Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: ajh op 02 april 2014, 21:49:57
-
Hallo,
ik heb sinds kort een Synology NAS en probeer er mee aan de slag te gaan - wat me nog wat zwaarder valt dan ik dacht. Ik wil de data die ik op 1 van de 2 schijven die ik erin gedaan heb als een reservekopie hebben op de andere. Ik heb daarom bij installatie dacht ik gekozen voor SHR raid. Ik ben nu mijn foto's en video's als eerste test op de NAS aan het laden en wil eens kijken of het allemaal werkt zoals ik dacht voordat ik verder ga. Toen ik via DSM naar mijn opslag keek in opslagbeheer bij volume, zag ik maar 1 schijf vermeld staan (zie bijlage). Dit zag er anders uit dan in de synology instructie waar 2 schijven staan vermeld in het voorbeeld van de synology FAQ. Er staat onder aantal wel " schijf 2" maar betekent dat nu dat de NAS 2 schijven herkent of alleen schijf nummer 2?
Alvast bedankt voor jullie hulp aan deze beginneling!
Groeten,
Aart-Jan
-
Volgens mij alleen schijf 2
Waar is schijf 1?
Deze zit wel in de NAS?
-
yep, zit er gewoon in en op dezelfde manier geïnstalleerd
-
maak even een screenshot van je opslagbeheer.
En dan de eerste 4 menuutjes (Overzicht, volume, diskgroep en hdd/sdd)
Zien we gelijk alles 8)
-
Je hebt SHR gekozen...dat is goed maar, zaten de 2 disken in je NAS toen je DSM ging installeren ?
Zo ja, dan is de kans groot dat Disk 1 defect is.
-
schermafbeeldingen bijgevoegd!
-
er zit maar 1 schijf in volgens DSM, namelijk schijf 2.
Schijf 1 zit er niet in, en heeft er nooit ingezeten (volgens DSM en mij ;)) anders was je status niet normaal.
-
:o ik heb ze er toch eigenhandig allebei ingeschroefd.... maar blijkbaar niet helemaal goed
Kan ik de NAS uitzetten en dit nogmaals controleren, d.w.z. harde schijven losmaken, aanduwen en weer vast schroeven?
-
ja, zorg er wel voor dat je de schijven in het zelfde slot terug zet.
Als je er dan nog steeds maar 1 ziet, draai je ze wel om.
-
ik kon er niks aan zien / voelen maar blijkbaar zat de schijf toch niet helemaal goed want nu zie ik er wel twee ;)
Ik vermoed dat ik even helemaal van voor af aan moet beginnen nu?
-
nee hoor, initiëren en toevoegen aan het volume.
En dan geduld, veul geduld
-
En dan geduld, veul geduld
Dat valt toch wel mee?
De NAS is tijdens dat proces gewoon te gebruiken.
-
klopt, dat vergeet ik altijd
-
sorry hoor - ik probeer dit via synology handleiding en DSM help te vinden maar daar staat beide niets over hoe ik kan initiëren. Het dichstbij komt de optie om het resetknopje te gebruiken; is dat verstandig & de juiste manier?
-
ik kon er niks aan zien / voelen maar blijkbaar zat de schijf toch niet helemaal goed want nu zie ik er wel twee ;)
[attachimg=1]
-
Ja, dat vermoed ik ook Birdy! :lol:
-
ok, weer een stapje verder: hij ziet beide schijven en schijf 1 is nu ook geinitialiseerd. Maar hoe voeg ik dit dan toe aan hetzelfde volume? Of hoeft dit niet?
Het enige dat ik wil is dat de ene schijf automatisch een back-up wordt van de andere, ik had begrepen dat dit met SHR goed zou gaan?
-
Wat staat er bij Volume?
Schijf moet nog opgenomen worden in het volume lijkt mij.
-
ik kon er niks aan zien / voelen maar blijkbaar zat de schijf toch niet helemaal goed want nu zie ik er wel twee ;)
(Link naar bijlage)
Misschien moet je al eens beginnen met het maken van een Volume. In HDD beheer zie je steeds alle HD's staan, in uw situatie dus 2. Ga eens kijken naar Volume, daar zouden er ook 2 moeten staan, zo niet moet je deze nog aanmaken.
-
dit staat er bij volume:
ik heb al tig keer geprobeerd ook nu die andere schijf bij volume aan te maken maar dit lijkt niet te lukken want ik zie hem maar niet verschijnen bij volume 1 of als volume 2 o.i.d. :(
-
dit staat er bij volume:
ik heb al tig keer geprobeerd ook nu die andere schijf bij volume aan te maken maar dit lijkt niet te lukken want ik zie hem maar niet verschijnen bij volume 1 of als volume 2 o.i.d. :(
In de vorige DSM kon je zien wanneer een HD stuk was, weet niet of het in de laatste versie ook zo is... Ik ga dat nu niet proberen :-)
Sluit die HD gewoon een keertje rechtstreeks aan op uw pc en ga via Schijfbeheer. Probeer deze daar correct te zetten en een stationsletter aan toe te voegen. Als dit lukt zou de schijf in de Synology ook moeten werken.
-
dit staat er bij volume:
ik heb al tig keer geprobeerd ook nu die andere schijf bij volume aan te maken maar dit lijkt niet te lukken want ik zie hem maar niet verschijnen bij volume 1 of als volume 2 o.i.d. :(
Die png's zijn leeg dus, niets te zien.
Echter, op "Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 21:07:16" heb je laten zien dat er een volume1 is en hebt gekozen voor SHR (Mirror) en dat is wat je wilt.
Dus nu moet je schijf 1 aan je volume1 toevoegen volgens deze procedure (is wel van DSM4 maar het principe is hetzelfde)
http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/559
Als je dat gedaan hebt dan wordt mirror in werking gezet (kan wel ff duren.
-
helaas, helaas - het wil maar niet lukken :S
de schijf blijft staan op "geinitiatiseerd" en ik heb wel 10 keer geprobeerd hem toe te voegen aan het volume - het lijkt helemaal goed te gaan en ik krijg geen foutmelding ofzo. Uiteindelijk echter zit hij toch niet bij het volume?!
Ik snap er niets meer van. Ik denk dat ik maar iets van een reset of zo ga doen. Kan dat het beste door de reset knop te gebruiken?
-
Geen idee waarom het niet wil lukken dus, resetten lijkt mij de beste optie in dit geval.
Ik zou, als ik jou was, een Restore Defaults uitvoeren:
[attachimg=1]
Help, ter info:
[attachimg=2]
Hierna moet je weer met Synology Assistant opnieuw installeren/beginnen.
-
Kun je screenshots maken van elke stap die je uitvoert terwijl je de schijf probeert toe te voegen? En dan aangeven welke keuze je maakt? Is even werk maar anders wordt het moeilijk om je voort te helpen.
-
Ik heb uw situatie net even geprobeerd met een corrupte schijf en krijg hetzelfde resultaat. Wanneer de smart functie een waarde heeft die niet binnen de grenzen ligt, kan je een volume aanmaken, maar deze verschijnt nooit in het overzicht.
Hoe kan je dit testen, heel eenvoudig...
Sluit de HD extern aan op uw pc en met gratis software kan je de smart waarden testen...
-
http://www.seagate.com/support/downloads/item/seatools-win-master/
-
Heb geprobeerd de hele boel te resetten en opnieuw te installeren. Met af en toe een hiccup en opnieuw proberen lukte dit uiteindelijk. Maar het volume aanmaken lukt niet; zie screenshots voor het verloop
de software die je aangaf om te kijken of een van de schijven niet corrupt is, is windows software maar er zal vast wat voor MAC ook te vinden zijn dus dat ga ik dan maar proberen als ik weer een keertje tijd heb. Dank voor al jullie tips en hulp!
-
Met deze plaatjes is er toch niet echt iets zinnigs over te zeggen.
Heb je geen oude sata schijf over waar je eens iets mee kan testen?
Het moederbordje had je toch al getest?
-
Ik heb het antwoord niet maar begin langzaam aan wel nieuwsgierig te worden wat de oplossing gaat worden.... :o
-
@Redbull
Hoe zo ? Je hebt niet eens een NAS, zie ik :lol: ;)
-
Beter kijken... Ds 213+... Of staat handtekening uit?
Verzonden vanaf een mobile device met Tapatalk
-
Ik zie volgens mij je handtekening, is je NAS eraf gevallen ?:
[attachimg=1]
-
Strange... Ga gelijk aanpassen had het er allemaal keurig staan...
Verzonden vanaf een mobile device met Tapatalk
-
de software die je aangaf om te kijken of een van de schijven niet corrupt is, is windows software maar er zal vast wat voor MAC ook te vinden zijn
Niet bij Seagate :S
-
Heb geprobeerd de hele boel te resetten en opnieuw te installeren. Met af en toe een hiccup en opnieuw proberen lukte dit uiteindelijk. Maar het volume aanmaken lukt niet; zie screenshots voor het verloop
Zoals ik het voorstelde werkt niet ?
Ik snap het helemaal niets meer van :S
Zou denken dat je DS niet helemaal in orde is of HD's.
Zoals Robert al aangaf, test even met een andere HD en je moederbord:
http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/366
-
nou het lijkt duidelijk, heb nogmaals alles geprobeerd (reset, herinstallatie, volume aanmaken etc) en nu gaf de S.M.A.R.T. test zelf aan dat het "wordt aanbevolen de harde schijf te vervangen".
De verkoper heeft gelukkig al gereageerd op email en gezegd dat hij kostenloos vervangen wordt dus hopenlijk komt het daarmee goed!
-
Eindelijk duidelijkheid dan 8)
Koppel je nog even terug ? ;)
-
:) heeft even geduurd voordat ik in de gelegenheid was de nas weer op te halen, maar met de nieuwe harde schijf erin nu net getest en alles lijkt het nu prima te doen! Allemaal nogmaals hartelijk dank voor het meedenken!
-
Mooi zo ;D