet lukte bij de eerste keer. De raw value is het effectief aantal leesfouten. Deze parameter is zeer belangrijk. De waarde kan plots verslechteren omdat de harde schijf gevallen is, omdat er stof in de luchtdichte behuizing is gekomen,…
Ik zou die HD niet meer gebruiken in de NAS.
Je hebt immers geen gegevens bescherming !
-
Een bad sector in een boot record of systeemsectie kan zeker zorgen voor een gecrashte disk. Die kans is niet groot, maar ik zie dat wel vaker. De schijf heeft 31000 draaiuren. Ik zou de schijf vervangen, de eerste bad sector is vaak een voorteken.
-
Bedankt voor alle tips. Nieuwe schijf er in gedaan en alles werkt weer prima :thumbup: