Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: coso op 02 februari 2019, 09:16:29
-
Er is een nieuwe HDD geplaatst die op Geïnitialiseerd staat en is weer een andere vastgelopen.
Heb nog een nieuwe HDD liggen maar is dit nog op te lossen of is de data nu kwijt?
-
nog wat extra afbeeldingen
-
In feite heb je 2 HD's die niet in RAID5 zitten, waardoor herstellen onmogelijk is geworden, lijkt mij.
-
Zit niets anders op dan de disk vervangen en de backup terug zetten.
Negen disken in enkel SHR is ook geen goed idee, vijf is normaal gesproken het maximum daarboven is shr-2 aan te raden.
Regelmatig scrubben is ook verstandig dat voorkomt dat als er een disk defect gaat, je op dat moment erachter kom dat er nog een defect gaat.
-
MOD @coso Niet onnodig citeren.
ben een beetje leek hierin en heb dit laten instellen.
maar dan bedoel je de vastgelopen vervangen?
En heb ik backup? en hoe zet je die terug?
Als alles weer werkt is het dan nog om te zetten naar shr-2 en hoe.
-
IDD vervangen en de NAS terugzetten naar de Standaardinstellingen. (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/AdminCenter/system_restoredefaults)
En heb ik backup? en hoe zet je die terug?
Dat ligt er aan welke backup methode je gebruikt hebt.
-
dan denk ik niet dat ik een backup heb, heb namelijk niks ingesteld.
Balen als ik data kwijt ben kan de NAS ook wel de deur uit, jammer van de 2 nieuwe HDD's die gisteren gekocht zijn.
-
kan de NAS ook wel de deur uit
Hoe zo, de NAS de deur uit.
Geef je dan de NAS, dus Synology, de schuld :?:
-
nee maar als data weg is heb ik geen NAS meer nodig, stonden veel series en films op waarvan ik het origineel ook op BD heb.
Daarnaast is dit gewoon pech dan, 1 hd gaat stuk die vervang ik gelijk en tijdens het proces gaat er later nog één stuk terwijl hij nog niet klaar was.
-
nee maar als data weg is heb ik geen NAS meer nodig
Tja, dat is dan een keuze.
-
Volkomen onbegrijpelijk dat je een kapitaal aan geld uitgeeft voor een dure Nas plus een extensie-box en negen disken en er vervolgens niet aan denkt een backup te maken en die negen disken in SHR-2 te zetten.
Het beste kun je die Nas gewoon weg doen want op deze manier is het zinloos zo'n ding te hebben.
Zonder enige kennis is het niet verstandig een Nas of eigenlijk welke computer apparatuur dan ook te gebruiken.
En "Ben een beetje leek hierin" is niet zo'n verstandige opmerking, kennis is tegenwoordig heel eenvoudig overal vandaan te halen.
De opmerking moet zijn "Ik wil er niet de moeite voor nemen".
En die sukkel die dat voor je ingesteld heeft moet je nooit meer ergens aan laten zitten.
-
nu een mooi koopje voor iemand die er wel verstand van heeft dan.
-
Je kunt het geheel aanbieden hier (https://www.synology-forum.nl/2de-hands-aangeboden/) maar, wel de regels opvolgen (https://www.synology-forum.nl/2de-hands-aangeboden/forumregels-2de-hands-verkopen/).
-
Daarnaast is dit gewoon pech dan, 1 hd gaat stuk die vervang ik gelijk en tijdens het proces gaat er later nog één stuk terwijl hij nog niet klaar was.
Pech kun je ook afdwingen. Des te groter de raidset, des te groter de kans dat dit gebeurd. Om de kans hierop klein te houden is het belangrijk om regelmatig een "raid reiniging" te doen zodat je sneller een probleemdisk op het spoor komt. Hij test dan de leesbaarheid van alle sectoren terwijl er nog geen problemen zijn met andere disks.
Sinds een paar jaar geeft DSM een waarschuwing als dat een maand niet gebeurd is. (Tenzij je deze melding definitief uitzet.)
Backup is natuurlijk ook belangrijk, maar die had je al in de vorm disks, begrijp ik.
Als ik die screenshots zie, lees ik het advies om nu alsnog een backup te maken. Blijkbaar kan dat nog. Volgens mij wordt dan een groot deel van de data van de nog goede disks gered.
-
durf het bijna niet te vragen maar hoe doe ik dat?
Ben nu bezig de oude HDD er weer in te stoppen om te kijken of daar nog iets mee mogelijk is.
-
Ik heb er nooit ervaring mee gehad. Ik zie alleen de suggestie om dat te doen in je screenshot. Ik zou verwachten dat die melding er niet staat als het niet kan.
-
Nu nog een backup maken, met 2 uitgevallen HD's, heb geen ervaring maar, de kans is klein dat dit goed gaat.
M.n. Hyper Back zal hier op wel stranden.
Misschien dat het kopiëren van data nog kan.
Maar goed, ik heb hier dus geen ervaring mee (2HD's uigevallen in RAID5) maar, proberen kan altijd.
-
Betekend 'vastgelopen' niet dat hij in read-only mode staat, dus dat de data nog wel leesbaar is? Want dan mist er maar 1 in de set.
-
Hm...dat zou kunnen.
Wat ook een optie is: Voor vastgelopen volumes raden we u aan om contact op te nemen met onze Technische ondersteuning (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_repair), misschien kunnen ze op afstand nog iets doen.
-
Betekend 'vastgelopen' niet dat hij in read-only mode staat, dus dat de data nog wel leesbaar is? Want dan mist er maar 1 in de set.
Je moet uiteraard altijd proberen of je de data er nog af kunt krijgen.
Hij mist echter twee disken, een is vastgelopen en een had hij net vervangen en die was nog niet geinitialiseerd.