Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: klaasr op 24 mei 2014, 15:10:27
-
Goedemiddag
Ik heb een DS213J aanegschat. Daarin 2 HDD, een 4TB WD Red (WD40EFRX-68WT0N0) en een Maxtor 200GB. De Maxtor is zichtbaar en benaderbaar. De WD is zichtbaar maar niet benaderbaar. Heb een uitgebreide SMART test gedaan, waaruit de status normaal kwam. Ben nu even op een punt aanbeland wara ik wat hulp nodig heb. Wie kan mij verder helpen?
Klaas
-
Welke Raid keuze heb je gemaakt tijdens de installatie en wat versta je onder "benaderbaar" (op welke manier doe je dat?).
-
Heeft het wel ooit gewerkt of ben je net bezig om te configureren.
-
Ik heb de standaard keuze gemaakt. Gekozen voor SHR. Met benaderbaar bedoel ik dat ik via de lijn de NAS wel kan bereiken (ik heb toegang tot de Maxtor, die als schijf 2 is te zien en waar ik ook naar kan uploaden. De WD is wel te zien, maar kan ik niet gebruiken. Kan ik niets naar uploaden en is ook niet in te schakelen. Hij is wel te zien in de software. (DSM 5.0).
Hij heeft niet gewerkt tot op heden. Ben bezig met de eerste installatie.
-
Als je de twee schijven in 1 volume SHR hebt dan heb je in feite dus mirror.
Dat is niet verstandig met 1 schijf van 300 GB en 1 van 4 TB, effectief heb je dus maar 300 GB ter beschikking.
Voorbeeld, maar dan met 4TB en 500GB in 1 volume1 SHR:
[attachimg=1]
Als je perse die 300 GB wilt gebruiken dan kun je beter 2 volumes maken:
1 volume met 4TB in SHR en 1 volume met 300GB zodat je later die 300GB volume kunt verwijderen als je een 4TB wilt bijplaatsen in SHR (Mirror), als je SHR(mirror) wilt tenminste.
Dus, volume verwijderen en opnieuw beginnen met 1 schijf erin 4TB, als die geconfigureerd hebt dan pas die 300 GB in een aparte volume erbij zetten.
Lees voer:
http://www.synology.com/nl-nl/support/download/DS213j#download_tabs_doc
http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/492
-
Ok, hardstikke bedankt van deze newbie voor het advies. Ik ga het proberen!
-
Het heeft gewerkt. de 4TB schijf is bezig om op de achtergrond een controle uit te voeren. Straks nog het 2e volume toevoegen en het werkt. Bedankt :)
-
Toch nog even een vraagje. De 200GB schijf heeft gewerkt, echter die heb ik nu vervangen door een 2 TB schijf. (De 4 TB schijf heb ik erin laten zitten.) Vervolgens weer de NAS opnieuw opgestart, echter de 2 TB schijf wordt niet herkend.
Hoe kan ik deze laten herkennen zodat ik deze kan gebruiken zonder dat ik de gegevens van de 4TB schijf verlies?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
-
Als je in een SHR configuratie een schijf wilt vervangen dan moet deze net zo groot of groter zijn dan de grootste schijf in de configuratie dacht ik.
De grootste die je nu in gebruikt hebt is 4TB dus moet de vervangende schijf ook minstens 4TB groot zijn.
Een 2TB schijf toevoegen gaat, mi, niet lukken.
-
Overigens wordt de 2TB schijf wel herkend onder opslagbeheer. Er staat alleen achter "niet geïnitialiseerd"
-
Overigens na een beetje "gefrobel" er achter gekomen dat eea wel lukt als ik een nieuw volume aanmaak in opslagbeheer. De schijf wordt dan wel bruikbaar. De gegevens op die schijf worden overigens wel gewist.
-
Overigens na een beetje "gefrobel" er achter gekomen dat eea wel lukt als ik een nieuw volume aanmaak in opslagbeheer. De schijf wordt dan wel bruikbaar.
Ja, zo kan het ook maar, let op, je hebt dan geen Mirror (SHR) maar een aparte volume met 1 schijf.
De gegevens op die schijf worden overigens wel gewist.
Dat is correct, je maakt er een nieuwe volume van.
-
Inmiddels 2e harde schijf in nieuw volume gezet. NAS herkent de schijf ook en ik kan er bestanden op wegschrijven. Wat me verbaast is dat deze schijf regelmatig uitvalt en niet bereikbaar is. Bovendien lijkt het systeem een stuk langzamer geworden te zijn. Je merkt dat b.v. bij het inloggen op de NAS. Iemand een idee?
-
Wat me verbaast is dat deze schijf regelmatig uitvalt en niet bereikbaar is.
Wat zie je dan voor de betreffende volume in:
[attachimg=1]
-
Dit is het plaatje. Schijfgegevens komt bij mij niet tevoorschijn. Hij geeft ook aan: "verbinding mislukt, controleer uw instellingen" Het gekke is alleen dat de rest het normaal doet en de eerste schijf ook gewoon bereikbaar is. Op de NAS zelf knippert schijf 2 continue en is deze af en toe geheel weg. Indicatielampje Schijf 1 brand stabiel.
[attach=1]
Deze krijg ik trouwens te zien onder diskgroep:
-
Schijfgegevens komt bij mij niet tevoorschijn.
En bij volume 1 ? (als check).
Vreemd verhaal, het ziet er eigenlijk goed uit echter, werkt dus niet naar behoren.
"verbinding mislukt, controleer uw instellingen"
Daaruit blijkt dus eigenlijk dat je geen toegang hebt op die schijf.
Kun je iets vinden in:
[attachimg=1]
-
Volume 1 ziet er hetzelfde uit, uiteraard een andere grootte, maar voor de rest hetzelfde. In het logboek is wel iets aan de hand. Op zich vreemd want de schijf heeft altijd in een Mede8er gezeten en heeft nooit haperingen vertoond. Schijf is zo'n 2 jaar oud. De lijst met beschadigde sectoren is behoorlijk lang. Het enig wat ik met de schijf heb gedaan is de bestanden eraf gehaald en op een andere schijf gezet met de bedoeling om ze weer terug te zetten.....
-
Het eerste wat ik NIET snap is:
Volgens het laatste plaatje is het schijfmodel een 6B200M0, en dat zou zijn een Maxtor DiamondMax 200 GB ?
Terwijl de NAS 1,79 TB aangeeft !?
In ieder geval is er toch iets mis met deze schijf dus, vandaar de problemen die je hebt omschreven.
Je zou die schijf eruit kunnen halen en deze aan je PC kunnen hangen met een USB/eSATA behuizing of docking en testen met test software van Maxtor (= Seagate).
-
Inmiddels 2e harde schijf in nieuw volume gezet. NAS herkent de schijf ook en ik kan er bestanden op wegschrijven. Wat me verbaast is dat deze schijf regelmatig uitvalt en niet bereikbaar is. Bovendien lijkt het systeem een stuk langzamer geworden te zijn. Je merkt dat b.v. bij het inloggen op de NAS. Iemand een idee?
Ik heb de afgelopen twee weken tot twee keer toe een defecte WD RED 3TB gehad (van totaal vier stuks). De eerste werkte slechts 2 uur, de tweede niet meer dan één dag. Misschien heb je er eentje uit dezelfde slechte batch als ik?
-
Nee het gaat om de Seagate HDD. Mijn WD werkt prima.
Het logboek klopt wel. Maar ik had er een Maxtor in zitten van 200GB die ik heb omgewisseld voor de Seagate van 2 TB. Overigens geeft het logboek niets aan wat op fouten van de Seagate 2TB zou wijzen. De 2 TB schijf heb ik er vorige week ingezet (13/6)
-
Het logboek klopt wel. Maar ik had er een Maxtor in zitten van 200GB die ik heb omgewisseld voor de Seagate van 2 TB.
Dan is dat helder.
Volgende stap dan om te controleren/laten zien, kies dus voor de Seagate 2TB (die van Volume 2):
[attachimg=1]
-
Dit is dan het plaatje wat ik te zien krijg. Het tweede plaatje toont de integriteit
-
Deze HD is zeker aan het verslechteren, DSM geeft dit ook aan.
ID1 Raw Read Error Rate en 195 Hardware ECC Recovered - Waarden 3372424
Deze waarde geeft aan hoe vaak de harde schijf bepaalde sectoren opnieuw heeft moeten lezen omdat het niet lukte bij de eerste keer.
De raw value is het effectief aantal leesfouten.
Deze parameter is zeer belangrijk.
De waarde kan plots verslechteren omdat de harde schijf gevallen is, omdat er stof in de luchtdichte behuizing is gekomen...........
ID5 - Reallocated Sectors Count - Waarde 393
Als de harde schijf merkt dat bepaalde sectoren moeilijk leesbaar zijn, dan zal de harde schijf de gegevens uit deze sectoren op een andere plaats schrijven.
Dit gebeurt volledig autonoom zonder tussenkomst van het operating system.
Daarom geeft het OS ook nooit aan dat een harde schijf slechte sectoren heeft (als het OS dat wel aangeeft, dan is het helaas te laat!)
Iedere harde schijf heeft een zone, spare area genaamd, waarin de gegevens van de slechte sectoren geschreven worden.
ID 187 - Reported Uncorrectable Errors - Waarde 430
Het aantal fouten die niet kunnen worden hersteld met behulp van hardware ECC (zie ID195).
Je zou die schijf eruit kunnen halen en deze aan je PC kunnen hangen met een USB/eSATA behuizing of docking en testen met test software van Seagate.
-
Dank je voor het advies. Maar kan de harde schijf dan nog wel worden gerepareerd? Of is het beter om een nieuwe te kopen?
-
Een HD kan niet gerepareerd worden.
Wanneer dit soort fouten blijven optreden dan kan het zijn dat de HD er plotseling ermee ophoudt.
Ik zou die HD test van Seagate uitvoeren en met de uitslag naar Seagate gaan.
Zit er nog garantie op ?
-
Nee helaas geen garantie meer. Ik ben nu de "long Generic" test aan het uitvoeren. Kijken wat daar uit komt. Overigens geeft de software aan dat alles wat men tegenkomt repareert.
-
Overigens geeft de software aan dat alles wat men tegenkomt repareert.
Ja, dat klopt maar is geen HD reparatie, als het er te veel sectoren worden dan is het gedaan met die HD.
Oeverigs, er zijn ook uncorrectable sectoren!
Maar goed, je beslist zelf wat je gaar doen.