Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Denkni op 27 januari 2024, 23:16:42
-
Mijn DS218+ (DSM 7.2) heeft een klap van de stofzuiger gekregen. :o
Resultaat: Eén van de twee HDD drives (SHR, 2T) vastgelopen en lijkt niet meer hersteld te kunnen worden. Voorlopig werkt de overgebleven HDD nog zonder problemen.
Omdat ik niet zeker weet dat de andere HDD helemaal OK is gelijk besloten om beide schijven door SSD te vervangen. De defecte HDD nu vervangen door een nieuwe SSD. Die kan ik nu zien als ik inlog op de DS218+, maar ik kan de Opslagpool niet repareren omdat de disks in slot 1 en 2 nu niet van dezelfde soort zijn.
Hoe kan ik m'n setup overzetten op de SSD zodat ik de tweede SSD kan gaan plaatsen in het slot van de laatste HDD?
-
De SSD moet gelijk of groter zijn dan 2TB, is dat zo?
-
Klopt, de SSD is ook 2T.
-
Opslagpool niet repareren omdat de disks in slot 1 en 2 nu niet van dezelfde soort zijn.
Ben zo'n melding nog nooit tegengekomen.
Is het niet dat het systeem aangeeft, dat de SSD niet compatible is ?
Een printscreen zou wel zo handig zijn.
-
In systeem zitten nu twee gezonde schijven.
Schijf 1 is bestaande HDD drive
Schijf 2 is nieuwe SSD drive
Dat zie je in bijlage 1. In bijlage 2 zie je de foutmelding. Dit lees ik ook in verschillende documentatie dat beide schijven van hetzelfde type/soort moeten zijn om in een RAID configuratie te kunnen werken. Maar er zou toch een manier moeten zijn om de hele configuratie over te zetten?
-
Als je klikt op: Learn more, dan kom je hier terecht:
Sommige van mijn schijven worden niet weergegeven in een Opslagbeheer. Waarom is dat?
(https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/Drive_requirements_limitations)
Dus, in jouw geval:
De volgende schijftypes mogen niet door elkaar worden gebruikt: SSD's en HDD's
Je kunt eventueel een nieuwe Pool/Volume maken, dus: Pool2 en Volume2 met 1 SSD.
Dan de Gedeelde Mappen verplaatsen naar Volume2.
Daarna Pool1 verwijderen, de 2e HD vervangen en deze toevoegen aan Volume2.
-
Na een hoop uitproberen bleven schijven zo nu en dan zichtbaar en dan weer onzichtbaar.
Daarom uiteindelijk de keuze gemaakt om met een schone installatie te beginnen. Toch blijven schijven soms wel en soms niet zichtbaar. Aangezien dit niet te verklaren was maar eens verder gaan zoeken. NAS opengemaakt en een behoorlijke hoeveelheid stof weggehaald. Ik hoopte dat dit de storingen zou oplossen. Helaas blijkt dat niet het geval.
Zelfs bij een schone installatie krijg ik nu soms de melding dat DSM niet geïnstalleerd kan worden omdat er geen schijven geplaatst zijn. Dit geldt zowel bij de oude HDD als bij de nieuwe SSD schijven.
Iemand nog suggesties wat er hardware technisch kan zijn en of er iets te testen is?
Morgen alle schijven maar eens aan een bestaande computer hangen om deze te formatteren en te zien of deze goed toegankelijk zijn.
-
Als ik de schijven in een andere PC hang zijn deze goed te benaderen. In de DS218+ komen er regelmatig foutmeldingen. Of de LEDs van “disk1” en “disk2” gaan uit en is er eigenlijk geen contact meer mogelijk.
Binnenkant van de NAS nagelopen en schoongemaakt. Geen visuele defecten te zien. Zijn er nog tips om iets te testen?
-
Zelfs bij een schone installatie krijg ik nu soms de melding dat DSM niet geïnstalleerd kan worden omdat er geen schijven geplaatst zijn. Dit geldt zowel bij de oude HDD als bij de nieuwe SSD schijven.
Als ik de schijven in een andere PC hang zijn deze goed te benaderen.
Gezien bovenstaande, denk ik aan een defect in de DS218+.
De DS heeft immers een klap van de stofzuiger gekregen.......
De enige test die je nog eventueel kunt doen is een moederbord test (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly).
-
Bedankt voor het meedenken.
Test van moederbord is goed gegaan. LED vol aan en piept op het juiste moment. Daarom weer opgebouwd met geformateerde SSD schijven.
Gaat allemaal als een zonnetje. Systeem helemaal opnieuw opgezet zonder problemen. Bij het sturen van data naar de NAS gaat het dan toch weer fout.
In de mail krijg ik foutmeldingen dat er een stroomstoring is geweest, zonder dat deze er echt is geweest. NAS is gewoon aan gebleven.
Foutmelding:
Het systeem heeft een abnormale stroomstoring gedetecteerd die zich voordeed op Schijf 1 in Volume 1.
Deze foutmelding heb ik zowel voor schijf 1 als schijf 2 gekregen. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat beide schijven defect zouden zijn.
Toch de NAS overleden, of ziet iemand nog een oplossing?
-
Mogelijk is de voeding niet meer 100%. Dan werkt de moederbord test wel goed maar gaat het fout zodra de voeding zwaarder belast wordt door de schijven.